ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
لزوم بازگشت موسیقی ایرانی به آغوش جامعه

کنسرت موسیقی عامیانه ایران تکرار می‌شود

کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی به همت سلمان سالک و با هدف بازگشت دوباره موسیقی ایرانی به آغوش جامعه، در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
کنسرت موسیقی عامیانه ایران تکرار می‌شودبه گزارش ریتم نو، گروه مهربانی به سرپرستی سلمان سالک کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی را 21 تیر 1398 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کند.
این کنسرت سال گذشته 14 دی در تالار رودکی برگزار شد و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. از نکات جالب این برنامه همراهی مردم با آهنگ های خاطره انگیز قدیمی است. در این کنسرت قطعه هایی از علی تجویدی، سعید مهناویان، همایون خرم، مجید وفادار، عبداله جهان پناه، محمد حیدری، نعمت آغاسی، اسفندیار منفردزاده، حسین همدانیان، مرتضی احمدی و چند قطعه محلی اجرا می‌شود.
در این اجرا سلمان سالک نوازنده تار و سرپرست گروه، پیمان قدیری نوازنده ویلن و گیتار، علی درویش نوری نوازنده بم تار و عود، کوروش حجازی نوازندده تنبک و تمپو  و علیرضا مصدقی نوازنده سازهای کوبه ای، اعضای گروه «مهربانی» را تشکیل می دهند.
تنظیم آثار این اجرا بر عهده پیمان قدیری و سلمان سالک بوده است.
سلمان سالک سرپرست گروه «مهربانی» درباره کنسرت موسیقی عامیانه ایرانی می گوید: مخاطب موسیقی ایرانی محدود به عده ای خاص نیست و هر کس به فراخور نیاز خود می تواند از آن استفاده کرده و از شنیدن آن بهره ببرد. از طرفی مخاطب نیز حق انتخاب داشته و می تواند انواع موسیقی را با توجه به سلیقه و درک خود انتخاب نماید. این انتخاب نیز می تواند در محیطی کاملاً آرام و بدون حاشیه و درگیری بین سلایق مختلف صورت پذیرد. موسیقی ایرانی دارای قابلیتهای فراوانی است می تواند انواع احساسات را برانگیخته نماید. می تواند توأم با شادی و شور و شعف باشد و یا می تواند محزون و غم انگیز باشد. می تواند عارفانه یا عاشقانه باشد و می تواند بسیاری از احساسات دیگر را نیز ایجاد نماید که شاید از آن غافلیم.
وی ادامه می دهد: در این میان احساس می شود پیوند این موسیقی با خیلی از احساست آدمی در حال گسستن است نه به این دلیل که ظرفیتهای لازم را ندارد بلکه به این دلیل که نمی دانیم چگونه از آن استفاده کنیم. وقتی هنرمندان یک جامعه از تمام ظرفیتهای یک هنر استفاده نکنند و فقط آن را برای مقاصدی خاص به عرصه نمایش بگذارند، طبیعی است که بخش عمده ای از مخاطبین  آن هنر که دنبال دریافتهای دیگری هستند (که این دریافتها لزوماً منفی نیست)، به آن رغبت نشان نمی دهند. برچسب هایی نظیر جدی، عرفانی، تخصصی، عمیق و ... برای هنری که بالقوه همه می توانند از آن استفاده کنند، می تواند در دراز مدت منجر به از دست دادن جریان اجتماعی آن هنر شود و استفاده از آن هنر در جامعه کمرنگ شود. بنابراین هنرمندان صرفاً برای هنرمندان و خواص تولید اثر می کنند و در واقع بخش عمده ای از مخاطبین خود را از دست می دهند. در این میان گرایش به هنر عامیانه قدری نیز بین آنها مذموم شمرده می شود تا جایی که از حضور در مجامع عمومی پرهیز می نمایند و به طور کلی شرایط برای محو آنها از صحنه فراهم می گردد.
سالک تاکید می کند: در حال حاضر ظاهراً این اتفاق برای موسیقی ایرانی افتاده و عموم مردم از نوعی موسیقی پاپ که ریشه در موسیقی سایر کشورهای دنیا دارد اما تنها کلام آن فارسی است، استفاده می کنند و پیوند آنها با موسیقی ایرانی یا به طور کلی قطع شده و یا خیلی ضعیف است.
سرپرست گروه «مهربانی» می گوید: اکنون به نظر می رسد زمانی است که لازم است بار دیگر چون گذشته این هنر اصیل به آغوش جامعه باز گردد گرچه هنرمندانی هستند که در این عرصه تلاش می کنند اما ظرفیت موسیقی ایرانی خیلی بیش از اینهاست. کنسرت پیش روی ما، نگاهی متفاوت به آهنگهایی است که در حدود نیم قرن پیش پیوند مردم و موسیقی ایرانی را حفظ می کردند.
کنسرت گروه «مهربانی» جمعه 21 تیر 1398 از ساعت 21:00 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. علاقه مندان برای تهیه بلیت های این کنسرت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
یادداشت ادامه
کاش نام فلامک می‌شد خیابان دهلوی و نام کل سعادت‌آباد می‌شد شجریان

کاش نام فلامک می‌شد خیابان دهلوی و نام کل سعادت‌آباد می‌شد شجریان

خیلی اتفاق فرخنده‌ای ست که چند خیابان را به نام بزرگان هنر مزین کرده‌اند.