ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۷

جان جوانی، تازه‌ترین مجموعه ترانه افشین مقدم منتشر شد

کتاب جان جوانی، مجموعه ترانه آهنگ‌های خاطره‌انگیز اخیر از سوی انتشارات نگاه در قطع رقعی و جلد شومیز در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات و موسیقی قرار گرفت.
جان جوانی، تازه‌ترین مجموعه ترانه افشین مقدم منتشر شدبه گزارش ریتم نو، از معروف‌ترین ترانه‌های این مجموعه می‌توان به جان جوانی، الکی، همدم، آخرین بار، عشق می‌کنم و بغض اشاره کرد.
افشین مقدم پس از تقدیم ترانه همدم به علیرضا افکاری نوشت: ترانه «همدم» آغاز همکاری من و علیرضا افکاری است و پس از موفقیت چشمگیر این ترانه، ترانه‌های خاطره‌انگیز زیادی کارکردیم. با دو ترانه «الکی» و «همدم» لحن تازه‏ای در ترانه‌های من به وجود آمد که پیش از آن با این ادبیات حرف نمی‏زدم!
فردای روزی که ترانه و آهنگ به دست خواننده رسید، تماس گرفت و گفت: «بهترین ترانه‌ای ست که در چند سال گذشته به دستم رسیده است.» ملودی را برایم می‏خواند، بغض‌کرده بود و خاطره تعریف می‏کرد و من همپای او به گریه رسیدم. در مورد شیوه‌ی آهنگسازی علیرضا افکاری تا آنجا که با یکدیگر در تعامل هستیم باید بگویم برخلاف اکثر ملودی ‏سازان که کلمات را در ریتم قرار می‏دهند او ریتم مدنظر خود را در قالب ملودی به کلمات می‏دهد. او در ترانه «همدم» تلاش نمی‏کند مصرع «میگم وای چقد سرده» را مانند باقیِ مصرع‏ها به‌صورت هشت‌بخشی یا هشت سیلابی اجرا کند؛ روی کلمه‌ی «وای»، وزن می‏افتد و او نیز ملودی‌اش را در این مصرع به‌خصوص روی واژه‌ی «وای» رها و آزاد اجرا می‏کند! در ترانه «آخرین بار» نیز در دو قسمت به همین شیوه عمل می‏کند؛ اول در قسمت «اونقدر بزرگه…» دوم در قسمت «پای من بنویس». شاید اگر آهنگساز دیگری بود از شاعر می‏خواست یک سیلاب را به هرکدام از مصرع‏های موردبحث اضافه کند که ریتمش درست شود! می‏خواهم بگویم این تعامل، حسی بین ماست افتادگی و لنگی تعمدی وزن در بعضی از مصرع‏ها به تنوع ملودی و خلق لحن‏هایی زیبا در همان قسمت‏ها منجر شده و متأسفانه این دقیقاً همان جایی‏ست که منتقدان از راه می‏رسند و بی‌آنکه در دلِ اتفاقات و تعامل بین آهنگساز و ترانه‌سرا باشند ترانه را تقطیع عروضی می‏کنند و ناآگاهانه ترانه‌سرا را از دم تیغ نقد می‏گذرانند…!
وی پس از تقدیم ترانه‌ی «عشق می‌کنم» به فرزین قره گزلو نوشت: این ترانه بانام عشق، با موسیقی فرزین قره ‏گزلو توسط یکی از صداهای نوستالژیک و جاودانه صفحه‌های قدیمی، خواننده ترانه سلطان قلب‏ها به اجرا درآمد که همکاری با ایشان از افتخارات کاری من است.
ترجیع‌بند این ترانه را بر روی ملودی فرزین نوشتم کار نوشتن این ترانه و ساخت آهنگش باهم پیش رفت. پس از پایان کار تردید پیدا کردم که آیا این تکیه‌کلام برای صدا و شرایط سنی خواننده مناسب است یا خیر؟! تا اینکه خود ایشان گفتند من سال‏هاست دنبال چنین تکیه‌کلامی می‏گردم و مطمئن هستم این آهنگ گل می‏کند که با اجرای زیبای خواننده ترانه موفقی از آب درآمد…
نویسنده مجموعه جان جوانی در خصوص ترانه‌ی بغض که با صدای علیرضا عصار به بازار موفق موسیقی راه یافت می‌نویسد: بغض فاخر‏ترین ترانه‌ی عاشقانه‌ای است که تا امروز از من اجراشده نه‌تنها به لحاظ کلام! بلکه به لحاظ اجرا، ارکستر بزرگ و تنظیم‌کننده‌اش استاد شهرداد روحانی که با همراهی ارکستر سمفونیک لندن در استودیو abby road این ترانه را ضبط کردند. ترانه بغض از بُعد جهان‏بینی سرآغاز عاشقانه‌های مثبت در خط فکری ترانه‏های من است.
دوست داران افشین مقدم و مجموعه ترانه‌هایش می‌توانند این اثر را از درگاه اینترنتی Www.negahpub.com خریداری کنند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه