ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۴

مراسم یادبود استاد کرمانشاهی برگزار شد/ معرفی آلبوم «آب» و اجرای گروه‌های سنتی

ریتم نو: نشست ماهانه هنرمندان موسیقی به یاد استاد رحیم معینی کرمانشاهی شاعر و ترانه‌سرای فقید ، عصر روز چهارشنبه 2 دی‌ماه و با حضور هنرمندان و پیشکسوتان و علاقه‌مندان به موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


ریتم نو: نشست ماهانه هنرمندان موسیقی به یاد استاد رحیم معینی کرمانشاهی شاعر و ترانه‌سرای فقید ، عصر روز چهارشنبه 2 دی‌ماه و با حضور هنرمندان و پیشکسوتان و علاقه‌مندان به موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.


قسمت اول برنامه به دو نوازی ویولن و پیانو محمدامین سیف و دانیال مشایخی اختصاص داشت که این دو هنرمند جوان اثری از استاد همایون خرم را به زیبایی اجرا کردند که مورد استقبال حضار داخل سالن قرار گرفت.


در بخش بعدی برنامه خانم شمیرانی از شاگردان استاد انوشیروان روحانی به تک‌نوازی پیانو پرداخت و قطعه یادگار را اجرا کرد و پس از اجرای این هنرمند ، هدیه‌ای از طرف فرهنگسرای ارسباران به ایشان تقدیم شد.


در قسمت بعدی برنامه اجرای دو نوازی سنتور (غزاله تهرانی) و تار (شمسی روحی) بود که در بیات اصفهان نواخته شد.


بخش دیگری از برنامه به معرفی آلبوم‌های تازه منتشرشده موسیقی اختصاص داشت و حسین سلیمانی (نوازنده کمانچه و آهنگساز) به دعوت شهرام صارمی (مجری برنامه) به پشت تریبون آمد و دقایقی درباره دو آلبوم جدید و منتشرشده خود صحبت کرد و گفت : « یک آلبومی است به نام نگاه آشنا از گروه «سایه‌ساز» که چهار سال از تولید آن می‌گذرد و من به‌عنوان سرپرست در این گروه فعالیت می‌کنم و آهنگسازی این کار هم بر عهده خودم بوده است و آواز آن بر عهده آقای نوری است. در این آلبوم ده و یا یازده قطعه در آن گنجانده‌شده است و در مایه دشتی و دستگاه شور است.ارکستر موسیقی سنتی است و سازهای موسیقی دستگاهی در آن استفاده‌شده است.در این کار تصنیف‌هایی با اشعار رهی معیری و حضرت مولانا استفاده‌شده است.اما آلبوم جدیدی که ما منتشر کردیم ، آلبوم «روزهای خوب» است که جدیداً کارشده و سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر در بخش رقابتی هم در بخش گروه نوازی و هم در بخش آهنگسازی شرکت داده شد و توانست در هر دو بخش مقام بیاورد و این آلبوم مهرماه سال جاری منتشرشده است.این آلبوم فضای عارفانه و صوفیانه دارد و سعی شده است در این کار ازلحاظ شعری و موسیقایی پررنگ‌تر باشد. به همین خاطر از اشعاری استفاده‌شده که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد که اشعار آن از حضرت شاه نعمت اله ولی و سعدی ، مولوی و ... است.ضمن اینکه قطعات 1 ، 2 و 3 این آلبوم روی نثر مسجع کارشده است و یک مقداری کار کردنش سخت است اما با همکاری دوستان عزیزم هم در بخش آواز و هم در بخش فضای گروه ، توانستیم این کار را انجام دهیم و مناجات خواجه عبدالله انصاری بر روی این قطعات است و یک قطعه هم به اسم خود آلبوم است به نام روزهای خوب که این قطعه شعری است در فضای شعر نو از مرحوم قیصر امین پور که امیدوارم آلبوم را گوش دهید و لذت ببرید.»


پس از صحبت‌های حسین سلیمانی ، قطعه 5 آلبوم نگاه آشنا از گروه سایه‌ساز ، برای حضار داخل سالن پخش شد.


بخشی از برنامه اختصاص به مرحوم استاد رحیم معینی کرمانشاهی داشت و در این بخش ، بخشی از آثار این شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت توسط شهرام صارمی برای حضار داخل سالن قرائت شد.


اجرای گروه موسیقی سنتی به سرپرستی نعمت شعبانی در دستگاه شور و آوای دشتی ، بخش بعدی این نشست بود که نعمت شعبانی (آواز) ، مهرداد تبریزی (سنتور)  و مرتضی شیخانی (تنبک) اعضای این گروه را تشکیل دادند.


در قسمت بعدی برنامه گروه موسیقی سنتی باشگاه موسیقی فرهنگسرای ارسباران به سرپرستی وحید افتخار حسینی به روی صحنه آمدند و قطعاتی را در دستگاه شور و آواز دشتی اجرا کردند.وحید افتخار حسینی (سه‌تار) ، علی حلاج نیا (کمانچه) ، سینا شیرین ور (تار) و حامد حکیم زاده (آواز) اعضای این گروه را تشکیل دادند.


در بخش بعدی این نشست ، آلبوم موسیقی «آب» از ابوسعید مرضائی برای حضار داخل سالن معرفی و یک کلیپ از این آلبوم پخش و در ادامه برنامه سه نوازی تنبور (سید پوریا حسینی) ، تمبک (امیر ترکاشوند) و کمانچه (سهراب بحیرایی) برای علاقه‌مندان اجرا شد.


در قسمت بعدی ، گروه نوازی سنتی به سرپرستی آرش ابوالفتحی به روی صحنه آمدند و قطعات خود را در آواز افشاری اجرا کردند.آرش ابوالفتحی (سه‌تار) آرمین ابوالفتحی (عود) ، محمدحسن علیخانی (نی) و آرش ژوبین (تنبک) اعضای این گروه سنتی را تشکیل دادند.


آخرین بخش برنامه اختصاص به اجرای گروه موسیقی پاد به سرپرستی مسعود پاد بود و قطعات خود را در بیات اصفهان و دستگاه شور اجرا کردند.آرش عزیزی (تار) ، عیسی یاور (سازهای کوبه‌ای) ، سهراب سپهری و مسعود پاد (خواننده) و مزدک لامعه ای (کمانچه) اعضای گروه موسیقی پاد را تشکیل دادند.


گفتنی است ؛ نشست «دی گاه» هنرمندان موسیقی ، روز شنبه 26 دی‌ماه از ساعت 18 و با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
کرمانی
United States
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
ایول به سهراب سپهری
تقویم هنری ادامه