ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

ثبت ساز «پرشین ترومپت» به همت شرکت سرنا و یاماها در ژاپن

ریتم نو: عصر سه‌شنبه نوزدهم آبان ماه پیش از شروع نشست خبری « درام ورک شاپ یاست نیکل » در شرکت سرنا با حضور«علیرضا ایرانی نژاد»، «داوود باقری» و جمعی از نوازندگان از ساز « پرشین ترومپت » رونمایی شد.
Sorena - Drammer (1)



در ابتدای نشست «علیرضا ایرانی نژاد» در خصوص نخستین ساز ترومپت ایرانی گفت: اجازه می‌خواهم متنی را در خصوص ثبت ترومپت ایرانی(پرشین ترومپت)به همت شرکت « سرنا » و « یاماها » در ژاپن اعلام کنم( مضمون متن به شرح زیر می‌باشد):


مدتی بود استفاده از سازی ایرانی که بتواند جواب گوی کامل موسیقی آیینی باشد، برای ترومپت نوازان تبدیل به آرزو شده بود. در ابتدا جمعی از متخصصان و اهل‌فن با تکیه‌بر مباحث تئوری تصمیم به ساخت ترومپتی ایرانی کردند .این ساز اکنون با اسم «پرشین ترومپت» زیر نظر شرکت «یاماها» در ژاپن و باهمت شرکت«سرنا» و با اعمال برخی تغییرات اندک ساخته‌شده است.


Sorena - Drammer (2)


در ابتدای امر، بحث ایجاد چنین سازی طی گردهمایی میان نوازندگان این ساز، در تابستان مطرح شد و در ادامه این طرح توسط جناب آقای خورزنی (مدیر شرکت سرنا) به کمپانی مذکور داده شد. به‌زودی نوازندگان آیینی می‌توانند از این ساز استفاده کنند.


 

«داوود باقری» که به‌منظور رونمایی از «پرشین ترومپت» و دعوت «ایرانی نژاد » به روی صحنه آمده بود گفت: با ایده‌ی «عباس صالحی» به ساختن چنین سازی اهتمام ورزیدم و ایده‌ برای ایشان است. خوشحالم که با تغییری اندک چنین سازی در اختیار نوازندگان آیینی قرار می‌گیرد. به نظر من این ساز می‌تواند در موسیقی آذری و عربی هم مورداستفاده واقع شود.


 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت

عکس: امین باقری

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه