ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

آلبوم موسیقی «چنگ نغمه» منتشر شد

ریتم نو: موسسه راوی در آستانه میلاد پیامبر اعظم، آلبوم موسیقی ملل « چنگ نغمه » با چنگ‌نوازی «شیرین پانکار اوقلو» را منتشر کرد.

photo_2015-12-30_01-48-13




«چنگ نغمه» یا «چنگ نامه» برگرفته از کتاب شاعر ترک زبان قرن پانزدهم «احمد- ی دایی» شامل قطعاتی از مقام‌های ترکی عثمانی با ویژگی‌های موسیقی بیزانس ملهم از فرهنگ اصیل موسیقی ایران از کشور ترکیه است.


در چنگ نغمه تلاش شده تا به‌نوعی آوای باستانی این ساز شنیده شود. چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را باهم گروهان منطقه‌ای جغرافیایش همچون نی، کمانچه، تنبور، لاوتا و بندیر و همچنین با لیورهارپ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم‌آمیخته شده است. موسیقی اجراشده نه تنها شامل آثاری است که از گذشته‌های دور می‌آید، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخته‌شده‌اند.


قطعات به ترتیب شامل: پیش‌درآمد کردی، نی تقسیمی، پیش‌درآمد نهاوند، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص)، نیکریز سماعی، پیش‌درآمد رهاوی، نیایش حسینی، پیش‌درآمد نیشابور، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیر مهیار تفرشی پور (که قبلا در سال 2008 توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) است.


نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برا اویماز (آواز و عود)، یاوزآکالین (نی)، دریا تورکان (کمانچه سنتی)، مورات آیدمیر (کنترباس)، ولکان ارگن (پرکاشن). موسسه راوی تولید و انتشار «چنگ نغمه» را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

برچسب ها: چنگ نغمه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه