ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴

رامین صدیقی: بحث کپی‌رایت؛ جزو اهداف ما است

ریتم نو: رامین صدیقی عضو هیئت‌مدیره‌ی « مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری » ضمن توضیح در خصوص جلسه‌ی هشتم آذرماه که در تالار رودکی برگزار شد ؛اعلام داشت: قانوناً هیئت‌مدیره مختار بود تا زمان ثبت رسمی مجمع صنفی،هیچ اقدامی انجام ندهد، اما وجود سال‌ها احتضار در بین اعضا باعث کم شدن انگیزه‌ها در بین آنان شده بود، به همین خاطر علی رقم آگاهی بر تمام این دانسته‌ها ، جلسه‌ای غیررسمی تشکیل دادیم تا اولاً در صورت لزوم، رفع کدورتی بین تولیدکنندگان صورت بگیرید و ثانیاً از وقت استفاده‌ی بهینه کرده باشیم و برخی مقدمات را مطرح کنیم. وی اظهار داشت فکر می‌کنم در آینده‌ای نه‌چندان دور سی دی به یک کالای لوکس تبدیل شود.
+اگر ناشرین مجهز نباشد ورشکست خواهند شد

+آینده در دستان فضای مجازی است

+ در آینده‌ای نه‌چندان دور سی دی به یک کالای لوکس تبدیل شود


 

در مورد فایلی که در اولین نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران حوزه‌ی تولید و نشر آثار شنیداری، ارائه شد توضیح دهید (ظاهراً بایدی در ارائه این فایل وجود نداشت)

قانونا هیئت‌مدیره این اختیار را داشت که تا زمان ثبت رسمی هیچ اقدامی انجام ندهد. وزارت کشور به ما اعلام کرد ممکن است مراحل اداری اعطای پروانه سه یا چهار ماه طول بکشد و حتی امکان این را دارد صلاحیت هرکدام از این پنج نفر(اعضای هیئت‌مدیره)مورد تائیدوزارت کشور قرار نگیرد (در این شرایط شخصی باید جایگزین این عضو هیئت‌مدیره شود)با این تفاصیل سعی کردیم که از وقت استفاده کنیم و مقدمات کار را به اعضای مجمع صنفی معرفی کنیم.بدین ترتیب گزارش هشتم آذرماه،گزارشی غیررسمی بود چراکه هنوز ازنظر قانونی هویت ما_به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره_ ثبت‌نشده است.

باید در نظر گرفت شاید هرکدام از ما رد صلاحیت بشویم بدین ترتیب باوجوداین جلسه برداشتی صورت می‌گیرد که تلاش‌های ما بی‌ثمر بوده است. اما سال‌ها است احتضاری گریبان گیر این صنف شده و همچنین تأخیر همیشگی که در به وجود آمدن این صنف وجود داشت، همه را آزرده‌خاطر نموده و به‌تبع آن روحیه و انگیزه در بین بعضی افراد رو به افول گذاشته است. پس فکر کردیم هر آنچه را تابه‌حال انجام دادیم ،در بین همکاران به شور بگذاریم. احتمالاً کدورت‌هایی نیز وجود داشت. قصد داشتیم به‌واسطه‌ی برگزاری این جلسه، این موارد نیز مرتفع شود. به نظرم در زمینه‌ی رفع برخی کدورت‌ها و ابهامات موفق بودیم. حدود صدوچند نفر در این جلسه حضور داشتند .(بعید می‌دانم در تهران تعداد ناشران بیش از این باشد )که به نظرم این اتفاق ،رخ دادی مبارک است.

عملی شدن اهداف کوتاه‌مدت ،میان‌مدت و بلندمدت چه بازه‌ی زمانی را در برمی‌گیرد؟

برای اجرای برنامه‌ها تقویم جدی لحاظ نکردیم، چرا که ازنظر قانونی هنوز اجازه نداریم تقویم رسمی خود را اعلام کنیم. اما بر اساس تقویم پیشنهادی ما ، برنامه‌ی کوتاه‌مدت را قبل از بهار 95به تحقق می‌رسانیم. برنامه‌ی میان‌مدت یک‌ساله و برنامه‌ی بلندمدت سه‌ساله هست در حقیقت مرجع نام‌گذاری این دوره‌ها میزان مدیریت این هیئت انتخابی _ازنظر زمانی_است(دوره‌ی سه‌ساله)

در شاخه بندی‌هایی که صورت گرفت به‌عنوان «مشاوره» اشاره کردید؛ آیا نوع این مشاوره درون صنفی است؟

اصلاً! درواقع حلقه‌ی مشاوران بسته به مورد پیش رو هیچ انتهایی ندارد. فرض کنید در بخش جزایی نیاز به مشاوره داشته باشیم، مسلم است باید از نیروی متخصص استفاده کرد. بنابراین هیچ الزامی نیست که مشاوران را از بین خود انتخاب کنیم. اما یقیناً شورای پیشکسوتان از کسانی انتخاب می‌شوند که در بین ما بودند و هستند.

آیا به‌طور رسمی نام مشاوران اعلام می‌شود؟

اگر این مسئله ضرورت پیدا کند حتماً این کار را انجام می‌دهیم. در حقیقت این مجموعه نشان‌دهنده‌ی این است که چه کسی از مشاور استفاده می‌کند به همین منظور بیشتر خود مجموعه‌ی مشاوران موردتوجه است تا چیز دیگر.

آیابرنامه‌ریزی خاصی در راستای آثار دیجیتال( شامل سایت‌های موسیقی و...)صورت می‌گیرد؟

بله؛ بخش مهمی از بحث دیجیتال به این مورد اختصاص دارد چراکه آینده در دستان فضای مجازی است. حقیقتاً در چشم‌انداز آتی، فروش سی دی جایی در این تجارت ندارد و شاید تبدیل به تجارتی لوکس و کم‌کاربردتر شود. در این شرایط اگر ناشرین مجهز نباشد ورشکست خواهند شد. به نظرم اگر به همین منوال پیش برویم، باگذشت زمان، پنجاه‌درصد حاضرین در این مجمع، با بحران مالی روبه‌رومی‌شوند.

قبل از این‌ها به بحث کپی‌رایت توجه می‌شود؟

صد درصد؛ این امر جزو اهداف ما است و من جزوه‌ای نیز در همین راستا برای اعضای مجمع فرستادم. چراکه بخشی از آینده مسئله‌ی کپی‌رایت است، البته که بخشی نیز به کنسرت‌ها اختصاص دارد با این حساب مجاری درآمد زیادی وجود دارند که شاید تا قبل از این کسی به‌طورجدی به آن‌ها توجه نداشت اما امروزه به آن سمت قدم برمی‌داریم.

چندی پیش شما در سطح بین‌المللی به‌عنوان ناشر برتر شناخته شدید. آیابرنامه‌ای وجود دارد که آثار ناشران در سطح جهانی انتشار پیدا کند؟

در بحث آموزش، کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم تا دریچه‌ای باشد برای اطلاع‌رسانی در خصوص همین مورد. بسیاری از دوستان به دلیلی که من آن را کوتاهی می‌نامم در دنیای محدود خود زندگی می‌کنند. فکر می‌کنم در منطقه اولین کسی بودم که آثارم به شکل دیگری فروخته می‌شد.شاید من با فروش دیجیتال مخالف باشم اما نمی‌توانم جلوی آن را بگیرم.مجبورید در مواردی به واقعیت تن بدهید حال آن موضوع را دوست داشته باشید یا خیر.قصد داریم با برگزاری این کلاس‌ها ،چشم‌اندازی را تغییر بدهیم. خیلی از هنرمندانی که در خارج از کشور اجرایی برگزار می‌کنند به دستمزدی از طرف برگزارکننده اکتفا می‌کنندچراکه ازنظر قانونی به ثبت نرسیده‌اند.

_فکر می‌کنیدشرکت‌ها چقدر از موضوع آموزش استقبال می‌کنند؟

_امیدوارم استقبال کنند.از زمانی که جزوه ای به این عزیزان اعطا کردم اندکی می‌گذرد اما باید دید که بازخورد این امر چه گونه است .اگر کسی طی یک ماه آینده دراین‌باره از من سؤالی نکند ،نشان می‌دهد که صرفاً دارد روالی اداری طی می‌شود. امیدوارم نگرانی‌هایی ایجاد شود و موجی که در حال وقوع است باعث غرق شدن نباشد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه