ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
مجری- سلبریتی‌ها آیا الزامات اجرای تلویزیونی را دارند؟

دنیا دیگه مثل شما نداره!

دیروز اعلام شد که بنیامین بهادری و سید جواد رضویان نیز به شمار پرتعداد مجری‌های شناخته‌شده تلویزیون اضافه‌شده‌اند. آیا این دو نفر قابلیت ماندگاری در این عرصه را دارند؟
مجری- سلبریتی‌ها آیا الزامات اجرای تلویزیونی را دارند؟به گزارش ریتم نو به نقل از شهروند، این داستانی که هر از چندی یک‌بار رخ می‌دهد و بحث و حاشیه به ‌وجود می‌آورد و تمام می‌شود. تا یک‌بار دیگر و حاشیه‌ای دیگر و یک جنجال دیگر ...
داستان مجری شدن سلبریتی‌ها را می‌گویم. داستانی که تاکنون هزار بار در تلویزیون ما تکرار شده؛ و تمام این هزار بار را هم بحث‌هایی تکراری به ‌بار آورده است. چه آن ‌زمان که مهران مدیری و رامبد جوان جلوی دوربین‌های تلویزیون ایستادند و اجرا را هم به سیاهه همه‌فن‌حریفی‌هایشان افزودند، چه در مورد شهاب حسینی، پژمان بازغی، اشکان خطیبی، بهنوش بختیاری، حمید گودرزی، امین زندگانی، امیرعلی دانایی و نیز کسانی چون علی انصاریان و محسن افشانی و البته چه آن زمان که محمدرضا گلزار باسابقه سال‌ها محبوبیت و حتی داریوش ارجمند با سال‌ها احترام و اعتبار به جرگه مجریان درآمدند؛ این داستان همیشه در تلویزیون ما حاشیه‌ساز بوده.

شاید یکی از دلایل حاشیه‌سازی، مجری شدن سلبریتی‌ها نبود  معیار روشن و واضح برای ارزیابی شایستگی چهره‌ها برای اجرا بوده. همین هم باعث شده مثل قدیمی این آب‌وخاک که «فلانی از مادرش قهر کرد و رفت خواننده شد» تبدیل شود به این‌که «فلانی از مادرش قهر کرد و رفت مجری شد». شوخی کنایه‌آمیزی که به‌خوبی نوع نگاه جامعه به مجری‌های شناخته‌شده را در خود عیان دارد.
این ماجرا ظاهراً در ماه رمضان امسال بحث‌های بیشتر و پردامنه‌تری خواهد ساخت. مناسبتی که از آن به «بهار تلویزیون» تعبیر می‌شود که کنایه از محبوبیت تلویزیون در این برهه زمانی‌ست. بله؛ امسال در باکس مناسبتی ماه رمضان برنامه‌های مجری- محوری که سکانشان را به ‌دست سلبریتی‌ها سپرده‌اند، بیش از همیشه است.

در ماه رمضان امسال، سلبریتی‌ها حضور پررنگی به‌عنوان مجری خواهند داشت. درواقع علاوه بر برنامه‌هایی مانند کودک شو که گفته می‌شود اجرای عادی‌شان را در ماه رمضان نیز ادامه خواهند داد، ظاهراً دورهمی نیز در شب‌های ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت تا دوز مهران مدیری خون هواداران این کمدین- مجری محبوب از این کمتر نشود.
در برنامه ‌هزار داستان هم گفته‌شده امسال گیتی خامنه، بهرام عظیمی، محسن کیایی، بیژن بیرنگ، بهنام تشکر و چند چهره دیگر به‌عنوان مجری حضور خواهند داشت. اما مهم‌ترین اتفاق این حوزه اضافه شدن نام دو چهره جدید به دایره مجریان تلویزیون است.

دیروز بعد از هفته‌ها پیش‌بینی و گمانه‌زنی؛ بالاخره روابط عمومی سیما اعلام کرد که بنیامین بهادری مجری برنامه مناسبتی افطار شبکه سه سیما شده.  قرار است در اولین برنامه میزبان احسان علیخانی و محمدرضا گلزار باشد.هم‌زمان با این خبر شبکه پنج هم خبر از تولید برنامه جشن رمضان با اجرای سید جواد رضویان و شهره سلطانی داد. این یعنی که سه مجری صفرکیلومتر اما شناخته‌شده به تعداد مجریان تلویزیون افزوده‌شده است؛ البته به ‌شرطی که اجراهای جواد رضویان را در سه شو و برنامه افطار نادیده بگیریم.
خبر اجرای بنیامین بهادری را روابط عمومی صداوسیما منتشر و اعلام کرد که برنامه ماه ماه با اجرای بنیامین جایگزین برنامه ماه‌عسل می‌شود که سال‌ها احسان علیخانی آن را اجرا می‌کرد. ماه ماه همچون ماه‌عسل قبل از اذان مغرب روی آنتن شبکه سه خواهد رفت. خبر اجرای جواد رضویان و شهره سلطانی هم از زبان محمد ‌هاشمی اصل تهیه‌کننده‌ برنامه جشن رمضان بیان شد.

هم‌زمان با انتخاب بنیامین و رضویان، اما فضایی در شبکه‌های مجازی به ‌راه افتاده که حکایت از کار دشوار این دو مجری تازه‌وارد دارد. کاربری دراین‌بین با توییت پرخواننده‌اش حرف آخر را زد:   «تبریک می‌گم؛‌ مجری‌ها خودشون رو جمع‌وجور کنن! حالا دیگه فقط بازیگرها نیستن که مجری می‌شن، خواننده‌ها هم به جرگه اجراکننده‌های صداوسیما اضافه شدن». نظرات منفی اما زیادتر از این هستند که توقعش می‌رفت.  »...
البته نظرات بامزه‌ای هم دراین‌بین وجود داشت. ازجمله: «الان احسان علیخانی بغض خاک خوردشو درمیاره میزنه تو شارژ بعد روی  بنیامین بهادری جاسازی میکنه» یا: «جالب این‌که می‌گفتن بنیامین بهادری ممنوع‌الکاره»؛ که نشان می‌دهد سیاست‌ها تا چه حد روزانه و بدون برنامه‌ریزی اجرا می‌شوند.

یک مجری برای موفق شدن نیاز به داشته‌ها و الزاماتی دارد. فرزاد جمشیدی مجری صداوسیما عوامل و عناصری چون «روابط عمومی خوب، هوشمندی، قدرت تجسم، قریحه طنز، درک و پردازش مسائل فرهنگی و اجتماعی، آشنایی با زبان بدن، صدای خوب و داشتن یک چهره مناسب‌‌ را در کنار فن بیان خوب» که ابزار اصلی مجری است، مؤلفه‌های قطعی یک مجری عنوان می‌کند. جمشیدی در ادامه مؤلفه‌های دیگری را نیز اضافه می‌کند: «یک مجری خوب همچنین باید دارای پوشش مناسب، چهره مناسب، اطلاعات عمومی، مسلط به قلمرو واژگانی و هنرشناس باشد». اما آیا این مجریان تازه آمده این مؤلفه‌ها را دارا هستند؟
بیشتر کارشناسان تلویزیون و روانشناسان و صاحب‌نظران آگاه با مقوله ارتباطات و البته آشنا با مجری‌های جدید تلویزیون ازجمله محسن رجب‍پور، مجید رئوفی، آرش نصیری، علی منبتی و شماری دیگر از فعالان عرصه رسانه که در مورد الزامات اجرای تلویزیونی مورد پرسش قرار گرفتند، در این‌که مجری‌های فعلی بی‌بهره از بسیاری از الزامات اولیه هستند، باهم نظر مشترکی داشتند. کارشناسانی که به‌ دلیل روابطی که با این چهره‌ها داشتند، به ‌شکل عجیبی هیچ‌کدام مایل به آمدن نامشان در این گزارش نبودند. به این دلیل «شهروند» با بررسی آرای موجود میزان بهره‌مندی هرکدام از مجریان شناخته‌شده از عناصر اجرا را با کارشناسان به نظرخواهی گذاشت. آنچه در جدول می‌آید، نتیجه این نظرسنجی است.


نویسنده : دریا فرج‌پور | شهروند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه