ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴

سیاست‌گذاری جدید در موسیقی فجر 31

ریتم نو: مراسم اعلام سیاست‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دقایقی پیش در تالار وحدت تهران برگزار شد.
848A2313


آیین گشایش سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر جمعه ۲۷ آذر در تالار وحدت تهران با حضور تعداد زیادی از مخاطبان و هنرمندان در ساعت ۱۴:۵۵ و نزدیک به یک ساعت تاخیر نسبت به اعلام قبلی، آغاز شد.


برگزاری مراسم فرش قرمز و گرفتن عکس های یادگاری از حاشیه های آغازین این مراسم بود.


بر اساس این گزارش از تالار وحدت، ازدحام جمعیت به حدی بود که کارکنان انتظامات را با مشکل مواجه کرد.  این اولین بار است که برای برگزاری یک جشنواره موسیقایی یک برنامه رونمایی برگزار می‌شود که در نوع خود جالب توجه است.


همچنین در حالی تیزر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در این مراسم به نمایش درآمد که جای واژه بین المللی خالی است.


شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی در همان دقایق اولیه شروع مراسم به اجرای پیانو پرداخت و قطعه «سرزمین مادری» را نواخت. اجرای این مراسم را احسان کرمی برعهده دارد که در سخنانی اعلام کرد بخشی به نام «جایزه برای تولیدات سالانه کشور» به جشنواره اضافه شده است.


از دیگر بخش های مراسم نمایش ساختار نوین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در یک نماهنگ تصویری بود که در آن اشاره شده که سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۱ بهمن تا اول اسفند ماه برگزار می شود که با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های این رویداد، سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با بهره گیری از تجربیات ارزشمند سه دهه گذشته تغییراتی در ساختار داشته است.


این تغییرات برای ارتقای جشنواره موسیقی فجر به عنوان یک رویداد ملی و بین‌المللی، معرفی و گسترش فرهنگ ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور و همچنین حمایت و بسترسازی برای رشد کمی و کیفی موسیقی کشور انجام شده است و از جمله این تغییرات می توان به اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد. این تصمیم به منظور ارزیابی گسترده و دقیق سالانه تولیدات موسیقی کشور، حمایت رسمی از آثار و تولیدات کیفی و شاخص موسیقی و همچنین اعطای امکانات ویژه به پدید آورندگان گرفته شده است.


تلاش برای افزایش اعتبار موسیقی در سطح ملی و بین المللی، معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جامعه بین الملل، حمایت برای رشد کیفی موسیقی ایران، افزودن بخش جایزه برای ارزیابی آثار سالانه و حمایت از آثار با کیفیت، کاهش تعداد عناوین اجراها، دعوت از هنرمندان بین المللی در راستای دیپلماسی فرهنگی دولت، اجراهای ویژه برای مدیران سالن های معتبر جهان و برگزارکنندگان کنسرت های بین المللی که به جشنواره دعوت شده اند، برگزاری اجراهای استعدادهای جوان در گشایش کنسرت هنرمندان بزرگ با حجم مخاطبان وسیع برای معرفی این استعدادها، جوایز جشنواره در سه بخش آلبوم ها کنسرت ها و بخش جانبی که در نخستین سال به علت کمبود وقت داوری تنها در بخش آلبوم های منتشر شده از مهر ۹۲ تا مهر ۹۴ انجام می شود از مهم ترین تغییرات ساختاری این دوره از جشنواره است.


معرفی مهمانان بخش بین الملل


فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی از سخنرانان این مراسم بود که به تشریح نکاتی درباره جشنواره و سپس مهمانان بخش بین الملل معرفی شدند که شجاعت حسین خان، آنتونیو ری چهره مشهور موسیقی فلامنکو، گروه بدخشان تاجیکستان، آرزو علی عباد آذربایجان در بخش بانوان، آلدو رومانو نوازنده سرشناس درامز، بلکه سیسکو نوازنده، فیض علی فیض قوال پاکستانی، کمانه خواننده پرتغالی، ژیوان گاسپاریان، سهراب پور ناظري، دالیبور کاروا نوازنده اسلواکی، بارتلمی بستان نوازنده ویولنس اتریشی، اکبر خمیسو خان نوازنده از ایتالیا، آنو فاواتا آهنگساز ایتالیایی و گروه بین المللی هند شرقی از جمله آنها هستند.


فرزاد طالبی در این مراسم گفت: با وجود اینکه دفتر موسیقی در بخش اجرایی جشنواره حضور ندارد اما تمام همکاری های لازم را انجام خواهد داد. کمک های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه ها با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.


اضافه شدن بخش جایزه به موسیقی فجر ۳۱


وی با اشاره به یک اتفاق جدید در این دوره از جشنواره عنوان کرد: بخش جایزه به این دوره اضافه شده که همیشه جای آن خالی بود. دیپلماسی فرهنگی امروز یک امر مهم است که باید در جای جای فعالیت های فرهنگی خودش را نشان دهد. در این دوره جشنواره سعی شده نگاهی ویژه ای به دیپلماسی فرهنگی شود.


در این بخش از مراسم محمد علیزاده خواننده پاپ به اجرای زنده پرداخت.


اجراهای بخش ملی جشنواره موسیقی فجر ۳۱


در ادامه مراسم اجراهای بخش ایرانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد. اردشیر کامکار، بهداد بابایی، هنگامه اخوان، شهرداد روحانی، مسعود شعاری، کریستف رضاعی، نجمه تجدد با گروه موسیقی ملی، لوریس چکناوریان به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی، کیوان ساکت، سالار عقیلی، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، گروه کامکارها، گروه مهر نوا با هنرمندی پری زنگنه، اردوان کامکار، رافائل میناسکانیان، ماسیس هاراکلیان، تینا جامه گرمی، گروه نوازی کمانچه نوید دهقان، گروه مازرون مازندران، گروه آوای موج بوشهر، گروه آوای سرنا لرستان، گروه گیل و آمارد گیلان، گروه گردون آزاد میرزاپور، گروه دالغا آذربایجان، گروه بلوچ نسب بلوچستان، بابک صفرنژاد، آرین کشیشی، ارکستر پارس ناصر نظر، شهریار مسرور، رامین بهنا و ... از جمله این افراد هستند.


اردوان کامکار اجرای سنتورش را به زنده یاد مشکاتیان تقدیم کرد


در این بخش از مراسم اردوان کامکار به اجرای برنامه پرداخت که وی قبل از اجرا گفت این قطعه را به پرویز مشکاتیان تقدیم می کند که امروز جایش در بین ما خالی است. وی افزود: او هنرمندی بود که در همه کنسرت های من در ردیف اول می نشست و من با افتخار این قطعه را به وی تقدیم می کنم.


حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این مراسم گفت: وقتی اولین جلسات این دوره از جشنواره را برگزار کردیم قرار بر این شد که بعد از سی سال تحولات عمده ای را در ساختار جشنواره ایجاد کنیم. در همین زمان جناب نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی طرحی را مطرح کرد که خیلی از این طرح خوشم آمد و بنا بر این شد که ما این طرح را در این دوره از جشنواره پیاده کنیم.


تمرکز بخش بین الملل بر کشورهای همسایه


وی افزود :در این دوره بخش رقابتی جشنواره حذف شده و یک بخش جایزه وارد جشنواره شده که در نشست خبری پیرامون آن توضیح می‌دهم اما به طور کلی درباره ساختار جشنواره می توانم توضیح بدهم که با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته تمرکز این دوره در بخش بین‌الملل اغلب در حوزه کشورهای منطقه بوده و شما می بینید که گروه های خوبی در این دوره حضور دارند به هر ترتیب من از همه دوستان ستاد جشنواره به ویژه جناب نوربخش تشکر ویژه ای دارم که طی این مدت زحمات فراوانی را متقبل شدند.


معرفی بخش پاپ جشنواره


پالت، چارتار، کامنت، داماهی، ماکان اشگواری، سیروان خسروی، گروه بمرانی،  اردوان انزابی پور با گروه تندر، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، محسن یگانه، گروه سون و ... از جمله افراد و گروه هایی هستند که در بخش پاپ سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرا دارند.


اجرای گروه «پالت» از دیگر بخش های این مراسم بود.


حمیدرضا نوبخش رییس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: امیدوارم این دوره از جشنواره آغازی باشد برای تعالی و حرکت رو به جلو این رویداد مهم هنری در کشورمان. ما ضمن قدردانی از زحمات دوستان در سی سال گذشته، اعتقاد داریم آنچه آنها انجام داده اند تجبه بی نظیری را مقابل دیدگان ما قرار داده است. به ویژه از حسن ریاحی که حضورشان موجب دلگرمی است تشکر داریم که در این مدت که ایشان هدایت جشنواره را بر عهده داشتند، اتفاقات خوبی رخ داد. خوشحالیم که امسال کنار ایشان حضور داریم و به وجود ایشان پشت‌گرم هستیم.


همچنین به گفته مجری برنامه، بلیت های جشنواره از سایت مخصوص بلیت فروشی جشنواره و صفحه اینستاگرام جشنواره به فروش می رسد.


مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، داریوش پیرنیاکان، رازمیک اوهانیان، بیژن بیژنی، امین الله رشیدی، پویا سرایی، فرمان فتحعلیان، محمد منتشری، کاوه یغمایی، نادر مشایخی، علی تفرشی، کیخسرو پورناظري، محمدرضا چراغعلی، صدیق تعریف، مسعود شعاری، محمد سریر، مجید درخشانی، نوید دهقان، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، تورج شعبان خانی، محمد حسین تفرشی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، پشنگ کامکار، امید حاجیلی، کیوان ساکت، محمد علیزاده، علی جهان دار، داود گنجه ای مصطفی کمال پورتراب، اردوان کامکار و ... از حاضران در این مراسم هستند.





منبع: مهر

عکس: ریتم نو- دنیا گردینی

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه