ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

مهدی کاشی: تمام خواسته‌ی ما از ناشران و کلیه اعضای جامعه‌ی موسیقی حمایت از این اتفاق مهم است

ریتم نو: مهدی کاشی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی« مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری » و نایب‌رییس، کسی بود که برای اولین بار برای این امر و اتفاق مهم در موسیقی تلاش کرد. وی که از اواخر دهه هفتاد پیگیر تشکیل چنین مجمعی بود، ضمن صحبت در خصوص اهداف این مجمع صنفی به مشکلاتی، بخصوص دانلود و نشر غیرمجاز آثار صوتی اشاره کرد. که درصدد هستند با مسئولان مربوطه مذاکراتی را انجام دهند، وی در پایان ابراز داشت این گام در راستای حفظ حقوق مادی و معنوی کل جامعه موسیقی برداشته‌شده است.که حمایت تمام اقشار جامعه بخصوص هنرمندان را می‌طلبد.
+ تا به امروز یک‌صدا نبودیم اما حالا صاحب یک تشکل قانونی شدیم

+ اهداف کوتاه‌مدت از واجبات صنفی ما هست

+یکی از اهداف کارگروه حقوقی تأسیس شورای حل اختلاف است

 


ریتم نو: مهدی کاشی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی« مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری » و نایب‌رییس، کسی بود که برای اولین بار برای این امر و اتفاق مهم در موسیقی تلاش کرد. وی که از اواخر دهه هفتاد پیگیر تشکیل چنین مجمعی بود، ضمن صحبت در خصوص اهداف این مجمع صنفی به مشکلاتی، بخصوص دانلود و نشر غیرمجاز آثار صوتی اشاره کرد. که درصدد هستند با مسئولان مربوطه مذاکراتی را انجام دهند، وی در پایان ابراز داشت این گام در راستای حفظ حقوق مادی و معنوی کل جامعه موسیقی برداشته‌شده است.که حمایت تمام اقشار جامعه بخصوص هنرمندان را می‌طلبد.


 

در مورد فایلی که در اولین نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران حوزه‌ی تولید و نشر آثار شنیداری، ارائه شد توضیح دهید؟

زمانی که از سال 78 که به‌صورت جدی فعالیت خودرا با زنده یاد ناصر عبداللهی شروع کردم، همیشه در موسیقی مشکلاتی ریشه‌ای وجود داشت. ازاین‌رو برای برطرف شدن آن با مدیر بخش فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس که از دوستان بود مذاکراتی را انجام دادم، که به کمک ایشان نشست‌های جدی با چند تن از اساتید جامعه‌شناس و روانشناس دانشگاهی برگزار کردم. تا آن زمان این حرکت‌هابه‌صورت فردی انجام شد و برای ادامه باید از پیشکسوتان صنف مشاوره و کمک می‌گرفتم که بتوانم از تجربیات آن‌ها در زمینه رفع مشکلات صنفی استفاده نمایم. به همین منظور به دنبال گردهمایی کل ناشران و برگزاری جلسات مستمر تصمیم گرفته‌شده؛ تیم 5 نفری جهت پیگیری و ثبت مجمع تشکیل شود . در ابتدا پس از بررسی با وزارتخانه‌های مختلف تصمیم گرفته شد از طریق وزارت کشور که اساس آن قدرت اجرایی بیشتر داشت مجمع صنفی را تأسیس کنیم. که این کار به دلایل مختلفی حدود 6 سال طول کشید و همه از تأسیس آن دلسرد شده بودند. ولیکن با لطف خدا، پیگیری‌های فراوانی که انجام دادم و کمک مسئولین مربوطه در وزارت کشور این مجمع در تاریخ 16 خرداد 1394 توسط کمیسیون ماده 10 احزاب به رسمیت شناخته شد.

چرا به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌مدیره کمتر صحبت می‌کنید؟

من کلاً اهل سخن نیستم و بیشتر ترجیح می‌دهم که کارها را اجرایی کنم و به سرانجام برسانم. و در کل اعضای هیئت‌مدیره تصمیم گرفتن که تمامی اخبار توسط مدیرعامل مجمع منتشر شود.

چه زمانی پروانه‌ی مجمع صنفی صادر می‌شود؟

ما تمام مراحل قانونی را انجام داده‌ایم و استعلامات مربوطه توسط وزارت کشور از مراجع ذیصلاح اخذشده است .امیدواریم قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی کمیسیون مربوطه در آذرماه تشکیل و پروانه فعالیت را دریافت نماییم .

به نظر شما عملی شدن اهداف کوتاه‌مدت ،میان‌مدت و بلندمدت چه بازه‌ی زمانی را در برمی‌گیرد؟

زمان‌بندی در این مقطع بسیار دشوار است، اما اعضای هیئت‌مدیره خوشبختانه باانگیزه‌ای که دارند جلسات مستمری برای رفع هرچه زودتر مشکلات صنفی برگزار می‌کنند .فکر می‌کنم بتوانیم اهداف کوتاه‌مدت را ظرف شش ماه آینده به سرانجام برسانیم زیرا اهداف کوتاه‌مدت از واجبات صنفی ما هست.

بیشتر عوامل فعالیت‌های اجرایی از اعضای هیئت‌مدیره هستند یا از بین ناشران نیزانتخاب می‌شود؟

در حال حاضر تیم اجرایی اعضای هیئت‌مدیره هستند که ما به‌منظورهم‌اندیشی و پیشبرد هر چه سریع‌تر اهداف صنفی در ابتدا شورای عالی پیشکسوتان را برای استفاده از تجربیات آن‌ها در حل مشکلات صنفی کمک گرفته، و در پی آن کارگروه‌های (اجرایی، آموزش و حقوقی) را تشکیل دادیم و از اعضا دعوت به عمل آوردیم که در کارگروه‌های فوق، ما را یاری نمایند.

با توجه به اینکه شما و آقای چمن‌آرا از اعضای اصلی کارگروه حقوقی هستید ؛چقدر می‌توانید به قانون کپی‌رایت کمک کنید؟

یکی از اهداف و مشکلات اصلی صنف مسائل حقوقی است، که به‌زودی با حضور حقوقدانان متخصص در امر رسانه ومالکیت‌های معنوی آیین‌نامه آن تدوین و در اختیار اعضا قرار داده خواهد شد. و سپس نسبت به اجرایی کردن آن توسط وکلای مجمع و نشست با مسئولین مربوطه به دفاع از حقوق مادی و معنوی اعضا اقدام خواهد شد. یکی دیگر از اهداف کارگروه حقوقی تأسیس شورای حل اختلاف است که امیدوارم در این زمینه قوه قضاییه همانند وزارت کشور ما را یاری نماید.

این کارگروه علاوه بر اینکه از ناشرین حمایت می‌کند حامی خواننده‌ها نیز هست

ما یک جامعه‌ی هنری هستیم و این جامعه‌ی هنری خیلی وسیع است، به نظرم آهنگسازان و ترانه‌سرایان و تمامی کسانی که برای تولید یک اثر هنری فعالیت می‌کنند نیز از این حقوق برخوردار هستند. خیلی از آهنگسازان را می‌شناسم که آثارشان بی‌اجازه در رسانه‌ها پخش می‌شود بدون اینکه ریالی دستمزد دریافت کنند. به یاد دارم سال 78 کنسرتی در شیراز را با استاد «ذوالفنون» برگزار کردم ایشان گفتند:من ده سال پیش در سفری به امریکا قطعه‌ای را در رادیوی آنجا نواختم؛ هنوز بعد از ده سال,می‌بینم مبالغی به حسابم واریز می‌شود. بعد اینکه تحقیق کردم متوجه شدم این پول بابت پخش مجدد آن قطعه در رادیو آنجاست .یعنی بابت هر بار پخش مبلغی را برای ایشان واریز می‌کردند. که این‌یکی از اهدافی بودکه باعث شد تشکلی را درست کنم تا همه باهم بتوانیم از حقوق ناشران و هنرمندان دفاع کنیم.

فکر می‌کنید این امور در بلندمدت اتفاق بی افتد یا کوتاه‌مدت؟

این برنامه درمیان‌مدت است.اما در کوتاه‌مدت دفاعی از موضوع داریم.سپس در جلسه هم‌اندیشی دعوتی از وکلایی که جز ناشران نیز هستند انجام می‌شودکه آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تدوین ‌کنیم.

در جلسه‌ی اول که اساسنامه قرائت شد حدود پنجاه نفر بیشتر از این صنف حضور نداشتند مابقی شرکت‌های عضو چه نظری داشتند؟حس می‌شد که یکسری از مخالفت‌ها وجود دارد

مخالفت نه انتقاداتی بود ؛ و در هر تشکلی لازم است که باعث پیشبرد اهداف می‌شود ، ما طبق قانون برای اطلاع‌رسانی در روزنامه‌ی کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی کردیم. بااین ‌وجود در خبرگزاری‌های دیگر و حتی فضای مجازی ناشران خبررسانی داشتیم و سپس جلسه با حضورنماینده‌ی محترم وزارت کشور تشکیل، و اساسنامه قرائت و رأی‌گیری انجام شد. یکسری از دوستان در جلسه حضور نداشتند شاید برای برخی این رویداد هنوز آن‌قدر پررنگ نبود .سؤالاتی که به وجود آمده بود اما وقتی مشاهده کردند تمامی مراحل قانونی برگزارشده است ،همه‌ ابهامات برطرف شد.

صحبت پایانی؟

تمام خواسته‌ی ما از ناشران و کلیه اعضای جامعه‌ی موسیقی این است که دست‌به‌دست هم بدهیم و از این اتفاق مهم حمایت کنیم, تا به امروز یک‌صدا نبودیم اما حالا صاحب یک تشکل قانونی شدیم اگر ما باهم همدل باشیم تمام مشکلات را باقدرت برطرف می‌کنیم.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه