ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

«سایه ارغوان» و «همنوازان سایه» در ایوان شمس به روی صحنه رفت

دومین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس با اجرای گروه سایه سپری شد.
«سایه ارغوان» و «همنوازان سایه»  در ایوان شمس به روی صحنه رفتبه گزارش ریتم نو، در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخابش استفاده کرد. تمامی ‌قطعات بخش اول از ساخته‌های محمدامین اکبرپور بود. 
بخش نخست این برنامه با گروه «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته‌شده بود نخستین قطعه¬ای بود که با گروه نوازی اجرا شد. تک‌نوازی تار در چهارمضراب که آن‌هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. جمله¬پردازی‌های زیبا و کوتاهی قطعات وجه اشتراک این قطعه با دیگر بخش‌های سازوآوازی کنسرت پنجشنبه‌شب در ایوان شمس بود.«دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» ازجمله قطعات ساخته‌شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیده¬ای می‌آمد. نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیف¬سازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه‌شب در ایوان شمس دانست. صدای گرم علیرضا حاجی طالب هم بر تأثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دل‌تنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آن‌ها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق¬کش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود. 
پس از تنفسی چنددقیقه‌ای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت. 

«سایه ارغوان» و «همنوازان سایه»  در ایوان شمس به روی صحنه رفت

این بخش به سرودهای انقلابی دهه 60 اختصاص داده‌شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تک‌نوازی تار محمدامین اکبرپور با بداهه-پردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد. 
تک‌نوازی کمانچه( دوضربی میرزاحسین¬قلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش 6)، دوضربی عراق(ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تک‌نوازی کمانچه قطعات بعدی اجراشده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه‌شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش 6 با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود. 
قطعه پایانی اجرای پنجشنبه‌شب در ایوان شمس را شاید بتوان جذاب¬ترین و گیراترین قطعه این کنسرت دانست. «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج آن‌قدر میان مخاطبان موسیقی به‌ویژه علاقه‌مندان متولد دهه‌های گذشته ماندگار است که باعث شد حاضران در سالن همراه با گروه آن را بخوانند و در پایان اثر، ایستاده گروه را تشویق کنند. 


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه