ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۶:۴۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

محمد فیروزی : اتحاد هنرمندان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خانه موسیقی است

ریتم نو: محمد فیروزی در گفتگوی کوتاه خود عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در خانه موسیقی انجام‌شده متحد کردن هنرمندان موسیقی است. در این شرایط دولت باید وارد کار شود و مشکلات موجود در جامعه هنر موسیقی را حل کند تا درنهایت این هنر به سمت پیشرفت حرکت کند.
mohamad firoozi


محمد فیروزی نوازنده و مدرس پیشکسوت عود، بر لزوم کمک دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی به خانه موسیقی تأکید کرد و گفت: اداره کردن خانه موسیقی و جمع‌کردن هنرمندان حوزه موسیقی در کنار هم، کار سختی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در خانه موسیقی انجام‌شده، دورهم جمع‌کردن و متحد کردن هنرجویان، هنرمندان و برجستگان موسیقی است. امیدوارم این روال ادامه پیدا کنند.


وی افزود: در این شرایط دولت باید وارد کار شود و با توجه به نوپا بودن خانه موسیقی، شرایطی را فراهم کند که مشکلات موجود در جامعه هنر موسیقی حل شود و به امید خدا درنهایت موسیقی کشور به سمت پیشرفت حرکت کند.


این نوازنده و مدرس پیشکسوت عود گفت: به نظر من این امکان وجود دارد که از میان هنرمندان عضو در کانون‌های مختلف خانه موسیقی گروه‌های موسیقی خوب و قدری کنار هم جمع شوند و بانام خانه موسیقی در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند. موسیقی در کشور ما محدودیت‌های زیادی دارد. همان‌طور که می‌بینیم گروه‌هایی برای اجرای کنسرت مجوز می‌گیرند، بااینکه تا یکی دو روز قبل از اجرا همه‌چیز خوب است اما به‌یک‌باره اوضاع به هم می‌ریزد و کنسرت لغو می‌شود.


فیروزی گفت: متأسفانه در ایران به موسیقی به‌عنوان یک هنر توجه نمی‌شود و ارزشی برایش قائل نیستند. این هنر در کشور ما بلاتکلیف است. مسئولین ما در مقاطع و کاربردهایی که می‌خواهند، موسیقی را قبول دارند و در برخی مواقع آن را رد می‌کنند.


فیروزی ضمن تصریح بر لزوم تشکیل گروه‌های منسجم موسیقایی افزود: به نظر من، ما در کشورمان گروه‌های موسیقی قوی نداریم چون برای انجام یکی دو برنامه کنار هم جمع می‌شویم، پس از اتمام برنامه هر کس به سمتی می‌رود و هرکدام به‌تنهایی به کارش ادامه می‌دهد.


او در پایان با اشاره به عدم امکان تشبیه روند در سینما و موسیقی افزود: سینما مأمور ساختن یک فیلم است و با اتمام ساخت فیلم آن را در سینما به نمایش می‌گذارد اما در موسیقی علاوه بر قسمت ضبطی که مربوط به انتشار آلبوم است، اجرای بخش زنده هم وجود دارد. این بخش، لزوم توجه به تأسیس گروه‌های مختلف در بدنه موسیقی را نشان می‌دهد تا مثلاً در جشنواره‌ای مثل فستیوال موسیقی فجر، کنار هم جمع شوند و بتوانند در کیفیت هنری مناسب اجرای برنامه داشته باشند. نه اینکه طبق روال مرسوم، این جشنواره تبدیل به مکانی برای معرفی گروه‌های جوان و مبتدی باشد. ما باید 20 گروه خوب در تمام زمینه‌های موسیقی داشته باشیم و بتوانیم با تمام قدرت در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کنیم.


لازم به توضیح است، به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته‌ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست‌تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم.



منبع : ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه