ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

مجتبی تقی پور: در آلبوم جدید مازیار حضور خواهم داشت/ نوازنده ممنوع‌التصویر‌است چون ساز به دست می‌گیرد

ریتم نو : مجتبی تقی پور نوازنده ، آهنگساز و تنظیم‌کننده‌ای که علاوه بر نوازندگی در بسیاری از آثار مورد اقبال چند سال اخیر موسیقی ایران سابقه همکاری با گروه‌های مختلفی را دارد و اخیراً به‌صورت ثابت با گروه مازیار فلاحی شروع به همکاری کرده است، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ریتم نو از دلایل همکاری با مازیار فلاحی و فعالیت و مشکلات نوازندگی‌اش گفت.
+ گاهی زمانی که نوازنده اختصاص می‌دهد، با تنظیم‌کننده برابری می‌کند.

 مجتبی تقی پور: در آلبوم جدید مازیار حضور خواهم داشت/ نوازنده ممنوع‌التصویر‌است چون ساز به دست می‌گیرد مجتبی تقی پور: در آلبوم جدید مازیار حضور خواهم داشت/ نوازنده ممنوع‌التصویر‌است چون ساز به دست می‌گیرد

 

تا امروز درزمینهٔ موسیقی چه فعالیت‌هایی داشتید ؟

از سال 1382 به مدت دو سال شاگرد استاد جمالی بودم و ساز تار را در ادامه با یاری استاد مظهری آموختم،گیتار را از سعید محمدیان و سایر سازها را بدون کلاس‌های آموزشی و به‌صورت خودآموز یاد گرفتم.

درزمینهٔ آهنگسازی و تنظیم هم در جشنواره موسیقی جنوب برای تنظیم ارکستر رتبه آوردم و در حال حاضر هم بر روی چهار ساز تخصصی با لهجه‌های مختلف مانور می‌دهم.

قصد تهیه آلبوم اینسترومنتال ندارید؟

اگر شرایط مساعد باشد و حمایت بشوم حتماً آلبومی به این شکل تولید خواهم کرد.

با چه افرادی تا به امروز درزمینهٔ نوازندگی یا تنظیم همکاری داشتید ؟

با محمد علیزاده "میشه نگام کنی" ، با محسن چاوشی هم "جوابم نکن" در آلبوم پرچم سفید و مهدی احمدوند تک آهنگ "احساسی" را کارکردم.

در آلبوم جدید مازیار فلاحی هم حضور خواهم داشت و در گروه مازیار فلاحی هم ثابت کار می‌کنم.

برای اولین بار با مازیار فلاحی روی صحنه رفتید اما چطور شد که در این گروه به‌صورت ثابت ماندگار شدید؟

مازیار را خیلی دوست دارم هم به خاطر سبک و هم به خاطر احساسش که بسیار به احساس من نزدیک هست و هدفم برای آینده، همکاری به‌صورت ثابت با مازیار فلاحی است.

به‌غیراز مازیار فلاحی و مهدی احمدوند با چه گروه‌هایی همکاری کردید؟

بیشتر نوازنده استودیویی بودم و از همکاری با خواننده‌های زیادی به دلیل سبک موسیقی‌شان رضایت خاطر نداشتم.

با توجه به این همکاری‌های ناموفق و نارضایتی ، شما اساسی‌ترین مشکلات نوازنده‌ها را در چه مسائلی می‌بینید؟

عدم توجه و کمتر نام بردن از نوازنده‌ها، گاهی یک نوازنده قالب و چهارچوب یک تنظیم را مشخص می‌کند و صرفاً اسمش به‌عنوان یک نوازنده آورده می‌شود. گاهی زمانی که نوازنده اختصاص می‌دهد، با تنظیم‌کننده برابری می‌کند. به‌هرحال اخیراً شرایط از قبل بهتر شده و یکی دیگر از دلایل همکاری من با مازیار فلاحی اهمیت دادن او به عوامل است.

یکی دیگر از مشکلات ما درآمد پایین نسبت به میزان تلاش ماست.

photo_2016-01-03_14-14-30

این عدم هماهنگی بین تلاش و دیده شدن یا درآمد نوازنده‌ها به نظر شما در مورد جایگاه اجتماعی نوازنده‌ها با توجه به تأثیر آن‌ها در یک قطعه یا یک اجرا هم صدق می‌کند؟

صد در صد، وقتی اسمی از یک نوازنده نباشد طبعاً کمتر هم دیده می‌شود. مردم در وهله اول به خواننده توجه می‌کنند بعد تنظیم‌کننده و نوازنده و ترانه‌سرا از عوامل پنهان یا کمتر دیده‌شده‌ی یک اثر موسیقایی هستند.

به نظر من بااین‌وجود جلب‌توجه فراوان بسیاری از تنظیم‌کننده‌ها سواد کافی ندارد و صرفاً توانایی کار با نرم‌افزارهایی مربوطه رادارند و می‌توان گفت اپراتورهای خوب و خوش‌سلیقه‌ای هستند. مردم هم امروزه این را می‌پسندند.

یعنی فکر می‌کنید سلیقه موسیقی مردم بد شده است؟

نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت اما قطعاً این مدرن شدن تبعات منفی هم به وجود آورده است ، آثار گذشته را اگر ببینید ماندگاری بیشتری دارد نسبت به موسیقی‌هایی که امروز می‌شنویم و بعد از مدت کوتاهی فراموش می‌شوند.

 

فکر نمی‌کنید با توجه به حجم آثار تولیدی و مطابق نظر برخی از عوامل موسیقی تعریف ماندگاری تغییر و آهنگی که حتی دو ماه در جامعه شنیده شود معیارهای لازم را کسب کرده است؟

شاید این‌طور باشد اما من به‌شخصه نمی‌توانم این را قبول کنم و مطمئنم که با توجه به همان تعاریف گذشته برخی آثار مرتضی پاشایی مرحوم که در سال‌های گذشته کارکرده ماندگار می‌شود چون تلفیقی از علم و احساس بود.

اجازه بدهید برگردیم به بحث مشکلات نوازنده‌ها ؛ فکر می‌کنید با تشکیل صنف نوازنده‌ها اکثر این مشکلات قابل‌حل است؟

فکر می‌کنیم این مشکلات ریشه‌ای‌تر از تشکیل صنف باشد. نوازنده ممنوع‌التصویر‌است چون ساز به دست می‌گیرد.

به‌عنوان حرف پایانی اگر مطلبی بود که عنوان نشد بفرمایید.

نه ، ممنونم از شما و آرزوی موفقیت برای مردم ایران دارم.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده: حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه