ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

بررسی کتاب "روزنامه‌نگار" و جایگاه فرا متنی ترانه

ریتم نو: عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرای مطرح کشور و حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد در ششمین جلسه نقد کتاب ترانه  در فرهنگسرای نیاوران به بررسی کتاب "روزنامه‌نگار" نوشته مهدی ایوبی پرداختند.

niavaran011





به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در این نشست که  با حضور عبدالجبار کاکایی ، حمیدرضا شکارسری ، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات برگزار شد، کتاب روزنامه‌نگار آخرین  اثر مهدی ایوبی با حضور نویسنده این اثر از جهت ارزش‌های متنی و فرا متنی موردنقد و بررسی قرار گرفت.


شکارسری در نقد این اثر بیان داشت:هر سطر هنری دو نوع ارزش دارد ،یکی ارزش متنی و دیگری ارزش فرا متنی که هرکدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


این کارشناس ادبی در ادامه افزود:"ارزش متنی به مشخصات  تاریخ و مقطع زمان سرایش شعر برمی‌گردد و ارزش فرا متنی اثر به مقتضیات تاریخی ،فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی و چیزهای دیگر که این طبیعی است زیرا بدون این ارزش‌های فرا متنی ،قضاوت صحیح نخواهد بود. به‌طور مثال اگر شعر نیما را بخوانیم بدون اینکه بدانیم درجه روزگاری به لحاظ اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی سروده شده یا چه آرمانی داشته در حقیقت تاریخی ادب فارسی، در انتقال شعر سنتی به شعر نو بدون بررسی این مسائل، یک قضاوت درست نخواهیم داشت .


وی گفت:در بهترین وضعیت به تعبیر من ترانه یا آنچه تحت عنوان ترانه امروز منتشر می‌شود در مقایسه با هر اثر هنری دیگر دارای ارزش متنی و فرا متنی است ،ارزش فرا متنی به آنچه از متن جداست برمی‌گردد.


شکارسری در ادامه افزود:مهم‌ترین مسئله این است که این ترانه درجه مجموعه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد ،ملودی آن چیست و تنظیم این ترانه چگونه انجام‌شده است و خواننده آن کیست .چگونه و کجا و درجه موقعیتی اجرا خواهد شد ،مثلاً فرض بفرمایید "همه چی آرومه" در چه زمانی اجرا می‌شود،آن فرامتن چقدر کمکش می‌کند و اینکه آن مجموعه پکیج موفقی باشد .بنابراین بخشی از ترانه مربوط به خود ترانه نیست بلکه ارزش‌های فرا متنی دارد که باعث می‌شود آن ترانه موفق خوانده شود.


عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرای مطرح کشور نیز در ادامه این نشست ضمن بیان اینکه اسم روزنامه‌نگار برای این کتاب اسم خوبی بوده است گفت:مهدی ایوبی در اشعار این کتاب توانسته ساده حرف بزند و به لایه‌های درونی خیلی زود برسد. همچنین در این اشعار صراحت زیادی دیده می‌شود.


وی در ادامه افزود:بعضی از این اشعار در سطحی است که عامه جامعه از آن می‌توانند استفاده کنند که البته این مسئله مانند تیغ دو دم است که گاهی کار را به مرز ابتذال نزدیک می‌کند .


کاکائی در ادامه بیان داشت:در مجموعه آثار این کتاب ، با فقر عنصر خیال روبرو هستیم و در شعرهای عاشقانه آن با تخیل خودکار روبرو می‌شویم .


این ترانه‌سرا در ادامه افزود:در تاریخ ادبیات ایران مضامین و تعبیرها قابل جستجو است. در این اثر گاهی اوقات شاعر تصمیم می‌گیرد به بیان روزمره خیلی نزدیک شود که این موضوع البته خیلی ضعیف دیده‌شده است.


قابل‌ذکر است ، جلسات نقد کتاب ترانه اولین چهارشنبه هرماه ساعت 17 در سالن کتابخانه فرهنگسرای نیاوران با حضور کارشناسان و منتقدان ترانه و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات، برگزار شود.




منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه