ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

ارکسترها در مقابل موسیقی‌های مذهبی نامناسب / اظهارنظر مشایخی،مرتضی پور و میر زمانی

دریکی دو سال اخیر موضوع برگزاری کنسرت‌هایی با رویکرد مذهبی در ایام محرم و صفر توسط ارکسترها موردتوجه قرارگرفته و معاونت هنری وزارت ارشاد و ارکسترهای زیرمجموعه این معاونت در راستای ارائه آثار ارزشمند، اجراهایی را با مضامین مذهبی تدارک دیده‌اند.
ارکسترها در مقابل موسیقی‌های مذهبی نامناسب / اظهارنظر مشایخی،مرتضی پور و میر زمانیبه گزارش ریتم نو، در ماه گذشته ارکستر ملی با رهبری فریدون شهبازبان و محمد اصفهانی به صحنه رفت که با استقبال علاقه‌مندان روبرو شد و در چند روز آینده نیز ارکستر ملی کنسرت "وداع" را با خوانندگی حسام‌الدین سراج برگزار می‌کند. این ارکسترها در ماه‌هایی که فعالیت موسیقی در کشور افول می‌کند و اتفاقاً زمینه برای رشد آثار بی‌محتوا فراهم می‌شود، می‌توانند جریانی خاص و قابل‌توجه را در عرصه موسیقی باز کنند و در جهت ارائه آثار فاخر مذهبی اقدام کنند. ازاین‌رو با چند تن از اهالی موسیقی گفت‌وگو داشته‌ایم تا نظر آن‌ها را درباره فعالیت‌های ارکسترها در جهت اشاعه موسیقی مذهبی جویا شویم. 

اركسترها در برابر موسیقی نامناسب
نادر مشایخی معتقد است، اجرای آثار فاخر مذهبی توسط ارکسترها راه خوبی برای مقابله با موسیقی‌های نامناسبی است که در ایام محرم و صفر گسترش پیدا می‌کنند.
این، آهنگساز و رهبر سابق اركستر سمفونیک تهران درباره برگزاري كنسرت‌هاي مذهبي گفت: در چند سال اخير موضوع برگزاري كنسرت با رويكرد مذهبي در ايام محرم و صفر توسط اركسترها موردتوجه قرارگرفته است و خوشبختانه هنرمندان از اين موضوع حمايت خوبی مي‌كنند.
او با اشاره به اینکه طی ایام محرم و صفر موسیقی حذف شود را اقدام قابل قبولی ندانست و توضیح داد: در ايام محرم و صفر بايد كنسرت‌هايي برگزار شود كه مضمون مذهبي دارند زيرا در اين ايام فقط بايد اين نوع موسيقي‌ها اجرا شود. از سویی دیگر موسيقي ايران ظرفيت بسيار بالايي دارد و مي‌تواند در اين ايام با آثار فاخری که در زمینه موسیقی مذهبی داریم جوانان را جذب كند. يعني اينكه در محرم و صفر به كمك موسيقي مذهبي مي‌توانيم جوانان را با موسيقي اصيل ايراني آشتي دهيم.
مشایخی برگزاری کنسرت‌های مذهبی با موسیقی ارزشمند را راهکاری برای برچیدن اسباب موسیقی‌های نامناسب را که در این ایام به‌صورت گسترده پخش می‌شود، دانست و افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم در اين ايام موسيقي‌هايي اجرا مي‌شود كه اصلاً مناسب نيستند. بهترين راه اين است كه با برگزاري كنسرت‌هاي مذهبي و موسيقي‌هاي ارزشمند زمینه رشد چنین آثار نامناسبی گرفته شود. 
نادر مشایخی در پایان گفت: اسباب برچیدن موسيقي‌هاي نامناسب که در شان امام حسين (ع) نيست تدبير مسئولين را می‌طلبد و اینکه امروزه ارکسترها، موسيقي فاخر مذهبی ايراني را اجرا می‌کنند مقابله خوبی است زیرا این آثار می‌توانند جايگزين آثار نامناسب شوند و در زمینه موسيقي‌ فرهنگ‌سازي می‌کنند.

ارتباط با جوانان همراه با موسيقي‌هاي مذهبي فاخر
نادر مرتضی پور نیز درباره اشاعه موسیقی مناسب مذهبی توسط ارکسترها گفت: خوشبختانه مردم  از كنسرت‌هاي مذهبي حمايت مي‌كنند درنتیجه مي‌توانيم كاري كنيم تا از موسيقي‌هاي مناسب در اين ايام استفاده شود.
این رهبر اركستر که در چند روز آینده با ارکستر ملی کنسرت "وداع" را با خوانندگی حسام‌الدین سراج برگزار می‌کند درباره برگزاري كنسرت با مضمون مذهبي گفت: خوشبختانه مردم از اين كنسرت‌ها حمايت می‌کنند درنتیجه مي‌توانيم كاري كنيم تا از موسيقي‌هاي مناسب در اين ايام استفاده شود. همه اهالی موسیقی نیز اعتقاددارند و ما هم قبول داريم كه بايد در ايام محرم و صفر فقط موسيقي مذهبي اجرا شود اما معتقدیم بايد بهترين موسيقي‌هاي مذهبي اجرا شود.
نادر مرتضی پور ضمن حمایت از فعالیت‌های ارکسترها از موسیقی مذهبی در ادامه افزود: در چند سال اخير نوحه‌ها و موسيقي‌هاي مذهبي از مسير اصلي خود منحرف‌شده است و ما تنها كاري كه مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه براي موسيقي مذهبي از موسيقي اصيل ايراني استفاده كنيم زيرا اين نوع موسيقي قابليت‌هاي زيادي دارد.
مرتضی پور در پايان گفت: به نظرم برگزاري كنسرت‌هاي مذهبي بايد در محرم به‌صورت مداوم برگزار شود تا جوانان هم با موسيقي‌هاي مذهبي فاخر بيشتر ارتباط برقرار كنند.

فراگیری کنسرت مذهبی در گرو فعالیت‌های ارکسترها
محمد میر زمانی نیز تداوم فعالیت ارکسترها را دلیل مهمی برای اشاعه موسیقی فاخر دانست و گفت: برگزاري اين كنسرت‌ها مذهبی حركت خوبي است و بايد ادامه‌دار باشد تا به نتيجه دلخواه برسيم.
این آهنگساز و رهبر اركستر درباره برگزاري كنسرت با مضمون مذهبي گفت: اگر برگزاري اين كنسرت‌ها بيشتر شود شاهد موفقيت موسيقي مذهبي خواهيم بود.
میر زمانی در ادامه بيان كرد: موسيقي ايراني ظرفيت بالايي  دارد و به‌راحتی مي‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار كند درنتیجه بايد از اين نوع موسيقي در كنسرت‌هاي مذهبي استفاده كنيم.
اين آهنگساز افزود: براي جذابيت بيشتر اين كنسرت‌ها بايد شاخصه‌هاي موسيقي سنتي را پيدا و تقويت كنيم تا جوانان را جذب كنيم.
محمد میر زمانی در ادامه خاطرنشان كرد: مرحوم مشكاتيان بخشي از اين خصوصيات را پیداکرده بود و به همين دليل مخاطبان زيادي به آثار او گرايش پیداکرده‌اند.
میر زمانی در پايان گفت: اركسترها بايد در ايام محرم و صفر بيشتر كنسرت‌هاي مذهبي برگزار كنند تا فراگير شود.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه