ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

حضور سفیر ایران در اتریش در کنسرت موسیقیدان بین‌المللی ایران

عبدالله مولایی سفیر ایران در اتریش، در سالن طلایی براتیسلاوا به تماشای کنسرت ارکستر فیلارمونیک اسلواکی به رهبری «علی رهبری» مدیر هنری و رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران نشست.
حضور سفیر ایران در اتریش در کنسرت موسیقیدان بین‌المللی ایرانبه گزارش ریتم نو، ارکستر فیلارمونیک اسلواکی ۹ و ۱۰ اسفند با رهبر و آهنگساز بین‌المللی ایرانی خود در سالن طلایی براتیسلاوا به روی صحنه رفت و آثاری از هنرمندان بزرگ موسیقی کلاسیک نظیر خاچاطوریان و چایکفوسکی را اجرا کرد. عبدالله مولایی سفیر ایران در اتریش و هیئت همراه مهمانان ویژه علی رهبری این کنسرت بودند.
این کنسرت در سی و نهمین فصل هنری همکاری علی رهبری با ارکستر اجرا شد.
ارکستر فیلارمونیک اسلواکی یکی از ارکسترهای مطرح اروپا است که در هر فصل هنری از رهبران بزرگ جهان دعوت به عمل میاورد.
اهمیت حضور رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران به‌عنوان رهبر ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در این است که در این ارکسترها دعوت مجدد از رهبر مهمان ارتباط مستقیم با نتیجه کار رهبران در ارتقای کیفیت و موفقیت کنسرت‌ها دارد و
علی رهبری از ۳۹ سال پیش تاکنون در فهرست رهبران مهمان این ارکستر بوده است و برای اولین بار به‌عنوان رهبر ارکستر غیربومی موفق شده تا سمت رهبر میهمان دائم را به دست بیاورد.
علی رهبری رهبر اصلی و مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای، بروکسل، پراگ، مالاگا، زاگرب و تهران از نادر رهبران ارکستری است که از ۳۹ سال پیش به چک و اسلواکی دعوت‌شده است و این همکاری تاکنون ادامه داشته است. ابن رهبر ایرانی نخست در پراگ با ارکستر فیلارمونیک چک و سپس در براتیسلاوا با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی همکاری کرده است.
این ارکسترها از علی رهبری برای حضور در تورها و فستیوال‌های بین‌المللی در کشورهای اروپایی ازجمله در اتریش، آلمان، سوئیس، لهستان، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا دعوت کرده‌اند.
حاصل فعالیت این هنرمند ایرانی در این کشورها ضبط آثار اپرایی و کرالی ازجمله، اپراهای کار من اثر «بیزه»، روزالکا اثر دوژاک، توسکا، باتر فلای، لایوهم، خواهر انجلیکا، جانی اسکیکی، ایل تابارو، توراندوخت، اثر «پوچینی» تراویاتا، ریگولتو، قدرت سرنوشت، دونکارلوس، اثر «وردی»، کاوالریا روستیکانا اثر «پالیاچی» و اثاری کرالی چون رکویم های «وردی»، «دونیزتی»، «دوژاک» و «برامس»، کارمینا بورانا و تریونفو دی افروزیایس از «کارل اورف» و ضبط چندین اثر آهنگسازان معاصر بوده است.
مدال دوژاک یکی از معتبرترین نشان‌های هنری توسط دولت وقت کشور چک و اسلواکی در سال ۱۹۸۵ به علی رهبری اعطاشده است.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه