ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

گیتار 2.4 میلیون دلاری لنن

ریتم نو: گیتار آکوستیکی که جان لنن (John Lennon) برای نوشتن و ضبط قطعاتی چون Love Me Do, I Want to Hold Your Hand و شاهکارهای دیگری از آن استفاده کرده بود، به قیمت 2.4 میلیون دلار در یک مزایده به فروش رسید. به گفته‌ی برگزار کنندگان مزایده‌ی Julien، این گیتار گیبسون (Gibson) مدل J-160E در تاریخ شنبه 7 نوامبر به خریداری که هویتش فاش نشده به فروش رسیده است.
UNSPECIFIED - CIRCA 1960:  Photo of BEATLES and John LENNON; of the Beatles, tuning guitar (Gibson J160E acoustic) during the filming of "A Hard Day's Night" at the Scala Theatre  (Photo by Max Scheler - K & K/Redferns)

به گفته‌ی این خانه‌ی حراج، این تنها یکی از دو گیتار از این مدل است که در سال 1962 از ایالات متحده به انگلستان برای لنن و جرج هریسون (George Harrison) فرستاده شده بودند. جان لنن از این گیتار تنها یک سال استفاده کرد و با هریسون سازش را عوض کرد، بعدها این گیتار در کنسرت ویژه ی کریسمس در سال 1963 گم شد. داستان گم شدن این ساز به مدت 50 سال نامعلوم باقی ماند تا سال گذشته که مردی در کالیفرنیا متوجه شد در اموالش گیتاری موجود است که احتمال دارد دارای ارزش تاریخی باشد. جان مک کاو John McCaw که اهل سن دیگو است، این گیتار را در دهه‌ی 60 میلادی به قیمت 275 دلار خریداری کرد. وی به‌صورتی تصادفی با دیدن تصاویر جرج هریسون  داخل مجله‌ای قدیمی متوجه می‌شود که نشانه های روی ساز هریسون مشابه ساز خودش است. در اطلاعات خبری که برای این فروش از سوی Julien's Auction منتشر شده، مشخص می‌گردد که فردی مجرب موفق شده تا ساز را از نظر همخوانی تراکم چوبی، شماره‌ی سریال و خط و خش ها با ساز لنن تائید کند. قطعه‌ی هد (Head) از مجموعه‌ی درامز گروه بیتلز Beatles که در اجرای The141 Ed Sullivan Show مورد استفاده قرار گرفته بود نیز به قیمت 2.1 میلیون دلار به فروش رسید.


 

منبع : ریتم نو

گردآوری و ترجمه: اشکان شاهرخ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه