ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

مراسم رونمایی آلبوم «4 سیم» برگزار شد/ محمد صداقت : این کارها بازتاب شرایط سخت زندگی من است

ریتم نو: مراسم نشست و رونمایی آلبوم «4 سیم» به آهنگسازی «محمد صداقت» عصر روز گذشته (بیست و پنجم آبان ماه) با حضور «فرشاد رمضانی»، «نیما جوان»، «علیرضا ایرانی نژاد» و اعضای گروه « دومیم »  در سالن سرنا برگزار شد.

+ فرشاد رمضانی: ما موسیقی بی‌کلام نداریم و مطبوعات نقش بسزایی در اصلاحات دارند.


+ ما در مملکت کار راک انجام می‌دهیم و باید اثری از ایرانی بودن در آن باشد.


4Sim-Ritmeno (18)




علی سبزواری(دف)، میلاد فرهمند یار(تنبک)، ژوبین عسکریه (دیجیریدو)، ریما حسن‌زاده(بیس) و سینا نجف لو(درامز) اعضای گروه دومیم را تشکیل می دهند.

 

در ابتدا نیما جوان ضمن خوش‌آمد گویی، توضیحاتی را پیرامون حضور خود به‌عنوان مجری در این مراسم بیان کرد و سپس محمد صداقت؛ از اعضای گروه « دومیم»، «سعید خورزنی»، «فرشاد رمضانی»، «امیر اردهالی»،« آرش حسینی»، «علی امیری نگار» و « امید نادری» تقدیر و تشکر کرد و تابلویی به‌رسم یادگار به آن‌ها اهدا شد و در ادامه دو قطعه‌ی خیزش(قسمت اول) و خیزش(قسمت دوم) از آلبوم « 4 سیم » پخش شد تا مخاطبین آشنایی بیشتری نسبت به سبک و نوع ساز بندی کارها پیدا کنند.


این برنامه به سه بخش تقسیم‌شده بود که پس از اتمام قسمت آغازین و پخش دو قطعه از آلبوم، مخاطبین سالن را به سمت محل رونمایی و جشن امضاء ترک کردند و پس از اتمام مراسم رونمایی و جشن امضاء آلبوم «4 سیم»، نشست خبری این آلبوم به‌طور رسمی آغاز شد.


در ابتدای نشست محمد صداقت در خصوص آلبوم «4سیم» اظهار داشت: داستان ملودی سازی بر روی ساز بیس اتفاقی به وجود آمد و به دلیل حضور در شهرستان به‌تنهایی این کارها را انجام می‌دادم و این کارها بازتاب شرایط سخت زندگی من است.


فرشاد رمضانی در مورد اثر دومیم گفت: این آلبوم کاملاً شخصی و با حس درونی اتفاق افتاده و زمانی که کاری شخصی می‌شود نباید با اثر دیگری مقایسه شود. صداقت در این آلبوم خودش را رها کرده و خود را درگیر مقایسه با موزیسین‌های دیگر نکرده است. ما در مملکت کار راک انجام می‌دهیم و باید اثری از ایرانی بودن در آن باشد.


رمضانی ادامه داد: اصطلاح «ایرانیزه کردن» جایی در موسیقی ندارد و از پایه اشتباه است. محمد صداقت با شناختی که از ریتم داشته، توانسته ترکیب را به‌خوبی انجام دهد و محور را بر روی ساز سنتی قرار نداده و ساز سنتی را در خدمت موسیقی استفاده کرده است.


محمد صداقت در جواب به خبرنگار این رسانه در خصوص چگونگی یادگیری ساز «بیس» و شناخت و تلفیق این سازها با سازهای سنتی گفت: من دوستی داشتم که مبانی موسیقی را به من آموخت و این موضوع به من کمک کرد و سازهای دیگر در مرحله آخر به آلبوم اضافه شد درواقع در ابتدا آهنگسازی با ساز بیس انجام شد و من با شنیدن قطعات، سازهای موردنیاز را اضافه کردم.


وی در مورد تغییر نوازنده‌های این آلبوم اضافه کرد: «محمد خرمی نژاد» با ما بود اما ازآنجایی‌که خرمی نژاد با گروه دیگری همکاری می‌کرد نمی‌توانست با ما نیز همکاری داشته باشد و پس از رجوع به «انجمن ایرانین درامر» با «سینا نجف لو» آشنا شدم اما برای ادامه کار خانم «ریما حسن‌زاده»به‌عنوان نوازنده گیتار بیس ما را همراهی کرد.


صداقت در مورد موسیقی بی‌کلام و داشتن طرفداران موسیقی خاص و چگونگی فراهم‌سازی بستری برای جذب مخاطبین بیشتر بیان کرد: متأسفانه مردم ما به دنبال پیام یک اثر هستند و زیبایی‌شناسی هنری جا نیفتاده است. در ادامه حرف‌های وی، فرشاد رمضانی گفت: ما موسیقی داریم و «موسیقی بی‌کلام» نداریم و این اصطلاح اشتباهی است که باید اصلاح شود مطبوعات نقش بسزایی در اصلاحات دارند.


ایرانی نژاد این امر را وظیفه موزیسین ندانست و وظیفه موزیسین با اصالت را خلاقیت ذهنی و دوری از تکرار دانست و بسترسازی این امر را وظیفه مطبوعات عنوان کرد. که این صحبت با مخالفت خبرنگار این رسانه روبرو شد که فرشاد رمضانی در جواب بیان کرد: مسئله دیگر؛ مسئله ممیزی  است. آیا نباید هنر ما هنری باشد که مخاطب را به دنبال دانستن بکشاند. مگر مشکل مردم ما؛ عشق و عاشقی و خیانت است؟!


صداقت همچنین از ساخت نماهنگ و قانونی بودن این کار اظهار بی‌اطلاعی و به پیگیری ساخت نماهنگ در آینده و اجرای گروه پیش از عید اشاره کرد. همچنین دلیل تشکر از «رضا یزدانی» و «علی اوجی» در آلبوم را همشهری بودن و استقبال یزدانی از کارهای خود عنوان کرد و گفت: ایشان جزو اولین کسانی بودند که پس از شنیدن کارها به من گفتند؛ کارها پتانسیل آلبوم شدن را دارد و سپس کار در استودیوی ایشان ضبط شد و عدم حضورشان در این مراسم، فیلم‌برداری در شهر بوشهر است.


در ادامه صحبت‌هایی در خصوص توانایی اجرایی نوازنده خانم گیتار بیس مطرح شد و فرشاد رمضانی  گفت که ساز خود را «عروس من» خطاب می‌کند چراکه این ساز با لحن و حس زنانه آمیخته‌شده است و سپس «ریما حسن‌زاده» به نخستین اجرای خود در سال 78 با همراهی نوازنده(خانم) ساز گیتار الکتریک اشاره کرد و گفت ساز گیتار بیس سبک‌تر و برای نواختن خانم‌ها ساخته‌شده که نوازنده خانم می‌تواند حس و حال جدیدی را در نواختن این ساز به کار گیرد.



منبع : ریتم نو


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه