ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

عزیز تنها : باید جلوی تهاجم فرهنگی را گرفت/ دولت باید از موسیقی اصیل حمایت کند

ریتم نو: استاد عزیز تنها نوازنده‌ی چیره‌دست دوتار و آهنگساز که علاوه بر نواختن به‌صورت حرفه‌ای، در کار پژوهشی راجع به موسیقی _به‌خصوص موسیقی مقامی خراسان_ ید طولانی دارد و همچنین مدیریت او در آموزشگاه موسیقی مقام تربت‌جام موجب تربیت شاگردان جوان و بااستعدادی شده ؛متولد خردادماه 1351است. او در آلبوم‌هایی چون «یار گلم»، «سرو خرامان»، «در قفس»، «جام احمد»، «گلزار»/ف «پیوند عشق» و...به‌عنوان نوازنده و در تعداد زیادی از قطعات منتشرشده در صداوسیما حضور پررنگی داشته است. در حال حاضر  گروه «سرو خراسان»که به‌وسیله‌ی او شکل گرفت از وجود او بهره می‌برد. طی گفت‌وگویی که با او صورت گرفت،ضمن اشاره به برخی از فعالیت‌های جدید خود،از در دست انتشار بودن کتاب جدیدش خبر داد.
+ به‌زودی چند اجرا در مشهد خواهیم داشت

+مشغول جمع‌آوری مقام‌هایی هستم که از آن‌ها کمتر استفاده‌شده است

+با همکاری آقای سراج حدود هشت قطعه‌ی مجزا را برای امام رضا آماده کردیم

photo_2015-11-01_08-23-41




 

به‌عنوان سؤال اول در خصوص تأسیس گروه سرو خراسان سخن بگویید چراکه اکثر این نوازنده‌ها ،نوازنده‌های جوان هستند و به نظر می‌رسد هدفی در پس انتخاب این نوازنده‌ها وجود داشته است.


این گروه چند سالی می‌شود که شکل‌گرفته  و هدف اصلی آن ارائه‌ی موسیقی مقامی بارنگ‌آمیزی جدید است. تغییراتی در مقام‌ها به وجود آورده‌ایم که رنگ‌آمیزی این مقام‌ها تغییر کرده اما این تغییرات جزئی بوده است و در حقیقت به مقام‌ها وفادار بوده‌ایم. دلیل این تغییرات هم‌تغییر ذائقه‌ی مردم است درواقع می‌خواستیم ضمن وفادار بودن به اصول موسیقی اصیل تربت‌جام،جایی هم برای مخاطب امروز داشته باشیم. همان‌طور که اشاره کردید اکثر نوازنده‌ها جوان هستند این امر می‌تواند اتفاق خوبی باشد چراکه ازیک‌طرف جوانان با سرمایه‌های ملی خود عجین می‌شوند و از طرف دیگر نسلی دیگر برای این موسیقی  خاص تربیت می‌شوند. باید بگویم همکاری با این قشر سنی اصلاً سخت نبوده که هیچ بسیار آسان بوده زیرا اکثر عوامل این گروه در محیطی بزرگ‌شده‌اند که این نوع موسیقی بر جو آن محیط غلبه داشته و به‌زودی چند اجرا در مشهد خواهیم داشت که این اجرا مقدمه‌ای برای فکر کردن به اجراهای دیگر شهرها و حتی خارج از کشور است.


شما اولین کسی بودید که نرم‌افزار خودآموزی به‌منظور آموزش مقدماتی دوتار به وجود آوردید و درعین‌حال اولین کتاب آموزشی را در همین موضوع تألیف کردید. به نظر می‌رسد مسئله‌ی آموزش برای شما امری قابل‌توجه است در خصوص چگونگی شکل‌گیری این آثار و همچنین اهدافشان توضیح بدهید


تا چندی پیش اگر کسی می‌خواست موسیقی نواحی خراسان را فراگیرد ناگزیر بود با گوش کردن نسبت به آمورش خود تلاش کند. می‌خواستم تا آموزش این موسیقی را به‌صورت علمی تألیف کنم البته که دلیل دیگر این تألیف ،وجود برخی علاقه‌مندان بود که در تربت‌جام حضور نداشتند و به دلیل مشغله‌هایی که همگان بر آن واقف‌اند امکان آمدن به تربت‌جام برای همه مسیر نبود.به هر صورت این کتاب را تألیف کردم تا تشنگان موسیقی بتوانند از این راه مراحل مقدماتی موسیقی نواحی را آموزش ببینند بعد از گذشت چند مدت در همین راستا،نرم‌افزار خودآموزی را درست کردم که امر آموزش مقدماتی با سهولت بیشتری برای هنرجویان امکان‌پذیر باشد اما هنرجویان باید بدانند که این آمورش مقدماتی است و حتماً باید برای آموزش‌های حرفه‌ای‌تر ،از وجود استادی بهره ببرند. اضافه کنم که درواقع آن نرم‌افزار مکمل کتاب تألیف شده است. چیزی حدود صد و سی مقام در این نرم‌افزار جمع‌بندی شده است.


نظر شما در خصوص جو حاکم بر موسیقی ایران چیست؟   


در خصوص موسیقی نواحی که خوب است اما در کل به نظرم با تهاجم فرهنگی مواجه هستیم و باید با این تهاجم مقابله کرد.باید از مسئولان بخواهیم تا فکری به حال این امر بکنند شما ببینید وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی چقدر دسترسی به هر فرهنگی را سهل‌الوصول کرده است.د راین صورت اگر به فرهنگ خود بها ندهیم هویتمان را ازدست‌داده‌ایم.


حدود هفت سال پیش وقتی‌که آموزشگاه خود را تأسیس کردم اکثر هنرجویان خواهان آموزش ساز گیتار بودند،به‌عنوان‌مثال شاید چهل نفر می‌خواستند گیتار یاد بگیرند و ده نفر دوتار! آموزشگاه ما نیز هر دو ساز(و سازهای دیگر )را آموزش می‌داد اما با تلاش‌هایی که انجام دادیم این جو عوض شد و اکثراً روی به موسیقی نواحی آوردند. دولت باید از موسیقی اصیل حمایت کند چراکه تهاجم فرهنگی مسئله‌ی مهم و قابل‌توجه و تفکری است.


شما تلفیق موسیقی را نمی‌پسندید؟


فکر نمی‌کنم تا وقتی هدف مشخص باشد تلفیق موسیقی اشکالی داشته باشد.برای تلفیق باید علم داشت.البته خود ما(گوره سرو خراسان) دست به تلفیق زدیم و برای این تلفیق هدف داشتیم .من وقتی با آقایان «ذوالفنون» و «خواجه نوری» همکاری کردم دست به تلفیق زدم. البته معتقدم همان‌طور که گفتم اصل مقام باید حفظ شود و زیر سؤال نرود. هدف ما نیز معرفی مقام‌های موسیقی خراسان است. پس نباید این مقام‌ها را زیر سؤال ببریم.مطمئناً کسانی که این کار را انجام می‌دهند باعث‌وبانی اتفاق خوبی نیستند.


وقتی  سال2016 در  شانگهای اجرا داشتیم من برای معرفی خاک عزیزم بالباس محلی به روی صحنه رفتم و اجرا کردم..


در حال حاضر نیز مشغول جمع‌آوری مقام‌هایی هستم که از آن‌ها کمتر استفاده‌شده است و تقریباً شصت درصد کار جلو رفته است و به‌زودی این را هم در قالب اثری به بازار عرضه خواهم کرد.


از دیگر فعالیت‌هایتان درزمینه‌ی موسیقی نواحی سخن بگویید


علاوه بر همکاری با ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه فیلارمونیک ایران و همکاری باکسانی چون «ذوالفنون» و«خواجه نوری» و اجرا در شهرهایی جوت استانبول و شانگهای عنوانی چون نوازنده‌ی برتر دوازدهمین جشنواره تولیدات صداوسیما و نشان درجه دوم هنری از وزارت ارشاد را اخذ کردم. در حال حاضر باید بگویم به همت «مرکز آفرینش‌های آستان قدس رضوی»و همکاری با آقای «سراج» حدود هشت قطعه‌ی مجزا را برای امام رضا آماده کردیم که قرار است به نماهنگ تبدیل شود.شاید روزی تبدیل به آلبوم هم شد این به سیاست‌های مرکز آفرینش بستگی دارد.


سخن پایانی

بازهم درخواست می‌کنم از موسیقی نواحی بیشتر حمایت شود چراکه حمایت این موسیقی باعث می‌شود نسل‌های آینده با بحران هویت روبه‌رو نشوند و از شما هم تشکر می‌کنم که موسیقی نواحی،این گنجینه را پیگیری می‌کنید.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه