ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

اجرای آهنگ‌های ایرانی توسط گروه دانمارکی

گروه آنسامبل آتلاس از کشور دانمارک پنجشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در تالار وحدت به صحنه رفت و قطعاتی را اجرا کرد که همگی برای نخستین بار در ایران به اجرا درآمدند. نکته قابل‌توجه آنکه از میان 5 قطعه اجراشده در این کنسرت، سه قطعه متعلق به آهنگسازان ایرانی بود.

اجرای آهنگهای ایرانی توسط گروه دانمارکیبه گزارش ریتم نو، «تریو بادی چوبی اپوس ۲۴ » اثر شاهین فرهت نخستین قطعه‌ای بود که در این برنامه اجرا شد و برای اجرای آن نوازندگان سازهای ابوا، فاگوت و فلوت به صحنه آمدند. این قطعه در حضور شاهین فرهت اجرا شد و این هنرمند در پایان آهنگ مورد تشویق حضار قرار گرفت.
قطعه بعدی که«کوئینتت بادی، اپوس ۴۳ » نام داشت اثر کارل نیلسن بود و برای اجرای آن سازهای هورن و کلارینت نیز به گروه اضافه شد. این قطعه از ابتدا فضایی پرهیجان و پر نشاط داشت. هر ساز جملات متفاوتی را ادا می‌کرد و ترکیب این جمله‌ها فضاهای مختلفی را به وجود می‌آورد. بخش دوم این قطعه با کلارینت آغاز شد و پس از دقایقی هم‌صدایی گروه، به همان ملودی اولیه بازگشتند.
«افسوس برای کوئینتت» اثر امیر مهیار تفرشی پور سومین قطعه‌ای بود که در بخش نخست برنامه اجرا شد. تفرشی پور که درزمینه موسیقی معاصر آثاری را خلق کرده است در این اثر نیز ویژگی‌های این نوع از موسیقی را به‌کاربرده و اجرای این قطعه تفاوت زیادی با سایر بخش‌های این کنسرت داشت.
بخش دوم برنامه با «تریو بادی چوبی، شماره1» اثر هرمز فرهت آغاز شد. سازهای ابوا، کلارینت و فاگوت به اجرای این اثر پرداختند که اشارات زیادی به موسیقی ایرانی در آن وجود داشت و گه گاه اشارات محسوسی به موسیقی فولکلور ایرانی در آن شنیده می‌شد.
در ادامه این کنسرت قطعه‌ای از فرانسیس پولانک به اجرا درآمد که همه نوازنده‌های گروه را در کنار هم قرار داد تا قطعه‌ای سرشاز از احساسات متنوع را به اجرا درآورند. اجرای بی‌نقص آنسامبل آتلاس فرصت مناسبی را برای علاقه‌مندان سازهای بادی فراهم کرد تا اجرایی باکیفیت را شاهد باشند.


نویسنده : مهدی کاشی | عکس: امین رجبی
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه