ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

خانه موسیقی به لحاظ صنفی دستاوردهای خوبی داشته است

ریتم نو: وارطان ساهاکیان (عضو هیئت‌مدیره کانون آهنگسازان) گفت: من واقعاً نمی‌دانم خانه موسیقی در طول این سال‌ها چه‌کارهایی باید می‌کرده که تا امروز انجام نداده است، خانه موسیقی به لحاظ صنفی دستاوردهای خوبی داشته است.


sahakian1




امسال مصادف بود با شانزدهمین سال تأسیس خانه موسیقی و به همین مناسبت طبق روال معمول هرساله قرار بود جشنی در مهرماه امسال در برج میلاد برگزار شود که به علت فاجعه دل‌خراش منی لغو و به موعد دیگری موکول شد. در سالگرد تأسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته‌ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست‌تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم .


وارطان ساهاکیان، عضو هیئت‌مدیره کانون آهنگسازان خانه موسیقی، با اشاره به فعالیت حدود پنج‌ساله‌اش در کانون آهنگسازان گفت: خانه موسیقی با توجه به امکانات و اختیاراتی که داشته، فعالیت‌های صنفی‌اش را به‌خوبی انجام داده است. افرادی که عضو کانون‌های مختلف خانه موسیقی شده‌اند، به لحاظ صنفی امکاناتی نظیر بیمه به دست آورده‌اند و کنسرت‌هایی که قرار بوده اجرا شود، با هماهنگی و همکاری خانه موسیقی انجام‌شده است.


ساهاکیان در مورد رضایت‌مندی هنرمندان حوزه موسیقی گفت: همان‌طور که می‌دانید، خانه سینما، تئاتر و موسیقی هیچ‌گاه این امکان را ندارد که جوابگوی همه  باشد. نمی‌توان انتظار داشت که ایجاد یک کانون در بدنه مراکز صنفی نظیر خانه سینما و موسیقی، رضایت‌مندی همه هنرمندان فعال در حوزه‌های مربوطه را به دنبال داشته باشد.


فعالیت‌های خانه موسیقی در حدود اختیارات یک صنف قابل‌قبول است


عضو کانون آهنگسازان بابیان اقدامات خانه موسیقی در سال‌های اخیر گفت: بیمه کردن هنرمندان، خرید ساختمان خانه موسیقی، ایجاد کانون‌های مختلف به‌عنوان زیرمجموعه‌های خانه موسیقی و انجام فعالیت‌های مختلف در حدود اختیارات یک صنف را ازجمله فعالیت‌های خانه موسیقی بوده است.


او در ادامه افزود: من واقعاً نمی‌دانم خانه موسیقی در طول این سال‌ها چه‌کارهایی باید می‌کرده که تا امروز انجام نداده است. باید دید خانه موسیقی چه اختیارات و امکاناتی دارد. برای مثال اگر بنا به اجرای کنسرتی بوده و ارگان‌های دیگر مثل ارشاد اجازه برگزاری نداده‌اند، باید خانه موسیقی را مقصر دانست؟


ساهاکیان  نمونه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی خانه موسیقی را برشمرد و افزود: آن دسته از کتاب‌ها و سی‌دی‌هایی که به خانه برای کارشناسی آورده شده است، گزینش‌شده‌اند، از میان آن‌ها برگزیدگانی انتخاب‌شده و در جشن خانه موسیقی موردتقدیر قرارگرفته‌اند. جلسات مختلفی در خانه موسیقی برگزارشده و طی آن، منتقدین این امکان را  داشته‌اند که نظراتشان را با هیئت‌مدیره و سایر اعضا مطرح کنند.


وی با اشاره به فعالیت کانون‌های تخصصی نیز گفت:  کانون‌های مختلف در خانه موسیقی ملزم به انجام فعالیت‌های مختلفی در طول سال شده‌اند. به‌طور مثال اعضای کانون آهنگسازان باید پارتیتور ارائه دهند و در این صورت به عضویت کانون دربیایند.


برخی انتقادات به خاطر بی‌اطلاعی است


این عضو کانون آهنگسازان خاطرنشان کرد: در چنین تشکل‌هایی، همیشه مخالفینی حضور دارند که گاهی برخی از آن‌ها، انتقاداتی از سر بی‌اطلاعی انجام می‌دهند. همان‌طور که گفتم هر آهنگسازی که می‌خواهد به عضویت کانون آهنگسازان درآید، باید پارتیتور ارائه دهد. در این میان گاهی برخی از آهنگسازان به کانون می‌آیند درحالی‌که با خود چند سی دی به همراه دارند. ما باید به آن‌ها تذکر دهیم که شرایط عضویت در کانون این‌گونه است و شما باید با خود پارتیتور بیاورید. بعضی از این دوستان می‌روند و در برخی محافل گله می‌کنند که ما برای فعالیت به خانه موسیقی رفتیم اما اجازه فعالیت به ما ندادند. آیا این روش درست است؟ وقتی کسی پارتیتور ندارد و می‌خواهد کارش را ارائه دهد، درحالی‌که ضوابط کانون این اجازه را نمی‌دهد، این نقص مربوط به خانه موسیقی است؟


او در مورد شرایط عضویت در کانون‌های مختلف به ضوابط مشخصی اشاره کرد و افزود: هرگاه هنرمندی می‌آید و می‌خواهد به عضویت کانونی درآید، باید امتحان مربوط به حوزه فعالیتش را با موفقیت سپری کند و مشخص شود در سطح هنری کافی برای عضویت قرار دارد. این آزمون‌ها در کانون نوازندگان، آهنگسازان، خوانندگان و مدرسان قواعد و ضوابط به خودش را دارد. وقتی کسی این شرایط را ندارد، نمی‌تواند اعتراض کند.


وارطان ساهاکیان اقدامات قبلی و آنچه در آینده قرار است در کانون آهنگسازان انجام شود را بازگو کرد و در این مورد گفت: تعداد زیادی از آهنگسازان در بخش‌های پاپ، کلاسیک و ایرانی  که صلاحیت عضویت را داشتند، در طول سال‌های فعالیت ما، به عضویت کانون درآمده‌اند و خوشبختانه بیمه‌شده‌اند. بیمه‌ای که مربوط به سالمندان است از طرف خانه موسیقی در حال پیگیری است و ما اسامی را به بیمه اعلام کرده‌ایم. اگر این کار تا امروز انجام‌نشده مربوط به اداره بیمه است و خانه موسیقی آنچه می‌بایست، انجام داده است و همچنان در حال پیگیری هستیم. امتحانات ویژه آهنگسازی در شاخه‌های مختلف، انجام‌شده و به برگزیدگان برتر هر بخش جوایزی اهداشده است. این قطعات در خانه هنرمندان و یا خانه موسیقی اجراشده و همه‌ساله در حال برگزاری است. نکته جالب در مورد امتحانات کانون آهنگسازان این است که هرسال نکته و موردی مدنظر قرار می‌گیرد،  قطعاتی در همان مورد ساخته، به رقابت گذاشته می‌شود و برگزیدگان مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند.



منبع : ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه