ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

بزرگداشت زنده‌یاد «بهمن بوستان» برگزار می‌شود

ریتم نو : همزمان با روز پژوهش و هشتادمین سالروز تولد پژوهشگر، ادیب و نویسنده عرصه موسیقی و ادبیات، زنده‌یاد بهمن بوستان، یادمان این استاد برجسته چهارشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.


ریتم نو : همزمان با روز پژوهش و هشتادمین سالروز تولد پژوهشگر، ادیب و نویسنده عرصه موسیقی و ادبیات، زنده‌یاد بهمن بوستان، یادمان این استاد برجسته چهارشنبه ۲۵ آذرماه ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.


بهمن بوستان ، حقوقدان و پژوهشگر گران‌مایه ادبیات فارسی و عرب، 22 آذر 1314 در تهران زاده شد. وی پس از طی تحصیلات ابتدائی و متوسطه در شهر تهران، سال 1336 برای تحصیل رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شد و مطالعات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان برد. این ادیب در دوران دانشگاه از محضر اساتید بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال الدین همائی بهره بسیار برد. استعداد و قابلیت او در پژوهش‌های ادبی در این دوران توجه استاد محمد معین را جلب کرد تا آنجا که او را به‌عنوان یکی از دستیاران خود در تدوین و گردآوری لغت فارسی برای فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا برگزید. وی همزمان به همکاری با مجلاتی چون آینده، کلک، بخارا، ادبستان و ... در نوشتن مقالات تحقیقی همت گماشت.


بهمن بوستان سال 1348 به استخدام سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران درآمد و به طرح و تهیه برنامه‌هایی در زمینه ادبیات و موسیقی ملی ایران همچون «هفت شهر عشق» و «بشنو از نی» برای تلویزیون و برنامه «سلامی چو بوی خوش آشنایی» برای رادیو تهران پرداخت. وی در برنامه‌های خود از همکاری استادان نام‌آور موسیقی ایران، شخصیت‌هایی چون؛ احمد عبادی، علی‌اصغر بهاری، حسین قوامی، لطف اله مجد، منصور نریمان و ... بهره می‌برد.


این پژوهشگر به دلیل برخورداری از حافظه‌ای نیرومند در تبارشناسی از اهل هنر و فرهنگ ایران، نزد موسیقی شناسان زبانزد و از مراجع معتبر بود. وی سال 1370 جشنواره «هفت اورنگ» را با همکاری هنرمند ارجمند محمدرضا درویشی در تالار اندیشه برگزار کرد. این برنامه با حضور استادان و شخصیت‌های برجسته موسیقی ملی از سراسر نواحی ایران همراه بود و کتاب «هفت اورنگ» یادگار این دوران است.


بهمن بوستان به‌پاس خدمات ارزنده و پژوهش‌های گسترده در ورزش‌های باستانی ایران و موسیقی ملی زورخانه اوایل دهه 80 به عضویت هیئت‌مدیره انجمن پیشکسوتان ورزش کمیته ملی المپیک درآمد و سال‌ها در این سمت فعالیت کرد و سهم شایسته‌ای در احیای فرهنگ ورزش باستانی ایران بر عهده داشت.


علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خ جلفا مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 20-22872818 تماس بگیرند.


منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

برچسب ها: بهمن بوستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه