ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴

متأسفانه مردم ما از موسیقی سخیف حمایت می‌کنند/ انتشار آلبوم داروک با همکاری بازیگر سینما

ریتم نو: علیرضا شمس اسکندری (رهبر ارکستر و دارمر گروه ریتون ) ضمن اشاره به کار بر روی یک آلبوم به نام« داروک »، در مورد تغییر مکان اجرای گروه ریتون و شهریار مسرور گفت: در ابتدا قرار بود در فرهنگسرای اندیشه داشته باشیم اما با مسائلی که به وجود آمد دیگر حاضر نیستیم پایمان را در آن فرهنگسرا بگذاریم.زیرا عده‌ای نظر خود را ازنظر وزارت ارشاد بالاتر می‌دانند و همین امر باعث تعویق در کارهای ما شده است.
+عده‌ای نظر خود را ازنظر وزارت ارشاد بالاتر می‌دانند

Allirezashams-Ritmeno (2)

 

 

از فعالیت‌های موسیقی‌تان بگویید و بفرمایید که از چه زمانی موسیقی را شروع کرده‌اید؟


از هفت‌سالگی موسیقی را آغاز کردم و سنتور می‌زدم و شاگرد استادانی همچون «فرامرز پایور» و« روشن‌روان »بودم و در جشنواره فجر جایزه بردم اما به دلایلی از موسیقی سنتی دور شدم و به سمت موسیقی فانک و بلوز رفتم اگرچه این موسیقی را دوست دارم. من کارهایی همچون تنظیم، آهنگسازی و ساخت موسیقی فیلم انجام دادم.آخرین کارم  به همکاری با آقای« مانی رهنما» برمی‌گردد که این اثر به‌صورت ارگانی بوده و در آلبوم  ایشان موجود نیست. در سال 94اتفاق خوبی در زندگی هنری من به وجود آمد و آن، آشنایی با «شهریار مسرور» بود.  قبل از آن با گروه« نیرا»( گروه خودم )_برای آخرین بار_ به‌عنوان رهبر گروه در سال هشتادوپنج روی استیج رفتم و بعدازآن تنها به‌عنوان نوازنده به روی صحنه رفتم تا اینکه با « شهریار مسرور» آشنا شدم. این آشنایی  باعث به وجود آمدن انگیزه در من شد . البته شرایط امروز فرق کرده به همین خاطر باید از وزیر ارشاد تشکر ویژه داشت زیرا باعث تغییر خوبی در عرصه موسیقی شده‌اند و من شخصاً از ایشان تشکر می‌کنم.


فعالیت شما در گروه «ریتون» به چه صورتی است و اینکه در کل این گروه برای چه هدفی شکل گرفت؟


در حقیقت ،«ریتون» برای «شهریار مسرور» تشکیل شد! اعضای آن «آرین کشیشی» بیس ،« فؤاد الهی قمشه‌ای»  (برادرزاده دکتر الهی قمشه‌ای و کسی که پیشنهاد این اسم را برای گروه داد) ،« علیرضا میر آقا »پرکاشن و« فرشاد نجاتی»  نوازنده خوبی  که  در موسیقی امروز جزو باسابقه‌ها محسوب می‌شود. ما دورهم جمع شدیم وهمان طور که گفتم بیشتر برای در کنار «شهریار مسرور» بودن هم دورهم جمع شده‌ایم و امیدوارم باقی بمانیم.


قرار است فعالیت‌های آینده‌ی شما چگونه باشد و مخاطبان چه آثاری را از شما خواهند شنید؟


در حال حاضر مشغول فعالیت روی آلبومی به نام« داروک» هستیم این اثر، کاری است تلفیقی ؛ قصد داریم  از  شعرهای« سمیرا حسینی» بازیگر سینما و تلویزیون با صدای خودشان استفاده کنیم .احتمالاً نوازنده‌های زیادی مانند« هومن نامداری»، و« حسین شریفی»  با ما همکاری کنند و« ژوبین عسکریه» و دوستان دیگر نیز در این امر با ما همکاری خواهند داشت.


Allirezashams-Ritmeno (1)


چرا محل اجرای را از فرهنگسرای اندیشه به چارسو تغییر دادید؟


در ابتدا  قرار بود در «فرهنگسرای اندیشه» اجرا داشته باشیم و حتی چند مجله در این خصوص مطالبی را هم نوشتند. تمام مراحل اداری این مهم  انجام شد؛ تبلیغات هم انجام گرفت ؛ارشاد و اماکن به ما مجوز دادند روزی که داشتیم قرارداد را می‌نوشتیم به من زنگ زدند و خبر دادند که « موسسه فرهنگی-هنری  شهرداری» مانع کار ما در فرهنگسرا شدند و گفتند باید قطعاتی که به زبان غیر ایرانی خوانده‌شده است، حذف شود زیرا ما _علاوه بر ارشاد_ ممیزی‌های خودمان راداریم .آخرسر هم به ما گفته‌شده که «متال » می‌زنید و... در جواب گفتیم این اثر _با هر سبک_اجازه‌ی عرضه‌ی خود را از وزارت ارشاد گرفته است.پس واقعاً نباید مشکلی در کار به وجود بیاید.فکر می‌کنم آقای «مسرور» اصلاً علاقه‌ای به سبک «متال» نداشته باشند...اما درهرصورت خیلی راحت در آخرین روز به ما گفتند نمی‌توانید اجرا داشته باشید.ما ارشاد رفتیم و ماجرای پیش‌آمده را هم گفتیم :آن‌ها گفتند می‌توانید شکایت کنید چون این آثار مورد تائید ما بوده است و کسی حق دخالت در کارهای ما را ندارد.بعدازاین ماجرا بنده به مدیریت فرهنگسرا زنگ زدم و مدیریت گفت:سوءتفاهم پیش‌آمده  و هیچ مشکلی در کار نیست!فقط اگر می‌شود آن دو قطعه راکمی آرام‌تر اجرا کنید.اینجا بود که آقای «مسرور» گفت :من دیگر پایم را در آن فرهنگسرا نخواهم گذاشت .کار ما قانونی است .این‌ها از کجا درمی‌آیند که با کار ما سلیقه‌ای برخورد می‌کنند؟!وقتی ایشان تمایلی به اجرا نداشتند بچه‌های گروه هم از این امر سرباز زدند.احساس کردیم به ما توهین شده است.نه‌تنها به ما توهین شده بود بلکه عده‌ای وزارت ارشاد را هم زیر سؤال بردند.همین امر  باعث شد ما تمام مراحل را از اول اجرا کنیم و تبلیغ‌های ما دیرتر انجام شد و به دنبال آن زمان ما برای فروش بلیت و تبلیغ کارهایمان محدود شد.دیگر حاضر نیستیم پایمان را در آن بی فرهنگسرا !بگذاریم چراکه آن‌ها نظر خود را بالاتر ازنظر وزارت ارشاد می‌دانند.البته سوءتعبیر نشود مدیریت فرهنگسرا آدم محترمی هستند اما بحث ما «موسسه‌ی فرهنگی_هنری شهرداری» است که سلیقه‌ای برخورد می‌کند زیرا آن بنده خدا که فقط مدیریت آنجا را بر عهده دارد و ناچار است چیزی را که به او ابلاغ می‌شود را به اجرا برساند اما اینکه چه کسی تحت عنوان این موسسه این دستورات را ابلاغ می‌کند سؤال مهمی است. اینکه یک اثر از فیلتر یک وزارتخانه عبور می‌کند اما یک موسسه مانع می‌شود،جای سؤال است.همین امر ده روز خواسته‌های ما را به تعویق انداخت.باعث شد که دوباره برای اخذ نامه‌ی اماکن تلاش کنیم در حقیقت چون نامه‌ی جدید اماکن نیامده بود گویی ما مجوز اجرا نداشتیم.به همین خاطر شش روز مانده با اجرا مجدداً پوستر چاپ کردیم مسلماً شش روز زمان کمی بود.ما این لطمه را از این موسسه خوردیم و کار با استقبال کمتری مواجه شد.


نظرتان را درباره موسیقی و سبک‌های حال  حاضر موسیقی ایران بگویید


از نگاه شخصی خودم فکر می‌کنم از یک‌سو فرهنگ گوش کردن ما بسیار فقیر است و از طرفی نوابغ بسیار خوبی در موسیقی داریم . در ضمن جوان‌هایی راداریم که با سرعت در حال  پیشرفت هستند و تولیدکننده‌های خوبی هم  فعالیت دارند، گرچه مسلم است تولیدکننده‌های بد نیز داریم.  متأسفانه مردم ما از موسیقی‌های سخیف حمایت می‌کنند که  تقصیر آن‌ها نیست؛همین موضوع باعث گوشه‌نشین شدن و کم‌کاری قشر باسواد موسیقی می‌شود و این به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و توجه نکردن و مادی شدن موسیقی است . نیاز به تخصصی‌تر شدن موسیقی حس می‌شود. امیدواریم ممیزی‌ها به سمت کیفیت کارها برود و باعرضه‌ی موسیقی‌های خوب، فضای کمتری به موسیقی‌های سخیف داده شود که با توجه به پیشرفت تکنولوژی به‌راحتی در اختیار مردم قرار بگیرند.


Allirezashams-Ritmeno (3)


حرف پایانی


تشکر می‌کنم از شما که نقش مهمی در فرهنگ‌سازی موسیقی دارید و امیدوارم مخاطبان تخصصی به روی موسیقی تمرکز داشته باشند و موسیقی فقط برای مهمانی‌ها و داخل اتومبیل‌ها نباشد ازآنجاکه موسیقی بسیار غنی است و مفهوم زیادی در خود دارد و امیدوارم بیشتر به دنبال مفهوم آن باشیم تا طرب آن.


منبع : ریتم نو


نویسنده: شهاب مفخمی- فرزین پاک‌طینت


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه