ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴

چمن‌آرا: فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اصل در قانون کپی‌رایت/ در اعتقادات مذهبی تکلیف این کار روشن است

ریتم نو: بابک چمن‌آرا عوض هیئت‌مدیره‌ی  « مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری » در خصوص برگزاری جلسه‌ی هشتم آذرماه در تالار رودکی گفت: این جلسه به‌منظور گزارش ماوقع چند ماه فعالیت ما برای دوستان هم‌صنفمان برگزار شد که خواستیم بدین ترتیب با آن‌ها مشورتی کرده باشیم وی در ادامه در خصوص وجود قانون کپی‌رایت بیان داشت این قانون وجود دارد باید اجرا شود و برای اجرای این مهم باید فرهنگ‌سازی کرد.

+ می‌توانیم در تصمیم‌گیری مراجع و سازمان‌های دیگر تأثیرگذار باشیم





 


در مورد فایلی که دراولین نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران حوزه‌ی تولید و نشر آثار شنیداری، ارائه شد توضیح دهید؟


همان‌طور که در جلسه توضیح داده شد مجمع صنفی ما  در بهار سال جاری مورد تائید وزارت کشور و در تیرماه همان سال هیئت‌مدیره خود را مشخص کرد و اساسنامه را تائید کرد. مدت زیادی گذشته بود و برای همکارهایمان گزارش یا جلسه‌ی رسمی برگزار نکرده بودیم به همین خاطر فکر کردیم ما اعضای هیئت‌مدیره به دوستان و هم‌صنفان خود گزارشی را از کارهایی که در این چهار-پنج ماه گذشته انجام دادیم،ارائه کنیم و در حقیقت مشورتی باهم داشته باشیم. توضیحاتی در خصوص برنامه‌های بلندمدت میان‌مدت و کوتاه‌مدت ،همچنین اهداف این مجمع داده شد تا با همفکری کار را جلو ببریم.


به نظر شما عملی شدن اهداف کوتاه‌مدت ،میان‌مدت  بلندمدت چه بازه‌ی زمانی را در برمی‌گیرد؟


برنامه‌های کوتاه‌مدت را بین هشت ماه تا یک سال می‌بینیم البته بخشی از این برنامه سریع انجام می‌شود. مثلاً اگر وب‌سایت ما در این هفته به وجود نیاید مطمئناً در هفته‌ی آینده به این خواسته می‌رسیم اما بعضی از برنامه‌ها ممکن است چند ماه وقت ببرد.برنامه‌های میان‌مدت شاید از هشت ماه شروع شود تا دو سال البته با در نظر گرفتن جوانب بخشی ممکن است زودتر به تحقق برسد و برخی دیرتر!برنامه‌های بلندمدت درواقع آرزوهایی هستند که چند دهه به آن فکر کردیم به‌هرحال برای رسیدن به تمام این برنامه‌ها کارمان را شروع می‌کنیم اما اینکه چه زمانی بتوانیم هر خواسته را به ایستگاه اول یا مقصد نهایی برسانیم قابل‌بررسی نیست امیدواریم همکاران و مجمع همراه ما باشند. به‌هرحال هرکدام از اعضا راه‌کار خود رادارند پس امید ما این است هر جا که می‌توانند به ما یاری برسانند.


چه زمانی پروانه‌ی مجمع صنفی صادر می‌شود؟


این هم جزو آن مسائلی است که به موقعیت‌هایی بستگی دارد. مرجعی باید این پرونده را صادر کند که اکنون درگیر یکی از اتفاق‌های بزرگ سالیانه است.انتخابات مجلس باید فصل آینده صورت بگیرد و بخش مهمی از وزارت کشور درگیر این مسئله هست. طبیعتاً مسئله‌ی مجلس در اولویت می‌باشد اما امیدواریم با در نظر گرفتن درخواست‌ها و پیگیری‌هایی که داشتیم و اینکه هر مدرکی از ما خواسته شد،سریع آن را تحویل دادیم،بتوانیم در زمان اخذ پروانه را سرعت ببخشیم.


بیشتر عوامل فعالیت‌های اجرایی از خود اعضای مجمع صنفی هستند یا از بیرون این مجمع انتخاب می‌شوند؟


تا جایی که به لحاظ تخصصی و توان به اعضا مربوط شود از خودمان استفاده می‌کنیم اما در خیلی موارد باید از نیروهای متخصص استفاده کنیم به‌عنوان‌مثال در موارد حقوقی در صنف خود باید از متخصصین کمک گرفت.


آیا مجمع صنفی در خصوص امور سالن‌های موسیقی هم می‌تواند تصمیم‌گیری کند یا خیر؟چراکه با کمبود سالن مواجه هستیم و برخی سالن‌ها نیز برای برخی اجراها جایی ندارند


مسلماً نمی‌توانیم به‌جایی تحمیل کنیم که شما سالنت را به تئاتر اختصاص نده و بیا به موسیقی اختصاص بده!هرکسی اختیار خودش را دارد اما طبیعتاً ایجاد یک مجمع صنفی می‌تواند موضع‌گیری جدی‌تر و رسمی‌تری را داشته باشد تا در تصمیم بعضی‌ها تأثیرگذار باشد.ما نمی‌توانیم به‌جای آن‌ها تصمیم بگیریم.


به نظر می‌رسد که اجرا بخش مهمی از موسیقی می‌باشد؛ با این تفاصیل فکری برای اجراها شده است؟


باید واقع‌بین بود چه این مجمع نباشد و چه نباشد سالن‌ها همین‌قدر محدودند اما می‌توانیم در تصمیم‌گیری مراجع و سازمان‌های دیگر تأثیرگذار باشیم درواقع با آن‌ها وارد تعامل شویم.این امکان وجود دارد روزی یک نفر بخواهد سالن سینما بسازد ما اگر بتوانیم ظرفیت‌های موسیقی را برای او بگوییم ممکن است ایده‌ی او عوض شود. طبیعتاً در قالب مجمع صنفی راحت‌تر می‌شود با سازمان‌های ذی‌ربط ارتباط برقرار کرد و وارد تعاملی به سمت موسیقی شد.


در جلسه‌ی امروز(هشتم آذر) بحثی در خصوص آثار دیجیتال عنوان شد مشکل بزرگ در این زمینه کمبود سایت‌های دانلود موسیقی مجاز می‌باشد و همین اتفاق باعث چند خواننده ممنوع الفعالیت شوند در این خصوص فکری صورت گرفته است؟


تعداد سایت‌ها خیلی مهم نیست؛مهم آن است که از یکی بیشتر باشد اینکه ارگانی سر مسئله‌ی سلیقه از کسی استفاده نمی‌کنند در آینده برطرف خواهد شد چراکه آینده‌ی موسیقی به سمت دیجیتال بودن میل می‌کند.این اتفاق ناشرین را مجاب می‌کند که آن‌ها هم وارد مدیای بعدی شوند. تنوعی که متأثر از این فضا به وجود خواهد آمد،مسئله‌ی سلیقه را حل می‌کند.کانال‌ها تا جایی می‌توانند مقاومت کنند.


گویی خلأ وجود سایتی که مختص انتشار تک آهنگ  خواننده باشد حس می‌شود در این زمینه چه باید کرد؟


به نظرم این مسئله تا حدی توسط دفتر موسیقی حل‌شده چراکه به تک آهنگ‌ها نیز مجوز داده می‌شود(کاری که تا شش ماه پیش انجام نمی‌شد)فکر می‌کنم محدودیت‌های گذاشته‌شده هم به‌مرورزمان برطرف می‌شود.


چرا در جلسه آن‌قدر راجع به قانون کپی‌رایت صحبت نشد؟


قانون کپی‌رایت وجود دارد باید تغییر کند و به‌روز شود و در قدم بعدی اجرا شود.اجرای قانون بخشی مربوط به دولت است و قسمتی به مسئله‌ی فرهنگ‌سازی برمی‌گردد به نظر من فرهنگ‌سازی خیلی بیشتر کمک می‌کند.اگر بخواهیم وارد بخش فرهنگ‌سازی بشویم باید بپذیریم حتی در اعتقادات مذهبی تکلیف این کار روشن است و برای این فرهنگ‌سازی از ارتباطات مذهبی که تفسیرکننده‌ی این موضوع باشند نیز استفاده خواهیم کرد.


منبع : ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت


عکس: امین باقری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه