ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

روایت یک ایرانی از زرتشت

علی رهبری موسیقیدان و رهبر بین‌المللی ارکستر که در حال حاضر در وین زندگی می‌کند، به‌تازگی تصنیف جدیدترین اثر خود را (که بگفته این هنرمند بزرگ‌ترین اثر هنری وی در طول چند دهه حضور در سطوح بالای جهان خواهد بود) آغاز کرده است.
روایت یک ایرانی از زرتشتبه گزارش ریتم نو، رهبری معتقد است این اثر، قطعه‌ای خواهد بود در سطح  سمفونی شماره 9 بتهوون که برای چند خواننده و گروه کر بزرگ و به زبان فارسی تصنیف خواهد شد.  این هنرمند این قطعه را  مادرم ایران شماره ۱۱  خواند که نامش «چنین گفت زرتشت» خواهد بود. «Zarathustra Spitama» یا به عبارتی زرتشت اسپیتامایی که در حال ساخته‌شدن است به گفته علی رهبری کوچک‌ترین ارتباطی به اثر چنین گفت زرتشت (Also sprach Zarathustra) ریشارد اشتراوس، آهنگساز آلمانی ندارد. 
وی درباره اثر خود گفت: این سمفونی بر روی گفتار زرتشت با مطلع چنین گفت زرتشت، عاشقِ عاشق شدن باش و دوست داشتن را دوست بدار و ازتنفر متنفر باش به مهربانی مهر بورز با آشتی، آشتی‌کن و از جدایی جدا باش آغاز می‌شود. 
تصنیف بزرگ‌ترین اثر این هنرمند ایرانی در حالی آغازشده است که ۳ هفته دیگر پخش جهانی اولین سی دی مادرم ایران با شماره یک نوحه‌خوان ( داستان روز عاشورا )  توسط شرکت المانی ناکسوس شروع می‌شود.
جدیدترین اثر علی رهبری بیش از یک ساعت طول خواهد کشید و از خوانندگان و گروه بزرگ کر بهره خواهد برد.
وی درباره  آلبوم دوم مادرم ایران با صدای محمد معتمدی گفت: این آلبوم  قرار است در مهرماه به بازار جهانی عرضه شود . 
علی رهبری معتقد است در طول چند دهه فعالیت هنری تنها دو کار ناتمام داشته است. اولین آرزوی برآورده نشده این هنرمند آرزویی 45 ساله است و آن چیزی جز تشکیل یک ارکستر سمفونی درجه‌یک و در سطح جهانی برای ایران است و دومین کار ناتمام او اثری است که به‌تازگی تصنیف آن را شروع کرده است.
این هنرمند که چند سال گذشته چوب رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در اعتراض به سو مدیریت وقت و حمایت از نوازندگان رها کرد و به اتریش بازگشت به‌تازگی  به دعوت مجدد ارکستر سمفونیک دولتی استانبول به مناسبت کنسرت ویژه اختتامیه فصل هنری این شهر با این ارکستر در تالار سه هزار و ۵۰۰ نفری کنگره «لطفی کردار» روی صحنه رفت و قرارداد خود را با این ارکستر به مدت یک‌فصل هنری دیگر تمدید کرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه