ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴

آلبوم اشک سیاه موردنقد قرار گرفت / چطور شد که دیگران محیط ‌زیست را انتخاب نکردند؟!

ریتم نو: نشست نقد و بررسی آلبوم « اشک سیاه » دومین آلبوم گروه « خورشید سیاه » با اجرای  علیرضا ایرانی نژاد و حضور طاهر علیرمضانی (سرپرست گروه و نوازنده‌ی گیتار باس)، جهانگیر رها (خواننده و نوازنده‌ی گیتار آکوستیک)، آرش اسلامی (نوازنده‌ی گیتار الکتریک) و صلاح‌الدین کرد (نوازنده‌ی درامز)، سه‌شنبه پنجم آبان ماه سال جاری ساعت17:10در شرکت «سرنا» برگزار شد. در این مجال جهانگیر رها و طاهر علیرمضانی ضمن بیان اهمیت محیط‌زیست ،در خصوص آلبوم « اشک سیاه » و قطعات این آلبوم سخن گفتند.
Khorshide Siah (7)

در ابتدا مجری جلسه گفت: اجازه می‌خواهم بابت تأخیر عذرخواهی نکنم! چون اگر رأس ساعت مقرر برنامه را آغاز می‌کردیم ، باید این نشست را با تعداد اندکی برگزار می‌شد .از«سهند آدم عارف» تشکر می‌کنم که به‌نوعی باعث تشکیل این نشست شد چراکه معرفی این گروه به‌وسیله‌ی او صورت گرفت. در حال حاضر تعاملی را که ما از دوستان خبرنگار خواسته بودیم توسط ایشان انجام‌شده است.اجازه می‌خواهم اعلام کنم که بیست و پنجم همین ماه جشن امضا و جلسه‌ی رونمایی از آلبوم«چهار سیم» به خوانندگی «محمد صداقت»در همین مکان برگزار می‌گردد . دعوت می‌کنم از«طاهر علیرمضانی» و گروهشان که به روی صحنه بیایند.

«ایرانی نژاد» در حضور این گروه بیان داشت که:ابتدا بنده به معرفی اجمالی این گروه می‌پردازم تا در ادامه عوامل گروه در خصوص اثر تولیدشده،سخن بگویند.

این گروه در سال1390تأسیس شد و الویت و تنها گروه حامی محیط‌زیست است و معتقد است که مشکلات محیط‌زیستی ،مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی را به وجود می‌آورند.این گروه از نفراتی چون:«طاهر علیرمضانی»،«آرش اسلامی»، «جهانگیر رها» و «صلاح‌الدین کرد» تشکیل‌شده است.

اولین آلبوم این گروه به نام «خرس سیاه بلوچی» حرکتی بود در جهت اعتراض به خشونت برعلیه محیط‌زیست و روبه انقراض رفتن گونه‌ای از حیوانات و قطعات:«دریاچه»، «خو»، «بگذریم»، «خرس سیاه بلوچی»، «نمی‌کشیم»، «پرندگان»، «خرس قطبی سمیرم»، «دوست دارم»را شامل می‌شد و دومین آلبوم این گروه نیز با همین دید و به‌منظور جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی شکل‌گرفته است.

وی در ادامه از«سهند آدم عارف»دعوت کرد تا به‌عنوان منتقد هوادار! به جایگاه بیاید.

«جهانگیر رها» گفت: صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای ذات این جلسه‌ها خوب است و ما به این جلسه‌ها نیاز داریم که نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم و اگر دوست نداشتیم نقاط ضعف خود را ادامه بدهیم و تاوان آن را هم بپردازیم!

«سهند آدم عارف» ضمن سلام و وقت خوش،اظهار داشت: به نظر من منتقد نمی‌تواند هوادار باشد چراکه زمان بررسی باید از تمام علاقه‌ها و مسائل شخصی فاصله گرفت.

عموماً وقتی با یک نگاه دغدغه مند به‌سوی خلق یک اثر می‌روند به‌شدت دچار شعارزدگی می‌شوند چراکه آن‌قدر درگیر انتقال مفهوم می‌شوند که جنبه‌های زیبایی‌شناسی یک اثر از بین می‌رود. در حقیقت سطحی بودن متن به‌نوعی جلوه می‌نماید که خوشایند یک مخاطب ادبیات نیست.اما به نظر من این گروه کاملاً از شعارزدگی به دور است. بحث،بحث متن است و متن این ساخته‌ها توانسته است از این شعارزدگی به دور باشد. این فرار از شعارزدگی هم توسط به‌کارگیری از طنز تلخ(گروتسک)به وجود آمده است. در سطر سطر این اثر رگه‌هایی از طنز قابل‌مشاهده است که عموماً طنزها، گروتسک هستند.دیگر موردی که متن‌ها را از شعارزدگی جدا کرده، توجه به خیال و عناصر خیال است که در برخی موارد با تصاویر فانتزی روبه‌رو هستیم که در بدبینانه‌ترین حالت کلیشه‌ی متن‌های متداول را ندارد حال که من معتقدم رفتن به سمت متن‌های فانتزی به این اثر کمک شایانی کرده است.

پس از صحبت‌های«آدم عارف»،سؤالی با این مضمون از گروه«خورشید سیاه» پرسیده شد که چطور شد که  محیط‌زیست را انتخاب کردید؟

«جهانگیر رها» گفت سؤال شمارا با یک سؤال پاسخ می‌دهم!:چطور شد که دیگران محیط‌زیست را انتخاب نکردند؟! واقعاً چرا دیگران به این سمت‌وسو نرفتند؟

امروزه محیط‌زیست و تروریست دو مسئله‌ی بسیار مهم در سراسر دنیا است.خیلی وقت است  سؤالی ذهن من را درگیر خودکرده است چرا کسی سراغ محیط‌زیست نرفته است؟

وی در خصوص سبک انتخابی گروه گفت:ما انتخاب نکردیم که چه سبکی داشته باشیم هدفمان را برای دوستان گفتیم و از دوستان خواستیم تا با ما همکاری کنند درنهایت شرایط طوری شد که به سمت موسیقی راک رفتیم.

{علیرضا ایرانی نژاد}:فکر می‌کنم که متن هر سبک تفاوت داشته باشد و آنچه مسلم است سابقه‌ی عوامل گروه در موسیقی راک بوده است.

{طاهر علیرمضانی}:آنچه مسلم هست این است که امروزه راک کار می‌کنیم اما منظور ما این است که قبل از پایه‌گذاری این گروه و پیوستن این اعضا مشخص نبود که آیا می‌خواهیم راک کارکنیم یا خیر.جای بحث نیست که سبک فعلی ما راک است.

{ایرانی نژاد}:آقای ... پاپ-راک می‌خواند اصرار دارد که بگوید راک می‌خوانم ولی مثل‌اینکه در این مورد برعکس است.

درنهایت«جهانگیر رها» گفت:به نظر بنده دغدغه و هنر باید اصیل باشد بقیه‌ی چیزها مهم نیست درگیر نام نیستیم و نبودیم.این راهم باید در نظر گرفت غربی‌ها نیز هنوز تعریف دقیقی از موسیقی راک ندارند.به‌عنوان‌مثال چندی پیش برنامه‌ی خارجی  را دیدم که هنرجویی قطعه‌ای را خواند و یکی از منتقدین گفت:نمونه‌ای راک کامل بود اما منتقد دیگر گفت:نه مخالفم...اما هدف از این گفته‌ها تکذیب یا تصدیق نیست.

«طاهر علیرمضانی»در خصوص برنامه‌های این دهه‌ی این گروه گفت:با توجه به اینکه چهار سال از فعالیت گروه ما می‌گذرد ؛اولویت بعدی ما به وجود آوردن آلبوم بعدی است.باید قدم‌به‌قدم جلو برویم.به‌هرحال باید کاری کنیم آثارمان مردم‌پسندتر بشود شاید هم خیلی جلوتر از آنیم که مردم می‌خواهند.

وی در خصوص برگزاری کنسرت گفت:بنای ما این بوده است که بتوانیم هرسال یک یا دو کنسرت را اجرا کنیم اما امسال موفق به ای کار نشدیم؛ امیدوارم که برای این منظور بتوانیم اسپانسر خوبی  پیدا کنیم.

در ادامه گفت:خیلی‌ها به ما خرده می‌گرفتند که«چرا برای یه مشت حیوون می خونید؟»اما همان‌طور که گفتم شاید از مردم جلوتر باشیم و هر هنرمندی باید از مردم خود جلوتر باشد.

«ایرانی نژاد» اضافه کرد:یقیناً هنرمند باید از مردم جلوتر باشد در این صورت است که «جان لنون » داریم در غیر این صورت  خواننده‌ی پاپی می‌شوید که سر صحنه پیکان می‌برید!... و اگر اعتراضی هم صورت نمی‌گیرد یا راک خوب شناخته‌نشده است یا راکر ها عرق ندارند یا...

پس‌ازآن «آدم عارف» به‌صورت جز به‌جز در خصوص کثر قطعه‌های این آلبوم صحبت کرد از مهم‌ترین نکات این سخنان می‌توان به اشاره شدن در خصوص کوتاهی و بلندی مصرع‌های شعر در قالب نیمایی و استفاده‌ی خوب از این قالب _در این آلبوم_و وجود شعر نیمای بزرگ اشاره کرد.«آدم عارف »گفت:استفاده از شعر «داروگ» نیما کاملاً عامدانه بوده است زیرا از طرفی ادای دینی به این قالب صورت گرفته و از طرفی جنبه‌های سمبلی این شعر کنار رفته و در حقیقت آنچه از این قطعه با این متن به گوش می‌رسد لایه‌ی اولیه‌ی شعر نیما است.

در این حین مجدداً صحبت‌هایی در خصوص خواننده‌ای صورت گرفت که لااقل  در آن روز خبرنگاران به خاطر نقد آثار او جمع نشده بودند. این بحث ،بحث‌های جانبی دیگر را به و جود آورد به‌گونه‌ای که آقایی(از حضار) به‌نقد سؤال‌های خبرنگاران پرداختند!و خانمی از این گروه راک!خواهش کرد کار کودک بخوانند!و...

که در این میان جملاتی از «جهانگیر رها» که کاش دغدغه‌ها پایان می‌یافت و ... همچنین، جمله‌ی با شما مخالفم ما برای بهتر شدن به بررسی نیاز داریمِ «طاهر علیرمضانی»(در جواب یکی از حضار که سؤال‌های خبرنگاران را نقد می‌کرد)قابل‌توجه بود.

این جلسه با پخش جدیدترین کار منتشرشده از گروه به پایان رسید.



منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت

عکس : امین باقری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
ضمن عرض سلام خدمت دوستان محترم ریتم نو . بنده آقایی از حضار هستم که به نقد سوالات خبرنگاران پرداختم . بدلیل عدم تجربه در شرکت در اینگونه نشست شاید به گونه ای اظهار نظر نمودم که نادرست می نمود و بابت آنهم عذر خواهی نمودم . اما خبرنگار تسنیم از قواعد خبرنگاری خارج شد و هنگامی که عضو گروه صراحتا اعلام می کرد که سبک ما راک نیست و درست هم می گفت ، اصرار داشت که شما راک هستید و این بسیار توهین آمیز بود و بنده نخواستم اشاره ای به توهین آمیز بودن رفتار ایشان نمایم . حال آنکه هیچکس به این توهین واکنش نشان نداد و اعتراض ها به بنده شروع شد . در صورتی که هیچ توهینی وارد نیاوردم . ایشان به اسم تسنیم زود تر از نوبت نطق کردند و به بنده اعتراض می نمودند که نگو تسنیم اسم مرا بگو . در پایان متاسفم که از خواننده ای صحبت به میان آوردم که در جمع حضور نداشت و این هم تجربه اول من بود و آقای ایرانی نژاد مقصر اصلی بود که بعنوان مجری آن بحث را شروع نمود .
تقویم هنری ادامه