ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴

کانون ادبی زمستان با روندی جدید به شعر و موسیقی می‌پردازد/ حضور کیان مقدم و سبک‌شناسی موسیقی

ریتم نو: جلسه کانون ادبی زمستان با مدیریت و اجرای سجاد عزیزی آرام عصر روز گذشته بیست و ششم آبان ماه با حضور هرمز علیپور و غلامرضا طریقی در سرای محله جهاد برگزار شد. در این جلسه شاعران و ترانه‌سرایان جوان ترانه‌هایشان را خواندند و به‌نقد و بررسی توسط کارشناسان برنامه پرداخته شد.
+ برگزاری جلسات نقد فیلم

+ بررسی موسیقی و استانداردهای آن در کانون زمستان

+ ثبت کانون ادبی زمستان با عنوان موسسه فرهنگی هنری فصل سپید زمستان

+برگزاری کارگاه‌های عملی شعر و ترانه با حضور آهنگسازان

IMG_2845

در ابتدا سجاد عزیزی آرام در مورد جابجایی مکان تشکیل جلسات گفت :به دلیل پر بودن سالن ایوان شمس در روزهای سه‌شنبه جلسات کانون به سرای محله‌ی جهاد انتقال پیدا کرد که البته مشغول مذاکره با مسئولان سالن مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران هم‌ هستیم که در صورت موافقت، جلسه‌ها را دوباره در آن سالن برگزار کنیم. وی به این نکته اشاره داشت که برگزاری جلسات در تالار ایوان شمس کنسل نشده است بلکه، جلساتی در روزهای دوشنبه در این سالن توسط این کانون و با حضور آقای ناصر هاشم زاده برگزار می‌شود که به‌نقد فیلم اختصاص دارد.


طبق روال معمول جلسات گذشته ، این جلسه هم به دو بخش تقسیم شد و در بخش اول یازده نفر از شاعران جوان ترانه‌هایشان را خواندند و موردنقد و بررسی قرار گرفت.


آقایان امین سیاه‌کلی، جعفر خطیبی، هادی لطفی، سید سعید عربی، محسن صدر، پوریا احمدی، حمید رضوی، محمدصادق متولی و خانم‌ها مریم جاوید پور، سمانه ارجمندی و ماندانا نامی افرادی بودند که ترانه‌هایشان موردنقد و بررسی قرار گرفت.


در بخش دیگری از برنامه سجاد عزیزی آرام از بخش جدیدی از برنامه‌های کانون ادبی زمستان صحبت کرد که به بررسی موسیقی با نظارت کیان مقدم می‌پردازد.


کیان مقدم در رابطه با این بخش توضیح داد: سعی داریم جهت آشنایی بیشتر دوستان با موسیقی و سبک‎های آن، در این جلسات موسیقی را بررسی کنیم تا دوستان متوجه بشوند ترانه‌ای که نوشته‌شده برای اجرای موسیقی است یا خیر!


به نظر من ترانه‌هایی هستند که در عین زیبایی علتی وجود ندارد که برای آن‌ها موسیقی نوشته شود و یا تنظیم‌های اشتباهی وجود دارد که ترانه‌ای خوب و موسیقی زیبایی را از بین می‌برد. و همین‌ دلایل باعث می‌شود که موسیقی ما به حد استاندارد نرسد. نکته بعدی که باید به آن اشاره شود فن بیان در نحوه‌ی قرائت اشعار است، چراکه همان‌گونه در شعرها وزن و عروض را رعایت می‌کنیم باید ضرب‌آهنگ را نیز رعایت کنیم. در کل مهم‌ترین موضوع این بخش رساندن موسیقی به حد استاندارد است، در موسیقی استاندارد موزیسین، آن موسیقی که مردم نسبت به شنیدن آن علاقه نشان می‌دهند را نمی‌سازد بلکه، شعر و سبک موسیقی را انتخاب می‌کند که بیشترین هماهنگی را باشخصیت و استایل و ... خودش داشته باشد.


پس از صحبت‌های کیان مقدم آقایان افروز، عمران میری، امید چاوشی، کرمی، وحید صفی‌لیان، سامی تحصیلداری، داوود رحمت الهی و خانم نگین فرهود به شعرخوانی پرداختند.


سپس سجاد عزیزی آرام با اشاره به اینکه کانون ادبی زمستان به موسسه فرهنگی هنری فصل سپید زمستان تغییر پیداکرده و ثبت‌شده است گفت دوستانی که تمایل به ثبت اشعارشان دارند می‌تواند از طریق همین موسسه به این مهم اقدام کنند. او همچنین از برگزاری کارگاه‌های عملی شعر و ترانه با حضور آهنگسازان برجسته کشور به‌عنوان یکی از برنامه‌های آتی این موسسه خبر داد.


شعرخوانی هرمز علیپور، غلامرضا طریقی، سجاد عزیزی آرام  و گرفتن عکس یادگاری کارشناسان برنامه و حضار داخل سالن پایان‌بخش این جلسه بود.




منبع : ریتم نو

نویسنده : امین رجبی

عکس : دنیا گردینی
تقویم هنری ادامه