ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
گزارشی از دومین روز جشنواره موسیقی نوای خرم

اجرای موسیقی‌هایی به اهمیت میراث فرهنگی/ داوران فرمول پیشرفت را اعلام کردند

دومین روز از جشنواره موسیقی نوای خرّم در حالی برگزار شد که برخی از اعضای هیات داوران ضمن قدردانی از برپایی منظم جشنواره در این دوره بر ضرورت تمرین و توجه بیشتر مخاطبان در اجرای آثار بزرگان موسیقی کشورمان تأکید کردند.
اجرای موسیقی‌هایی به اهمیت میراث فرهنگی/ داوران فرمول پیشرفت را اعلام کردندبه گزارش ریتم نو، جمعه ۹ آذرماه در دومین روز از برگزاری این رویداد بیش از ۲۶۰ هنرمند در بخش «اجرای گروهی»، ۵۲ هنرمند در بخش «تک‌نوازی»، ۱۲ هنرمند در بخش«دو و سه نوازی» و ۲۳ هنرمند در بخش «تکخوانی و همخوانی» آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند.
در بخش «تک‌نوازی»، آرمیتا خاکسار، دینا آذری، متین مهدی زاده، متین هراتی، آرتین میرشاهی، فاطمه عاشوری، سید محمد پویا، فراز محمود پور، رومینا قادری، سینا گودرزی، تینا طالبی، النا رضایی، آلما سالاری، دینا زمانی، پارمین هراتی، پرینا یوسفی‌نژاد، مهشاد شجاعی فر، امیرمحمد آدوس، سیده شادیا پورحجتی، انوشه کشتکار، آریانا داوودی، صبا مرموری زاده، آرش کاویانی، آریا قاسمی، محمدمهدی عباسی، عسل رسولی نسب، محمد سام کیانی، آوا پریشانی، علی ملکی، بهارخواجه دهاقانی، نیوشا آقامجیدی، ایلیا شاکری، الهان بذرافکن، علی رحمت پناه، سارا آویژه، آیسان فتحی، ماهک رحیم‌زاده، پدرام فرامرزی، صدرا فلاحی، ترنم مولایی، آریا علوی، سورنا قجر، آرمان جان‌احمدی، ایلیا آقایی، نازیلا بابایی، جعفر زلفی‌پور، ریحانه مشتریان، کیانا حکاک، سحر پیلگوش، آرین امیری، بابک قلی‌زاده، یسنا یگانه روی صحنه رفتند.
آرمین ابرقویی، محمدحسن بادی، پریناز قاسمی، نیکا سلیمانی فرد، آوینا افشارنیا، آیناز وارسته روان، مهرسا قلعه‌جوقی، چکامه امینی، پریا حاجی صادقیان، سید ایلیا معصومی، نرگس حقیقی، آرنیکا پورآقایی، گلسا فاضل‌نیا، نفس خرمیان اصفهانی، آریو برزن رستمی، نوشین وطن پرست، آروین رحیم پور، مهیا کریمی، بهار کندی، یاسین آذره لاکه، حورا رستگار و باران شایان‌فر نیز در بخش «تکخوانی و همخوانی» نیز به رقابت با یکدیگر پرداختند. این در حالی است که در بخش «دو و سه نوازی» مایا حقیقی‌راد، ویانا اعظمی، آرتین شعبانی، امیر سالار ادیب راد، مرسانا مختاری، آیدا عبدالملکی، مهدیس هاتف، ایلیا علیمی، مانی مهدوی ایزدی، نازگل فتاحی طبری، یسنا مرادی و سجاد توکلی روی صحنه رفتند.
در بخش «گروه نوازی» نیز گروه ها و هنرمندانی از آموزشگاه موسیقی «هنرمند» از تهران به سرپرستی کامران یعقوبی، گروه پیش‌دبستانی «آواز گل‌ها» از کرمان به سرپرستی پویا بنی اسدی، مدرسه «مهر آسا» از تهران به سرپرستی آزاده لاله و سونیا نظامی، گروه «سروش آسمانی» از فلاورجان به سرپرستی مسیح وحیدا، گروه «نوای دشتی» از بوشهر به سرپرستی سید عطاالله حسینی، آموزشگاه موسیقی «آهنگ» از اصفهان به سرپرستی نجمه روحانی زاده، آموزشگاه موسیقی«صدای مهرورزان» از تهران به سرپرستی مهیار نجفی، ارکستر «چکاوک شیدا» از تهران به سرپرستی مادح فقیه، حامد تحصیلی و میلاد قریشی، آموزشگاه موسیقی «آوادیس» ازکرج به سرپرستی امین صادقیان، گروه «دلنوازان» از نجف‌آباد به سرپرستی زهره رنجبر، ارکستر «گلها» از کرمان به سرپرستی پویا بنی‌اسد، آموزشگاه موسیقی «آراد» از گرگان به سرپرستی هادی بایاری، آموزشگاه موسیقی «سارنگ» ازکرج به سرپرستی حامد بالنده، گروه کوبه‌ای «سارنگ » از سمنان به سرپرستی سامان رهبر، آموزشگاه موسیقی «مهرنواز» از چالوس به سرپرستی آرمان حیدریان، آموزشگاه موسیقی «ترنم مهر» از شهریار به سرپرستی زهرا کریمی، آموزشگاه موسیقی «نوای مهر» ازکرج به سرپرستی یوسف آبی و ارکستر «باران» از قم به سرپرستی وحید خرمی در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.
توصیه استاد به شرکت‌کنندگان؛ برای پیشرفت باید تمرین کرد
وارطان ساهاکیان آهنگساز و مدرس دانشگاه که در پنجمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم به عنوان عضو هیات داوران حضور دارد، درباره کیفیت اجراهای روز دوم جشنواره توضیح داد: در این دوره از جشنواره شاهد اجرای شرکت‌کنندگان بیشتری هستیم اما با این دلیل نمی‌توان گفت که کیفیت این دوره، بهتر از دوره‌های گذشته شده است. چراکه هنوز در روز دوم رقابت‌ هستیم و ارزیابی جشنواره، باید پس از دیدن همه آثار صورت گیرد تا به‌صورت مشخص درباره آثار نظر بدهیم. به‌هرحال شرکت‌کنندگانی که در دوره‌های قبلی جشنواره شرکت کرده بودند، به‌نوعی برای شرکت در این دوره تشویق شده‌ که پیشرفت آن‌ها را به‌خوبی می‌توان در اجرای آن‌ها دید. البته برخی از شرکت‌کنندگان دیگر ازلحاظ تکنیکی نسبت به بقیه ضعیف‌تر هستند و اگر می‌خواهند پیشرفت کنند، باید تمرین خود را برای این موضوع بیشتر کنند. چراکه وقتی آن‌ها تکنیک‌های ساز خود را بدانند بهتر می‌توانند تمرین کنند و درنهایت ما شاهد اجرای بهتری خواهیم شد.
ساهاکیان در پایان صحبت‌هایش درباره تنظیم‌ اجراهای ارائه‌شده در این دوره از جشنواره گفت: برخی از تنظیم‌های ارائه‌شده خیلی بهتر از دوره‌های قبل بوده‌اند ولی تعدادی از شرکت‌کنندگان هم هستند که نسبت به شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل ضعیف‌تر عمل کرده‌اند. چراکه اغلب آن‌ها با مشکلاتی همچون کوک نبودن ساز مواجه بودند و این موضوع به اجرای آن‌ها لطمه وارد کرد.
گوش کودکان را به شنیدن آثار بزرگان موسیقی عادت دهیم
مجید ناظم پور نوازنده و عضو هیات داوران پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم ، درباره کم و کیف برگزاری این دوره گفت: جشنواره خرم یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که به نظر من در این دوره شاهد ارتقای کیفیت آن نسبت به دوره‌های قبل هستیم. زیرا علاوه بر پیشرفت شرکت‌کنندگان، تجربه جشنواره هم درزمینهٔ اجرا بیشتر شده که در این چارچوب ما شاهد یک فرایند منظم هستیم نشان از مدیریت خوب برگزار‌کنندگان آن است.
این هنرمند افزود: اساتیدی که آثار آن‌ها در جشنواره اجرا می‌شود برای ما همچون تخت جمشید بااهمیت هستند . به عبارتی همان‌طور که  تخت جمشید تنها متعلق به بزرگ‌سالان نیست، آثار این عزیزان هم به همین صورت بوده و متعلق به تمام ایرانیان اعم از بزرگ‌سال و کودک است. پس کودکان هم حق اجرا دارند تا باید میراث فرهنگی کشورشان را بشناسند. به هر صورت من با دیدن اجرای هنرمندان این دوره از جشنواره خرم، آینده فرهنگی این کشور را خیلی روشن می‌بینم و به خانواده آن‌ها که برای تربیت فرزندشان هزینه می‌کنند، تبریک می‌گویم. کودکان پس‌انداز‌های فرهنگی ما هستند و اتفاقاً آن‌ها از همین سن باید گوش خود را به شنیدن آثار فاخر موسیقی عادت بدهند. چراکه این موضوع سبب می‌شود تا آن‌ها در آینده آثار ارزشمندتری را به اجرا بگذارند.
جشنواره نوای خرم به هدف خود دست پیدا کرد
بابک شهرکی دیگر عضو هیات داوران این دوره از جشنواره هم با اشاره به ارزیابی خود از آثار به صحنه رفته روز دوم اظهار کرد: با توجه به اینکه در روز دوم رقابت‌ها قرار داریم، نمی‌توان خیلی قطعی درباره اجراهای ارائه‌شده نظر داد. ولی در کل پیشرفت جشنواره نسبت به سال‌های قبل کاملا مشهود است. در این دوره علاوه بر اینکه تعداد شرکت‌کنندگان رشد داشته، شاهد پیشرفت چشمگیر شرکت‌کنندگانی هستیم که سال گذشته ضعیف‌تر بودند و امسال باقدرت بیشتری در جشنواره شرکت کردند. به‌نوعی هدف این جشنواره نیز همین موضوع بوده که فکر می‌کنم تا حدی توانسته به این هدف دست پیدا کند.
وی در ادامه درباره نحوه اجرای آثار بزرگان توسط کودکان گفت: به تعداد بچه‌هایی که در این رقابت شرکت کرده‌اند، نظرات و سلیقه‌های مختلف وجود دارد. به همین دلیل شاید عده‌ای مخالف این باشند که ترانه بزرگان را گروه سنی کودک اجرا کند ولی عده‌ای هم هستند که نظر متفاوتی دارند. بر همین اساس نمی‌توان سلایق مختلف را ملاک قرار دارد. به‌شخصه دوستان بوشهری را دیده‌ام که حتی نوع ضرب گرفتن آن‌ها با افرادی که در شمال زندگی می‌کنند، متفاوت است. طبیعتاً این موارد در تنظیم آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و اجراهای متفاوتی را نتیجه می‌دهد. به هر صورت نمی‌توان تنظیم‌های اجراشده در این دوره را با دوره‌ها قبلی مقایسه کرد. البته با توجه به گروه‌هایی که در هر مسابقه‌ای شرکت می‌کنند، بسته به سلایق مختلف می‌توان شاهد تنظیم‌های متفاوتی بود. اما ازنظر کیفیت باید بگویم که ازنظر بنده کیفیت آثار ارائه‌شده در این رده سنی بسیار خوب است.
پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدر نوری از روز پنجشنبه ۸ آذرماه با حضور هنرمندان شرکت‌کننده گروه سنی کودک و نوجوان آغازشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته هنرمندان شرکت‌کننده، در بخش‌های تک‌نوازی، تک‌خوانی و همخوانی و اجراهای گروهی در ساعت ۱۳ تا ۲۱ روز پنجشنبه ۸ آذر و ساعت ۹ تا ۲۱ جمعه ۹ آذرماه و همچنین در روزهای پنج‌شنبه ۱۵ و جمعه ۱۶ آذر در ساعت ۱۳ تا ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران آثار خود را ارائه می‌دهند.
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ آذر در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه