ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴

نادر مشایخی : آمده‌ام در مورد یک آهنگساز خیلی خوب صحبت کنم

ریتم نو: مراسم رونمایی آلبوم « شِکوه‌های بی کلام » و معرفی کتاب « آنالیز موسیقی آتنال » به آهنگسازی و تالیف امین هنرمند ، عصر روز پنج شنبه هفتم آبان ماه سال جاری در خانه موسیقی برگزار شد.
IMG_2383

این آلبوم شامل دو اثر الکتروآکوستیک به سبک موسیقی کانکریت و چهار قطعه آکوستیک است. شکوه‌های بی‌کلام توسط جمعی از نوازندگان ایرانی و همچنین ارکستر سمفونیک جوانان تورنتو اجرا و ضبط شده است.

در این برنامه ابتدا امین هنرمند به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت.

وی در مورد دو قطعه ابتدایی این آلبوم توضیحاتی را داد و پس از پایان توضیحاتش در مورد هر یک از این قطعات ، این دو قطعه را برای حضار داخل سالن پخش کرد.

سپس هنرمند ، از نوازندگان این آلبوم از جمله بردیا کیارس و علی جعفری پویان تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه برنامه ، هنرمند توضیح مختصری را در مورد کتاب «آنالیز موسیقی آتنال» داد و گفت :«این کتاب از چهار فصل تشکیل شده است. سه فصل اول که مبانی آنالیز موسیقی آتنال را شرح می دهند ، به لحاظ موضوعی به یکدیگر وابسته اند و لازم است که با ترتیب ارائه شده در کتاب مطالعه شوند. فصل چهارم که در مورد موسیقی دودکافونیک است ، به صورت مستقل تری نسبت به فصل های گذشته عمل کرده و ویژگی‌های این نوع موسیقی را شرح می‌دهد.»

سپس نادر مشایخی (رهبر ارکستر و آهنگساز) با دعوت امین هنرمند ، دقایقی به صحبت پرداخت و گفت :«من به دو دلیل اینجا هستم یکی اینکه امین هنرمند، سازنده این کار هستند و دیگری اینکه آمده‌ام در مورد یک آهنگساز خیلی خوب صحبت کنم. موسیقی مدرن وقتی شکل می‌گیرد که همه‌ی کارهایی که آهنگساز می‌کند با نهایت انجام شود. می‌خواهم در ابتدا از موسیقی مدرن کار الکتروآکوستیک صحبت کنم. موسیقی‌ای که فردی آهنگسازی می‌کند ، موسیقی‌ای است که شما چیزی ندارید و سعی می‌کنید از مطالبی که وجود دارد ، اعتراض کنید و بروید آنجایی که موسیقی است. اما در موسیقی الکتروآکوستیک یکسری مدل‌هایی دارید و شما این مدل‌ها را جمع و استفاده می‌کنید. شما سعی دارید از ان ابزاری که مورد استفاده‌تان است ، زوایای مختلفی را کشف کنید و تبدیل به نقاش موسیقی می‌شوید. یک مطلب جالبی در این اثر پیش می‌آید هم این است که معمولا در موسیقی الکترونیک از سازهای موسیقی استفاده نمی‌شود و لازم هم نیست استفاده شود. چون دامنه موسیقی الکترونیک خیلی بازتر از سازهای موسیقی است. من فکر می‌کنم موسیقی در قرن بیستم به علت ضبط صدا ارزشش به شدت پایین آمد و ما اکنون داریم موسیقی‌های ضبط شده می‌شنویم. ضبط به موسیقی ضرر می زند. نکته دیگری که من در این قطعه می‌بینم ، یک چیزی که من همیشه وقتی در مورد موسیقی ایرانی صحبت می‌کنم این است که به نظر من مهم‌ترین چیزی که در موسیقی ایرانی وجود دارد و در موسیقی کلاسیک وجود ندارد ، صمیمیت است و این صمیمیت با عوامل مختلف می‌شود در موسیقی استفاده کرد. یک چیز خیلی مهمی که در آهنگسازی وجود دارد این است که من فکر می کنم که تراکم عالی داشت یعنی شما با اضافه کردن تراکم تفاوت هایی را ایجاد کردید و مهم ترین مسئله در آهنگسازی ، تراکم است.»

در پایان برنامه هم تعدادی از کتاب و آلبوم موسیقی این آهنگساز ، برای فروش گذاشته شد و افرادی که علاقه به خرید این محصولات را داشتند ، به نوبت به محل فروش این محصولات می رفتند و آن ها را خریداری می کردند.

علی جعفری پویان از نوازندگان چیره دست و سرشناس موسیقی ، مهمان ویژه این مراسم بود.



منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

عکس : دنیا گردینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه