ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

بهرام جمالی : ارکسترها کاملاً پایدار خواهند بود/ دیگر نمی‌توانیم به سمت توسعه برویم

ریتم نو: بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی ، در گفتگو با برنامه نیستان رادیو فرهنگ ، از برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران و اجراهای بنیاد رودکی گفت.

+ برنامه‌ای که آقای رهبری با محتوایی بسیار عالی به نام مهر تا مهر تقدیم کردند ، تناسبی با بودجه موجود ما ندارد


111872




بهرام جمالی در ابتدای این مصاحبه از وضعیت ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران سخن گفت و اعلام کرد : « بنیاد رودکی نهادی عمومی و غیردولتی است.ازاین‌جهت به‌عنوان بازوی اجرایی وزارت ارشاد تشکیل‌شده است تا بتواند مأموریت‌های وزارتخانه در تعامل با نهادها و بخش‌های خصوصی را به‌درستی انجام دهد.مأموریت ارکسترها از اواخر سال 93 به بنیاد رودکی داده شد و ما هم در یک طراحی ، دو ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران را برنامه‌ریزی کردیم که دعوت کردیم از جناب استاد علی رهبری و جناب استاد فرهاد فخرالدینی به‌عنوان مدیران هنری در کنار ما این بحث را جلو ببرند.ارکسترها تا پایان شهریور 94 یک دوره شش‌ماهه را پشت سر گذاشتند و ما از مهرماه وارد یک دوره‌ی جدیدی شدیم که می‌شود گفت چند سطح برنامه‌ی ملی و بین‌المللی را برای آن‌ها در نظر گرفتیم.برنامه‌های داخلی و برنامه‌های ملی را در حوزه اجرای تهران و شهرستان‌ها پیش‌بینی می‌کنیم که البته بیشتر متقاضی ما در ارکستر موسیقی ملی در شهرستان‌ها است.حوزه بین‌الملل بیشتر به سمت ارکستر سمفونیک تهران سوق پیداکرده است و دعوت‌هایی برای اجراهای بین‌المللی شده است.امیدوار هستیم که به لحاظ مدیریتی و تأمین اعتبارات موردنیاز بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این برنامه‌هایمان محقق شود.»


بهرام جمالی ادامه داد : «امیدوار هستیم در فصل هنری جدید که از مهرماه شروع‌شده است ، بتوانیم جلب‌توجه‌ی از بخش‌های خصوصی و اقتصادی داشته باشیم که در حوزه حمایت و اسپانسر بتوانند در کنار ارکسترها قرار گیرند که ما بحث رفتار ارکستری را به شکل زیرساخت‌های نوازندگی ، تقویت رهبران جوان ، خوانندگان و اضافه کردن گروه کر را بتوانیم انجام دهیم.»


جمالی در مورد مشکلات مالی بنیاد رودکی و ارکستر سمفونیک تهران این‌گونه توضیح داد : «بحث ارکسترها ؛ خیلی جدی است و مدیریت ارکسترها با توجه به هزینه‌هایی که دارد حتماً باید در قالب یک برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده و برآورد شده حرکت کند.ما هم از ابتدای سال 94 این برنامه‌ریزی را انجام دادیم که اعتبار سالیانه دو ارکستر را که چیزی حدود 5/5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم ، که مصوب شد و ما هم بر اساس 5/5 میلیارد تومان یک برنامه‌ریزی داشتیم که جناب آقای رهبری یک برنامه‌ای را تدوین کردند به نام مهر تا مهر. یعنی از مهرماه 94 آغاز شود و تا مهرماه 95 ادامه داشته باشد. جناب استاد فخرالدینی هم مشغول برنامه‌ریزی هستند به دلیل اینکه جنس برنامه‌ریزی این دو ارکستر کاملاً متفاوت است.ارکستر سمفونیک یک برنامه مشخص و مدونی دارد اما ارکستر ملی می‌بایست برایش فکر کرد و حتی سفارش قطعه داد و یک آثاری را باید برای تنظیم به دوستان بدهیم و یک مقداری با حجم پایینی از قطعات مواجه هستیم که باید یک برنامه جدی برای این ارکستر در نظر بگیریم.اما بودجه‌ای که در نظر گرفته شد متأسفانه به دلیل شرایط عمومی بودجه کل کشور و شرایطی که بر دستگاه اجرایی حاکم است ، بودجه‌ها تا حد زیادی تقلیل پیداکرده است و هنوز محقق نشده است.اما ما مجبور هستیم در این تناقض بین برنامه‌وبودجه ، شرایطی را فراهم کنیم که ارکسترها بتوانند به حیات خودشان ادامه دهند و این حیات یک حیات حداقلی است. یعنی ماهانه ارکسترها تمرین می‌کنند و شاید هر ارکستری در ماه دو کنسرت داشته باشد و اگر فروش خوبی داشته باشد ، تمدید شود. دیگر نمی‌توانیم به سمت توسعه برویم که به‌عنوان‌مثال هر ارکستری ماهانه سه و یا چهار کنسرت داشته باشد و رهبرانی را از خارج از کشور دعوت کنیم. چون بحث تقویت بنیه‌ی نوازندگی در ارکستر یک امر بسیار جدی و حرفه‌ای است و نوازنده‌ها باید مدام در حال کار باشند ، استاد داشته باشند ، دوره‌های کوتاه‌مدتی را ببینند و اساتید مختلفی را تجربه کنند و این‌ها مستلزم هزینه است.از طرفی دیگر ما بحث دعوت‌هایی که برای تورهای خارج از کشور و داخل کشور ارکسترها می‌شود ، راداریم که هزینه‌های خودش را دارد و این هم بحثی است که یک مقدار تحت‌الشعاع بودجه‌ها قرار می‌گیرد.امیدوار هستیم که با پیگیری که معاونت امور هنری و بنیاد رودکی دارند ، بتوانیم سهم بیشتری را برای ارکسترها در نظر بگیریم.اما آن اتفاقی که باید در ارتباط با بخش خصوصی در حوزه اسپانسر بی افتد ، آن‌ها هم امری است که در حال پیگیری هستیم و متأسفانه هنوز نتوانستیم همکار اقتصادی برای خودمان پیدا کنیم و امیدوار هستیم که بتوانیم تا پایان سال به یک مشارکت مالی هم نزدیک شویم.»


وی افزود : « ارکسترها کاملاً پایدار خواهند بود. یعنی ما با حداقل اعتباراتی که دریافت می‌کنیم ، ارکسترها مشکلی برای دستمزد نوازنده‌ها نخواهند داشت. فقط در بحث توسعه ارکسترهاست که یک مقداری ما با بحران مشکل بودجه و اعتبار مواجه هستیم.»


بهرام جمالی درباره نامه‌ای که اخیراً علی رهبری خطاب به ریاست محترم جمهوری نوشته است ، گفت : «مدیر هنری و رهبر ارکستر به‌خصوص شخصیتی مثل استاد رهبری ، خیلی نگران سرنوشت ارکستر هستند و ما با آقای رهبری که صحبت می‌کنیم ، ایشان به‌عنوان یک هنرمند مستقل نگرانی‌های خودشان را مطرح می‌کنند و طبیعتاً صحبت‌های ایشان بابت تلاش و زحمتی است که در ارکستر می‌کشند. ما هم تلاشمان این است که واقعاً برنامه‌های ارکستر سمفونیک و موسیقی ملی با بحران مواجه نشود .اما برنامه‌ای که آقای رهبری تقدیم کردند ، با محتوایی بسیار عالی به نام مهر تا مهر تناسبی با بودجه موجود ما ندارد.ازاین‌جهت برای ایشان نگرانی ایجاد کرده است و نامه‌ای هم که خطاب به ریاست جمهوری نوشتند ، در حقیقت بر خواسته از همین نگرانی شخصی‌شان نسبت به این موضوع است که به‌هرحال نیازمند توجه خاص مسئولین هم است چون واقعاً ارکسترها خیلی به‌سختی و دشواری راه افتاد و اینکه دچار بحران شوند طبیعتاً همه را نگران می‌کند و ما امیدواریم که واقعاً به‌زودی بتوانیم با کمک دولت یک شرایطی را مهیا کنیم که یک مقداری از این نگرانی و دغدغه‌هایمان کمتر شود.»


وی در پایان صحبت‌های خود از برنامه‌های آینده بنیاد رودکی خبر داد و گفت : « ما در ارکستر به دنبال این هستیم که شرایط امنیت شغلی را برای نوازنده‌ها فراهم کنیم که با خیال آسوده بتوانند سر تمرین‌ها حاضر شوند و در اجراها باشند و مسائل مالی  و اقتصادی‌شان دچار تزلزل نشود.در رابطه با برنامه‌های سالانه‌ای که به شکل عام در حوزه موسیقی باید در بنیاد رودکی طراحی شود ، تدابیری را اندیشیده‌ایم که گونه‌های مختلف موسیقی که ضرورت پرداختن به آن‌ها بسیار زیاد است با توجه به اینکه توجیه اقتصادی هم ندارند، موردحمایت قرار گیرد.به‌عنوان‌مثال طرحی را که مدنظر داریم بحث تک‌نوازی‌ها و رسیتال‌هایی است که به شکل مدام باید توسط دانشجویان موسیقی و هنرجویان هنرستان‌ها اجرا شود که این‌ها تجربه‌های صحنه‌ای داشته باشند و تک‌نوازی در حوزه موسیقی خیلی مهم است که متأسفانه به فراموشی سپرده می‌شود و نیازمند توجه ویژه‌ای است.ما هم داریم شرایطی را فراهم می‌کنیم که بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و سهم قابل‌توجهی را به حوزه تک‌نوازی اختصاص دهیم. حمایت از جریان موسیقی بانوان ، حمایت از جریان ارکسترهای نوپا ، کمک به موسیقی نواحی ، سهم‌بندی و بودجه‌بندی به لحاظ زمان در تالار وحدت و تالار رودکی ، با تدوین یک سیاست مالی حمایتی برای این‌ها برنامه‌هایی است که ما پیش‌بینی کردیم و بعضاً هم در حال اجرا است.»



منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: