ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴

اردشیر کامکار : نیاز به همدلی اهالی موسیقی احساس می‌شود

ریتم نو: اردشیر کامکار گفت: در شرایط کنونی نیاز به همراهی و همدلی داریم تا کم‌کم مشکلات موسیقی را رفع کنیم و مسیر بالندگی موسیقی ایران در شرایط سختی که با آن روبه‌رو هستیم ، فراهم نماییم.


ریتم نو: اردشیر کامکار گفت: در شرایط کنونی نیاز به همراهی و همدلی داریم تا کم‌کم مشکلات موسیقی را رفع کنیم و مسیر بالندگی موسیقی ایران در شرایط سختی که با آن روبه‌رو هستیم ، فراهم نماییم.


اردشیر کامکار ، نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه در خصوص عملکرد خانه موسیقی و دیدگاهش نسبت به این نهاد گفت: خانه موسیقی می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی درزمینهٔ موسیقی داشته باشد. این نهاد می‌تواند اقدامات مؤثری در این زمینه داشته باشد. هنرمندان حوزه‌های مختلف در این مکان در کنار هم جمع می‌شوند و می‌توانند نظراتشان را باهم در میان بگذارند. درواقع این خانه مکانی متعلق به موسیقی و موسیقی‌دانان است.

 

انتقاد باید برخاسته از حقیقت باشد

این نوازنده بر لزوم استفاده از شیوه درست انتقاد تأکید کرد و دراین‌باره گفت: باید بدانیم که چه طور انتقاد کنیم. این کار نیاز به آموزش دارد تا بتواند تأثیر مثبتی بر نقاط ضعف داشته باشد. البته توان انتقادپذیری نیز امر مهمی است که باید به آن توجه شود. انتقاد باید برخاسته از حقیقت باشد. خانه موسیقی امکاناتی دارد که بسیار محدود است، منابع مالی که در اختیار خانه موسیقی قرار می‌گیرد، اصلاً کافی نیست و برخی از هنرمندان این خانه را با چنگ و دندان نگه‌داشته‌اند. ما در این شرایط نیاز به همراهی و همدلی داریم تا کم‌کم مشکلات موسیقی را رفع کنیم و مسیر بالندگی موسیقی ایران در شرایط سختی که با آن روبه‌رو هستیم ، فراهم کنیم. موسیقی باید توسط ارگان‌های مختلف حمایت شود. اما امروز این وظیفه به گردن خود هنرمندان افتاده و کار را مشکل کرده است.

او در ادامه گفت: من امروز را زمان مناسبی برای طرح دشمنی و انتقادهای بی‌اساس نمی‌دانم چون خانه موسیقی نوپاست و نیازمند دستیابی به استقلال است. در شرایط استقلال کامل خانه موسیقی و موقعیت تثبیت صنف هنرمندان است که می‌توانیم از عملکرد آن انتقاد سازنده کنیم.

می‌توان کنسرت‌هایی به نفع خانه موسیقی اجرا کرد

اردشیر کامکار با اشاره به جلسات ماهیانه‌ای که در خانه موسیقی برگزار می‌شود هنرمندان را مکلف به حضور در این جلسات دانست و گفت: هنرمندان با حضور در این جلسات و طرح پیشنهادها و نظرات خود می‌توانند عملکرد خانه موسیقی را برای حرکت در مسیر درست کمک کنند. حتی می‌توان کنسرت‌هایی به نفع خانه موسیقی را به اجرا درآورد. ما باید برای موسیقی کشور یک اتاق فکر ایجاد کنیم چون نیاز به این اتاق فکر در شرایط اجتماعی و امکانات فرهنگی کشور بیش‌ازاندازه احساس می‌شود. باید این جلسات باهدف گذاری ویژه همان جلسه برگزار شود. البته کسانی هم باید در این جلسات حضورداشته باشند تا جلسه در مسیر موضوعی که به خاطرش برپاشده، حرکت کند.

 

لازم به توضیح است، به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته‌ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست‌تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم.

 

منبع : ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه