ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

هزینه‌ی فروش «اوسنه» به نفع بیماران ام اس/ مزدا انصاری:انگیزه‌ی من برای خلق این اثر ،عشق بود

ریتم نو: یکشنبه بیستم دی‌ماه سال جاری در شهر کتاب مرکزی از آلبوم «اوسنه»به آهنگسازی« مزدا انصاری »و خوانندگی «غلامرضا رضایی»رونمایی شد. در این جلسه  خالقان اثر و «محمد سریر» در خصوص آلبوم تولید شده سخنرانی کردند و هر یک نظرات خود را در بیان داشتند.حضور ناگهانی «علیرضا قربانی» و «سهیل محمودی» در اواسط این جلسه نیز نکته‌ی قابل‌توجهی بود.

+ حضور ناگهانی علیرضا قربانی و سهیل محمودی در رونمایی آلبوم اوسنه


+ محمد سریر: اکثر نسل جدید شناخت روشنی از موسیقی ملی ندارند و به‌گونه‌ای مسحور موسیقی غرب شده‌اند


+ غلامرضا رضایی : بعد اصلی این آلبوم حمایت از بیماران ام اس است .


Osanah-Ritmeno (9)




در ابتدا «محمد سریر» گفت :به نظر من این اثر آگاهانه قصد داشت که کار متفاوتی را ارائه بدهد چراکه عوامل این می‌دانستند دارند چه‌کار انجام می‌دهند.خیلی وقت‌ها افرادی کاری را عرضه می‌کنند شاید هم بعضی از آن‌ها خوب از آب درآمده باشند اما خودشان نمی‌دانند چه کرده‌اند! به نظر من موسیقی فاخر آن اثری است که مؤلف آن احساس افتخار کند.


وی در ادامه افزود: از سالیان پیش همواره شعر و موسیقی باهم عجین بوده‌اند.اهمیت شعر و موسیقی خراسان نیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. درواقع عوامل این آلبوم آگاهانه اشعاری را انتخاب کرده‌اند که در عین استحکام به‌راحتی قابل به خاطر سپردن هستند.در خصوص موسیقی هم باید گفت :برای تلفیق این کلام با موسیقی باید به لهجه‌ی خراسانی مسلط بود.


در این دو دهه « مزدا انصاری »باکسانی چون «محمدرضا شجریان» همکاری و در این شرایطی برای کار کردن انگیزه‌ی پرقدرتی داشته چراکه با توجه به شرایط امروز کمتر موسیقی‌دانی پا به این عرصه می‌گذارد.


غلامرضا رضایی یک خواننده و معلم خوب است و درک زیادی از موسیقی دارد.اگر برخی سبک‌ها پتانسیل این رادارند که یک جوان را به‌عنوان ستاره بپذیرند باید تأکید کنم این نوع خواندن(موسیقی دستگاهی)چنین چیزی را نمی‌تواند در خود قبول کند زیرا ستاره شدن در این نوع خوانندگی نیاز به تجربه و پختگی فراوان دارد.


این اجرای محلی در قالب فولک را می پسندنم چراکه در کنار درک درست از موسیقی درک درستی از شعر در پس آن نهفته است.


نکته‌ی دیگر اینکه برخی تنظیم‌ها به‌کل کار صدمه وارد می‌کنند زیرا مدت کوتاهی است که این سبک از موسیقی به سمت موسیقی پلی فونیک رفته است.


در پایان مایلم بگویم اکثر نسل جدیدی که به موسیقی ارکسترال روی آوردند شناخت روشنی از موسیقی ملی ندارند و به‌گونه‌ای مسحور موسیقی غرب شده‌اند .


پس از پخش یک قطعه از آلبوم « اوسنه » و صحبت‌های دکتر «صحراییان» در خصوص بیماری ام اس «داود موسایی» بیان داشت: این اثر ادای دینی است به موسیقی و لهجه‌ی خراسانی ؛به همین خاطر باید عرض کنم جای جناب «مرتضی کاخی» خالی است چراکه زحمت زیادی در تولید این اثر کشیدند به‌گونه‌ای که تمام اشعار را آوانگاری کردند و اگر زحمت‌های ایشان نبود،اثری با چنین کیفیت بالایی نداشتیم. نکته‌ی دیگر آنکه افراد متمکن با دغدغه‌ی حمایت از هنر کم هستند  . من امیدوارم کسان دیگری چون «حمیدرضا هاشمی نیا» ی گرامی در استان‌های دیگر هم وجود داشته باشند تا  گنجینه‌های کشورمان  محفوظ بمانند.


«مزدا انصاری» افزود:انگیزه‌ی من برای خلق این اثر یک کلمه بود،عشق! در ابتدا فکر نمی‌کردم  بتوانیم با گویش محلی اجرایی در سطح و فرم موسیقی ملی داشته باشیم. اما خوشحال که توانستیم با استفاده از تجربه‌های خوانندگی «غلامرضا رضایی» به این مهم دست پیدا کنیم. معتقدم هر کس دیگری به‌جز او این اثر را اجرا می‌کرد کیفیت این‌چنین نمی‌شد چراکه او توانست ازیک‌طرف سادگی موسیقی محلی  را اجرا کند و از طرف دیگر لطافت و ظرافت موسیقی ملی!


در پایان صحبت‌های باید بگویم از کودکی دوست دار «عماد خراسانی» بزرگ بودم و بعد از خلق این اثر شبی ایشان را به خواب دیدم که لبخندی از سر رضایت  به بنده هدیه دادند.امیدوارم روی ادبیات خراسان بیشتر کار بشود چراکه به باور من این ادبیات جای کار زیادی دارد.


پس از پخش قطعه‌ای دیگر از آلبوم«اوسنه» خواننده‌ی این آلبوم ضمن سلام و خیرمقدم از همه‌ی حاضرین در شهر کتاب _خصوصاً عوامل آلبوم-تشکر کرد و اظهار داشت که جای جناب «کاخی» واقعاً خالی هست.


وی در اتمام جلسه افزود: یک بعد این اثر  تولید هنر بود که به‌وسیله‌ی من و دوستان انجام شد ولی بعد اصلی این آلبوم حمایت از بیماران ام اس است ...



منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه