به گزارش
ریتم نو، سانس نخست از آخرین شب پنجمین فستیوال موسیقی آینه دار با اجرای قربان میرشکاری نوازنده دُهل و پرویز میرشکاری نوازنده سُرنا آغاز شد.
سپس حسین بندگی نوازنده کمانچه، احمد نظری خواننده، نعمت اصلانی نوازنده دوتار، علیرضا شکارچی نوازنده ضرب حلبی و حسین خسروی نوازنده نی موسیقی مراسم آیینی حنابندان در علی آباد کتول را اجرا کردند. احمد نظری برای چندمین بار بود که لا رپرتوار متفاوتی در این فستیوال روی صحنه میرفت و یکی از ستارههای این رویداد محسوب میشود.
عباس علاءالدین (عمو عباس) هم راوی حکایتی از روستای زیارت استان گلستان شد. او تمام آنچه از آواز گالشی میداند را از ۱۲ سالگی از پسر عمویش یاد گرفته است. این هنرمند که از ارتفاعات روستای زیارت برای نخستین بار اجرای صحنهای را تجربه میکرد در دوشاخه محلی استرآبادی به زبان طبری و فارسی آواز خواند.
در تمام مدتی که عباس علاءالدین ترانههای لیلی جان، سوری جان، نازنین ، لاله و بانو غریبم را اجرا میکرد، تصاویری از پُرتیکه گلیم بافی همسرش پشت سر او پخش شد که در نهایت ترانهای را هم به همسرش تقدیم کرد. اجرای علاءالدین بسیار مورد توجه مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت.
قربان میرشکاری نوازنده ویلن و پرویز میرشکاری نوازنده ضرب حلبی نیز از گرگان به روی صحنه رفتند و بخش دیگری از موسیقی گوداری را به نمایش گذاشتند.
علی مغازهای، دبیر فستیوال آینه دار در توضیح این گروه گفت: این اجرا نمونهای از موسیقی گوداری هایی است که در کوچهپسکوچههای تهران میچرخند و اجرا میکنند که گونهای از موسیقی است که ظرفیت تغییر در خودش را در کمترین زمان دارد.
مغازهای همچنین گفت: گودارها شبیه به «بارباپاپا» هستند که با مسائل مختلف فرهنگی و اقتصادی تغییر کرده و سازهایشان را نیز عوض میکنند. این اتفاق برای کولیها در همه دنیا نیز مرسوم است. گودارها قرنهاست که حامل موسیقی در مناطق مازندران هستند.
آخرین گروهی که در سانس اول به روی صحنه رفتند گروه شادیانه های گوداری از مازندران بودند که قرار بود روز گذشته اجرا کنند اما به تهران نرسیدند. عشقعلی شکارچیان نوازنده دِتار و خواننده، بخشعلی شکارچیان نوازنده دِتار و آواز، نادعلی شکارچیان نوازنده کمانچه و حسن شکارچیان نوازنده تنبک بخشی از شادیانه ها را به شکل گروه نوازی و تکنوازی به نمایش گذاشتند.
سانس دوم از آخرین روز پنجمین فستیوال آینه دار گروه موسیقی «نیما» که فضل الله دهقان خواننده، ارسلان طیبی نوازنده للوا، مصطفی محسنی راد نوازنده دِتار، سید باقر اسدی نوازنده نقاره و محمد ابراهیم عالمی خواننده آن را تشکیل میدادند، آوازها و ترانههای مازندران را به روی صحنه بردند.
داود قاسمیان نوازنده دِتار و خواننده، هنرمندی بعدی بود که به صحنه رفت تا نوازندگی سبک نظام شکارچیان را به نمایش بگذارد. مغازهای درباره او هم گفت: حضور این دوتار نواز مثل تولد نظام شکارچیان بوده است. حرکات دست استاد شکارچیان روی دوتار را میتوان در اجراهای قاسمیان نیز دید. علیرغم اینکه این هنرمند جوان است اما موسیقی که از او میشنویم قدیمی و به عبارتی او امید دوتار است.
کربلایی اصغر ابراهیم نژاد بعد از داود قاسیمان روی صحنه رفت. این نوازنده و خواننده ۱۰۰ ساله که به گفته دبیر جشنواره کمتر کسی او را در ایران میشناسد و بسیاری مانعشدن تا دیده شود. حضور ابراهیم نژاد بعد از سالها روی صحنه از اتفاقات ویژه این فستیوال بود. مغازهای در توصیف ابراهیم نژاد گفت: دوتار مازندران مدیون این افراد است. او ساکن گرجیمحله است و گوشهایش سنگین است و نوهاش ساز او را کوک کرده و کمک کرد تا به صحنه بیاید.
ارسلان طیبی خواننده و نوازند للوا و فرزند استاد حسینعلی طیبی نیز چنددقیقهای برای تماشاگران اجرا کر. آخرین روز اجرای پنجمین فستیوال آینه دار با آواها و ترانههای مردمی شالیزاری مازندران به پایان رسید. به گفته مغازهای جانعلی اکبریان هنرمند کشاورزی است که از پنجسالگی در شالیزارهای مازندران برای نشاکاران میخوانده و برای نخستین بار اجرای صحنهای خود را تجربه کرد.
مغازهای درباره این هنرمند گفت: او بارها به رادیو و جاهایی که میتوان خواند، مراجعه کرده است اما آن را راه ندادهاند و حالا برای اولین بار به همراه خانوادهاش در آینه دار به صحنه آمده است.
هیچکدام از اعضای این خانواده تجربه اجرا نداشتند و بهصورت بداهه، کُرخوانی و تشت زنی را انجام دادند. آمنه نوروزی، گل ابرو فتحی، پروانه اکبریان، حسن کریمی، فرزانه اکبریان و ماهروزه اکبریان این اجرا را پیش بردند.
اجراهای صحنهای پنجمین دوره فستیوال آینهدار که با تمرکز بر موسیقی مناطق گیلان، مازندران و گلستان بود، شب گذشته ۱۲ آذرماه در تالار رودکی به پایان رسید. آیین اختتامیه این فستیوال روز سه شنبه ۱۳ آذرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار میشود در این مراسم گزیده اجراهای این فستیوال مرور خواهد شد. لازم به ذکر است که و ورود عموم به این مراسم آزاد است.