ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴

رونمایی پر شور آلبوم «آب» در شب بارانی تهران

ریتم نو: آیین رونمایی آلبوم «آب» اثری از ابوسعید مرضایی (آهنگساز و نوازنده سه تار) در کنار فربد یداللهی (نوازنده تنبک و سازهای کوبه ای)عصر روز جمعه بیست هفتم آذرماه در نشر ثالث برگزار شد.

848A2667




این مجال با سخنان جناب آقای میرعلی نقی آغاز شد و ایشان در خصوص آلبوم مذکور بیان داشت: این کار با یک هدف آبرومند و شریف و آرتیستیک  و هنری انجام شده، هیچ هدف دیگری جز تعالی موسیقی ندارد. لااقل بنده که در جریان خلق این اثر هستم؛ می‌توانم این را قول بدهم که هیچ نیتی جز تعالی موسیقی در کار نبوده و «آب» نماد مقدس زندگی ما دلیل و برهان این کار هنری قرارگرفته، خیلی خوشبختم که در اینجایم و در شبی که باران می‌بارد، ما صحبت آب و باران می‌کنیم ما اصولاً ملتی هستیم با یک تاریخ تشنه، روایت تاریخی ما روایت کم‌آبی و بی‌آبی است. ما نشان دادیم که حتی با هوای آلوده هم می‌توانیم زندگی کنیم اما با آب آلوده مطلقاً نمی‌توان زندگی کرد. یعنی آب به‌غیراز یک مایع حیاتی یک منبع تأمین قوای روحی هم بوده و هست. این اولین آلبومی است که فقط با یک هدف ملی تولیدشده. این کار تمام گروه‌ها حزب‌ها و جناح‌هایی که از همدیگر اختلافات زیادی دارند سر این مسئله متفق باشند که ما همه به آب نیاز داریم. هر چه که ما را به یاد این هدف بی‌اندازه از شعر، موسیقی، نقاشی و هر چیز دیگر در این وفاق ملی مؤثراست، شاید سینما بستر مناسبی برای پرداختن به این موضوع باشد اما خود موسیقی هم به‌خصوص بی‌کلام عرصه‌ای هست که به آن پرداخته نشده و ازاین‌جهت بکر است.


وی در ادامه افزود: خوشحالم که این کار کمال‌یافته است در تک‌تک اجزایش و خوشحالم که در این کمال‌یافتگی سهمی داشتم.


در بخشی از بروشور آلبوم آب به قلم علی‌رضا میرعلی نقی آمده است:


 ده منزلِ سفرِ آب


به یاد قنات های خشک شده تهران و شمیرانات که زمانی بودند.


دور است سر آب از این بادیه هشدار


تا غول بیابان نفریبد به سرابت


(حافظ)


گویند که زیستگاه پارسیان و اقوامش، جمع اضداد و عجایب است. حتی در اقالیم جغرافیاییو نوع سلوک زمین و هوا با ساکنانش، و نیز می گویند که از نه اقلیم جغرافیایی موجود در جهان، هشت اقلیم آن همزمان در این سامان وجود دارد( به استثنای اقلیم قطبی که نهمین است)، اما مجموع این سرزمین، حسرت آب دارد و جلوه های گوناگون آب را در بیداری و خواب ، بر جستجوست. در نیایش های کهن ایران، دروغ و خشکسالی را از برّ و بحر این سرزمین، بری خواسته و آن را همآره به دعا طلبیده اند. شگفتا که هر دوی این آفات، همیشه و در هر زمان، با یکدیگر به تنِ ناتوانِ این کهن بوم و بر، هجوم آورده اند.


در بسیاری از آیین های بازمانده از فرهنگ کهن و سترگ سرزمین مان، دعاهای مخصوص نزول باران، سرشاری چشمه ها و سیراب شدن زمین و گیاه و حیوان و آدمیان وجود دارد. این ده قطعه  را نیز می توان نوعی نیایش موسیقایی در طلب آب و حفظ حرمت آن دانست، که گفته اند: و من الماءِ کل شیء حیّ.


گفتنی است؛ آلبوم «آب» دومین اثر دو نوازی سه تار و تنبک است که به آهنگسازی و سه تار نوازی ابوسعید مرضایی منتشر شد. فربد یداللهی طراحی و اجرای سازهای کوبه ای و تنبک را در این آلبوم برعهده داشته است. آلبوم آب داستان سیر آب است از چشمه تا دریا و راز هستی بخش آن، چون باران!



منبع: ریتم نو


عکس: دنیا گردینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه