ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

نخستین آلبوم گروه هاگ بنام " رانش " منتشر شد

ریتم نو: تنها چیزی که از موسیقی به جا می¬ماند موسیقی ست. این، همه¬ی چیزی ست که گروه هاگ در پی خلق آن ست. گروه هاگ با هدف ایجاد نوعی از موسیقی راک که تنها به اصل موسیقی می اندیشد از چهار سال پیش ایجاد شده و پس از چند اجرای صحنه¬ای، اولین آلبوم رسمی خود را با نام «رانش» منتشر کرده است. آن هنر انتزاعی را که از دیرباز به دنبالش بوده¬ایم در راک بی¬کلام یافته¬ایم.


امیرحسین رضایی، نوازنده ی درامز و گیتارباس، سه قطعه¬ی «اره برقی»، «172» و «رانش» را آهنگسازی و تنظیم کرده است. او که بیش از یازده سال در نوازندگی تجربه دارد و اجراهای متعددی داشته، ایده ی اصلی و هسته ی فکری گروه هاگ را ایجاد کرده است. صراحت و نظم در نوازندگی درامز از ویژگی های برجسته ی نوازندگی او ست.
این شکل از راک، فارغ از معناپردازی های سیاسی و اجتماعی و ... که غالباً از شعر و ترانه نشأت می گیرند، آهنگی را به گوش انسان¬ها می¬رساند که بر آهنگین¬بودن و همین¬طور راک بودن خود تکیه دارد.
آریا پورطباطبایی، نوازنده¬ی پیانو و کیبورد، همواره کالبد دانش خود در نوازندگی موسیقی کلاسیک را با روح موسیقی راک زندگی بخشیده است که این توانمندی و شناخت به خوبی در تمامی قطعات آلبوم رانش مشهود است. آریا دوازده سال در نوازندگی پیانو تجربه دارد و بارها به عنوان نوازنده¬ی کلاسیک و راک به روی صحنه رفته است.
آلبوم «رانش» نوعی از راک را در ایران به وجود آورده است که ریشه در راک¬اندرول دارد و مشابه با پراگرسیو راک دهه شصت و هفتاد رفتار می¬کند. با این تفاوت که برهنه و آزاد از قید و بندهای نمادگرایانه و مفهومی، توجه شنونده را به نفسِ شنیدن جلب می¬کند. آنچه از نام و فضای حاکم بر آهنگ¬ها می¬تواند برداشت شود، چیزی ست که شنونده باید به تنهایی از پس کشف آن برآید و با اندک اشاره¬هایی که می¬تواند به هردلیلی ایجاد شده باشد، راه ویژه¬ی خود را برای اندیشیدن به معناهای ضمنی موسیقی باز کند. شاید این اولین بار در ایران باشد که موسیقی راک، با چنین رویکردی آفرینش آغاز می-کند.
محسن رضایی نوازنده¬ی گیتار الکتریک است که آهنگسازی و تنظیم قطعه¬های «ریشه¬کن» و «بارانداز» کار او ست. بیش از چهارده سال است که گیتار می-نوازد و اجراهای متعددی داشته است. او همواره در صدد ارائه¬¬ی شکلی از گیتارنوازی بوده است که یادآور و معرف کار منحصربه¬فرد او به عنوان نوازنده¬ی گیتار باشد.
موسیقی راک چیزی نیست که با برچسب¬زدن و استفاده از سازهای رایج این ژانر، بتواند به وجود بیاید. آنچه مورد نیاز است، تم¬هایی نو با تنظیمی ویژه است که در عین حفظ¬کردن جایگاه خود در کلیت راک (از دیروز تا امروز)، بتواند تصویری تازه از کنارهم¬قراردادن نت¬ها و چه بسا مهمتر؛ آن سازهای محدود و صداآشنا، بیافریند.

 

منبع : ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه