ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

ستاره‌های دهه هفتاد موسیقی پاپ چه می‌کنند؟

اواسط دهه هفتاد موسیقی پاپ چون سیلی فضای گرفته و رخوت زده موسیقی ایران را تغییر داد؛ سیلی که ستاره‌های خود را ساخت و موسیقی بعد از انقلاب را به دو دوره کاملاً متفاوت و مجزا تقسیم کرد.
ستاره‌های دهه هفتاد موسیقی پاپ چه می‌کنند؟به گزارش ریتم نو به نقل از شهروند، در نگاهی گذرا به آن دوره نام ستارگانی چون شادمهر عقیلی، خشایار اعتمادی، علی‌رضا عصار، محمد اصفهانی، قاسم افشار، حسین زمان، مانی رهنما، فواد حجازی (با این‌که خواننده نبود)، امیر کریمی و چند تن دیگر چون نیما مسیحا و حمید حامی به ذهن می‌رسد. ستارگانی که بعضی مهاجرت کردند و برخی نیز  در گذر زمان رنگ باختند و کمرنگ شدند و امروز در معادلات موسیقی حضور چندانی ندارند. آنچه در ادامه می‌آید، آخرین فعالیت‌های ستارگان دهه هفتاد است.

علیرضا عصار: ستاره متفاوت موسیقی پاپ که یاد و خاطره همکاری‌هایش با فواد حجازی در آلبوم‌های کوچ عاشقانه، ای عاشقان و حال من بی تو از ذهن نمی‌رود و در سال‌های اخیر جز آلبوم جز عشق نمی‌خواهم که در  آذرماه ۹۶ منتشر شد، فعالیت دیگری نداشته است. در اوایل دهه نود هم این خواننده با آلبوم محتسب فضای موسیقی را تحت تأثیر قرار داده بود. عصار در زمینه کنسرت نیز در سال‌های اخیر چندان پرکار نبوده و هوادارانش این روزها تشنه یک کار جدید از او هستند.

محمد اصفهانی: جدیدترین حضور محمد اصفهانی حضور در برنامه عصر جدید و تعلیم خوانندگان شرکت‌کننده در این برنامه است. او البته تک آهنگ‌های زیادی در این سال‌ها منتشر کرده و تیتراژهای پرتعدادی را خوانده است. محمد اصفهانی اما در زمینه آلبوم دادن در سال‌های اخیر کم‌کار بوده است. او که زمانی با آلبوم‌هایی همچون حسرت، تنها ماندم،  نون و دلقک، برکت و چند آلبوم دیگر تا اوایل دهه نود جزو محبوب‌ها و پرفروش‌ها بود، در دهه نود تنها آلبوم شکوه را منتشر کرده که آلبومی ۵ قطعه‌ای به سفارش «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)» با موضوعیت «هشت سال دفاع مقدس» است.

قاسم افشار: یکی دیگر از محبوب‌های دهه هفتاد که البته شباهت صدایش به یکی از خوانندگان قبل از انقلاب هم در شناخته شدنش بی‌تأثیر نبود، قاسم افشار است که او هم در سال‌های اخیر کمرنگ بوده است. او که زمانی در فاصله سال ٧٧ تا ٨٠ آلبوم‌های پرشماری چون فصل آشنایی، نازنین، خواب گریه‌ها، قرمزته، بغض، امیر و کویر را به بازار عرضه کرده بود، از سال ٨٣ که آلبوم بازیگر را منتشر کرد، به این‌سو آلبوم جدیدی منتشر نکرده و حضورش منحصر به تک آهنگ‌های گاه‌به‌گاه و گفت‌وگوهای مطبوعاتی بوده است.

مانی رهنما: خواننده‌ای که با قطعه مرسدس در سال ٧٦ چهره شد -و پیش از آن در دوره داوری مسعود کیمیایی بر بخش مسابقه پاپ جشنواره موسیقی فجر عنوان برترین خواننده را به‌دقت آورده بود- در سال‌های اخیر تنها و تنها آلبوم با خودم می‌رقصم را منتشر کرده است. این در حالی‌ است که رهنما در سال‌های اوجش تنها در سه سال آلبوم‌های مرسدس، فصل پرواز، اعتراض، بغض، آخرین غزل و تموم شد ترانه را به بازار داده بود.

حمید حامی: حامی نیز از نسل اول موسیقی پاپ ماست. خواننده‌ای با صدا و سلیقه‌ای متفاوت که با موسیقی فیلم‌هایی مانند سام و نرگس و گل یخ جلوه کرد و در همان سال‌ها آلبوم‌هایی چون قبیله عشق، حامی ٧٩، دونیمه رؤیا، بوی گندم و فقط نگاه می‌کنم را به بازار عرضه کرد.
حمید حامی که در سال‌های اخیر ناراضی از شرایط حاکم بر موسیقی به گلایه‌های رسانه‌ای بسنده کرده، آخرین بار در سال ١٣٩٢ با آلبوم یه لحظه عاشق شو در بازار موسیقی حاضر بوده است.

منبع: شهروند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه