ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در هفته وحدت برگزار می‌شود/ این جشنواره تا سه سال آینده ادامه دارد

ریتم نو: نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرانی روز دوشنبه هجدهم آبان ماه با حضور فرزاد طالبی  (رییس نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)،  ایرج نعیمایی (دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی) و محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و مدیر اجرایی نهمین جشنواره موسیقی نواحی) در تالار وحدت برگزار شد.
 

Navahi_Ritmeno (1)


این جشنواره پس از دو سال وقفه، از تاریخ چهارم تا هفتم دی‌ماه امسال همزمان با میلاد حضرت رسول و هفته وحدت با موضوع « شادیانه های موسیقی نواحی » در استان کرمان برگزار می‌شود



نشست با صحبت‌های فرزاد طالبی  در خصوص مساعدت‌های انجام‌گرفته برای برگزاری مجدد نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بر اساس تفاهم‌نامه‌های امضاءشده میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان،  آغاز شد.


وی در ادامه به برگزاری این جشنواره به‌طور مشترک توسط استانداری کرمان  و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: اهمیت جشنواره موسیقی نواحی ایران کمتر از جشنواره موسیقی فجر نیست و موسیقی نواحی دارای ابعاد ملی است چراکه گونه‌های مختلف موسیقایی کشورمان از موسیقی نواحی تغذیه می‌شود.


طالبی ضمن امیدواری از تفاهم‌نامه‌ای که میان استانداری کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسیده از برگزاری این جشنواره تا سه سال آینده خبر داد و بیان کرد: تقارن این جشنواره با هفته وحدت سبب شده تا جشنواره دارای تم شادمانه باشد و ما در دفتر موسیقی نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های پیشین را سنجیدیم و تمام سعی‌مان را برای تقویت نقاط مثبت و به حداقل رساندن نقاط ضعف کرده‌ایم.


ایرج نعیمایی هویت ایرانی‌ها را درگرو موسیقی نواحی خواند و موسیقی را دارایی و ثروت حساب ایرانیان حساب کرد و گفت: شخص بر این عقیده‌ام که موسیقی نواحی ایران با باورها و هویت ملی ما عجین شده است.


وی به همزمانی این جشنواره با هفته وحدت و میلاد حضرت رسول (ص) و اجرای شادیانه اشاره و اجرای این جشنواره را با توجه به امکانات در نظر گرفته‌شده، وسیع عنوان کرد و در مورداجرا جشنواره افزود: در این جشنواره ما در دو بخش رقابتی و غیررقابتی میزبان گروه‌های موسیقی نواحی خواهیم بود که در بخش اول داوران و در بخش دوم از پیشکسوتان و استادان این عرصه بهره می‌بریم. در حاشیه جشنواره میزبان برگزاری هفته فیلم هستیم که مستندهای منتخب مرتبط با موسیقی نواحی به نمایش گذاشته می‌شوند.


نعیمایی تقدیر از بزرگان موسیقی را جزو جدایی‌ناپذیر جشنواره‌های موسیقی نواحی اعلام کرد و از تقدیر از حسن حجاریان به‌عنوان یکی از برترین پژوهشگران عرصه موسیقی نواحی خبر داد(که این امر به دلیل اوضاع جسمی این هنرمند هنوز به قطعیت نرسیده است)


ایشان در پایان به تشکیل گروهی برای شناسایی هنرمندان در تمامی شهرستان‌های ایران اشاره کرد و گفت: تمامی آثاری که در جشنواره ضبط می‌شود برای انتشار در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد.



محمدرضا علیزاده ضمن اشاره به تفاهم‌نامه امضاءشده گفت: شخص بر این باور هستم که موسیقی‌های گوناگونی در مناطق جنوبی و شهری استان کرمان رواج دارند و به همین دلیل کرمان میزبان این دوره از جشنواره شد.


ایشان در خصوص هماهنگی  گردشگران در این شهر نیز بیان کرد: طی جلساتی که با مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان داشتیم، با سازمان‌دهی کمیته‌ای مجزا، فضا را به سمتی ببریم تا بتوانیم از تورهای داخلی برای دیدن کنسرت‌ها و برنامه‌ها استفاده کنیم.


علیزاده همچنین از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور توریست‌های خارجی در این جشنواره و بازدید از اماکن تاریخی کرمان خبر داد.



منبع : ریتم نو


عکس: مجید نیک نفس


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه