ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
موفق‌ترین خواننده‌های موسیقی پاپ در بهار سال ٩٨ کدم‌اند؟

آرش و مسیح در صدر محبوب‌ترین‌ها

موقعیت یک خواننده در بازار موسیقی، موقعیتی سیال و مدام در حال تغییر است. به‌ویژه با افزایش تولید آثار و ظهور چهره‌های جدیدِ بیشتر به نسبت قبل و توسعه رسانه‌های متفاوت، حفظ محبوبیت و موقعیت عالی کار بسیار دشوارتری شده است.
آرش و مسیح در صدر محبوب‌ترین‌هابه گزارش خبرنگار ریتم نو، هر اشتباه از سوی یک آرتیست، موقعیت او را به خطر می‌اندازد و اصرار به‌اشتباه به‌تدریج او را از جریان اصلی بازار موسیقی دور می‌کند. در این اثنا، توجه به میزان هواداران، فضاسازی رسانه‌ای، تعداد پخش آهنگ‌ها در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مهم و مرجع، تعداد فالوورها در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در اینستگرام به شاخصه‌های عمده‌ای در مقایسه آرتیست‌ها با یکدیگر تبدیل‌شده است. اما آیا باوجود شائبه‌های متفاوت درباره تعداد پخش قطعات در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و تبلیغات مختلف درباره افزایش فالوورها که بعضاً فیک هم هستند و بارها باعث جدال‌هایی هم میان هنرمندان عرصه‌های مختلف شده، می‌توان بر اساس این شاخص‌ها، دست برتر خواننده‌ها در بازار موسیقی را شناخت؟ پس شاید بهتر باشد روی مواردی دست گذاشت که دست‌کاری در آن‌ها دشوارتر باشد. هرچند در همین موارد هم امکان دخالت وجود دارد. بنابراین برای اینکه بهتر فضای موسیقی پاپ امروز یعنی بهار ١٣٩٨ را بشناسیم، ٥ شاخص مهم را انتخاب کردیم. 

نتایج مهم اینفوگرافیک ریتم نو

نتایج بررسی ریتم نو در این اینفوگرافیک آمده است و حاوی نکات بسیار جالبی است. نتایج این اینفوگرافیک نشان می‌دهد بعضی چهره‌های موفق سال گذشته، امروز موقعیتشان را در صدر بازار موسیقی ازدست‌داده‌اند و چهره‌های جدیدی هم وارد عرصه رقابت شده‌اند که شاید رسانه‌ها چندان به آن‌ها توجهی نداشته‌اند. 

شاید مناسب باشد بعضی نتایج مهم را باهم مرور کنیم:

- تعداد فالوورها شاخص مناسبی برای میزان توجه به چهره‌های هیت روز نیست.

- از چهره‌های قدیمی موسیقی پاپ، محسنین یعنی چاوشی و یگانه هنوز جزو موردتوجه‌ترین خواننده و آهنگسازان روز هستند؛ این دو در صدر جدول تعداد لایک‌های یک مطلب در اینستگرام هستند. (شاخص تعداد لایک‌ها برای ٥ پست آخر خواننده‌هاست.) هردوی این خواننده‌های نسل قبلی، در بخش تعداد فالوورهای اینستگرام هم در یک سطح قرار دارند و مثل دهه قبل همچنان رقابت و حرکت شانه‌به‌شانه با یکدیگر را ادامه می‌دهند. هرچند نام چاوشی بین  پنج خواننده برتر در بخش بیشترین کامنت در اینستگرام نیست اما یگانه چهارمین نام در این لیست است.
  
- یک نام در همه لیست‌ها جزو Top5 است؛ آرش عدل پرور از گروه "آرش و مسیح". برادر او مسیح هم در سه بخش جزو پنج آرتیست برتر است و این یعنی دو برادر، امروز هیت‌ترین چهره‌های موسیقی پاپ کشور هستند.

-حضور مجید خراطها در لیست بیشترین تعداد لایک در اینستگرام هم نشان می‌دهد که هواداران دوآتشه او همچنان در شبکه‌های اجتماعی فعال و با او در ارتباط‌اند. 

- پازل بند در دو بخش بیشترین تماشای ویدیو در اینستگرام و بیشترین پخش آهنگ در لیست Top5 حضور دارد.

-علی یاسینی آرتیست جدید موسیقی پاپ کشور هم که اخیراً اولین کنسرتش در تهران را اجرا کرد، در دو بخش حضور چشمگیری دارد؛ او هم در لیست بیشترین لایک  و هم در بخش بیشترین نمایش ویدیو در اینستگرام جزو ٥ نفر برتر موسیقی پاپ است. 

- از چهره‌های موفق سال‌های گذشته و نسل قبل، تنها نام فرزاد فرزین و محمد علیزاده فقط در یک بخش دیده می‌شود؛ فرزین که یک‌میلیون و سیصد هزار فالوور در اینستگرام دارد، در لیست بیشترین نمایش ویدیوی اینستگرام در رده سوم قرار دارد و علیزاده که دو سه سالی جزو هیت‌ترین چهره‌های موسیقی پاپ بود، در بخش بیشترین پخش آهنگ در رده چهارم قرار دارد؛ قطعه پارسال او یعنی "زندگی" همچنان برای علیزاده کار می‌کند و باعث شده او در لیست بماند.

- علیرضا طلیسچی هم که روزهای نسبتاً خوبی را در بازار موسیقی کشور می‌گذراند، با قطعه "آخرش قشنگه" در بخش بیشترین پخش تک آهنگ در جدول Top5 حضور دارد.

- حمید هیراد هم پس از حاشیه‌های بسیار که باعث شد او از متن بازار موسیقی به حاشیه آن منتقل شود، در لیست بیشترین کامنت‌های اینستگرام در رده پنجم قرار دارد.

- چهره‌های مطرح سال گذشته موسیقی نظیر حامد همایون، بهنام بانی و شهاب مظفری در این لیست‌ها حضور ندارند.

- دو گروه موفق و پولساز سال گذشته یعنی هوروش بند و ماکان بند هم فقط در یکی از لیست‌های پنج‌گانه منتخب "ریتم نو" حضور دارند؛ هوروش بند در بخش بیشترین پخش تک آهنگ و ماکان بند در بخش بیشترین کامنت اینستگرام. 


-نتیجه‌گیری کلی:

به نظر می‌رسد که دوره خواننده‌های غیر موزیسین رو به افول است؛ اغلب چهره‌های حاضر در لیست‌های پنج‌گانه علاوه بر اجرای موسیقی در یک یا چند بخش دیگر ساخت موسیقی فعال‌اند؛ یا ملودی سازند یا ترانه‌سرا یا تنظیم‌کننده. چهره‌ای نظیر علی یاسینی در همه این عرصه‌ها فعال است و یکی از دلایل موفقیت او را باید در ارائه و پروموت سبک شخصی‌اش دانست. او که پیش‌تر ملودی و ترانه کارهایش را خودش می‌ساخت در آهنگ " برگرد" علاوه بر این‌ها، قطعه را هم خودش تنظیم کرده است. بنابراین، دوره جدید بازار موسیقی پاپ را باید جولانگاه سازنده‌ها دانست و نه مجریان صِرف.

آرش و مسیح در صدر محبوب‌ترین‌ها
(براي ديدن تصوير با كيفيت بالا گزينه Open image in new tab را كليک كنيد)
نویسنده : حمید فلاح | اینفوگرافیک: امین باقری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
مریم
United States
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
پس بابک جهانبخش چی؟؟؟؟
تقویم هنری ادامه