ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
با ترجمه سینا جعفری کیا

مهم‌ترین منبع آموزشی موسیقی دنیا در ایران منتشر می‌شود

کتاب آموزشی«سلفژ،تئوری موسیقی،تربیت شنوایی، ریتم و دیکته» نوشته پرفسور «مارتاآ.گتزو» که یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی موسیقی در دنیاست برای نخستین بار با ترجمه سینا جعفری کیا مدرس موسیقی در ایران منتشر و رونمایی می‌شود.
مهم‌ترین منبع آموزشی موسیقی دنیا در ایران منتشر می‌شودبه گزارش ریتم نو، سینا جعفری کیا مدرس هنرستان موسیقی و مترجم درباره کتاب آموزشی«سلفژ،تئوری موسیقی،تربیت شنوایی،ریتم و دیکته» گفت: این کتاب نوشته پرفسور «مارتاآ.گتزو» یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی موسیقی است که در حال حاضر در بسیاری از کنسرواتوارها و دانشگاه‌های معتبر موسیقی دنیا آموزش داشته می‌شود . در این کتاب پایه‌ای‌ترین مباحث به‌صورت دقیق از سطح مقدماتی تا پیشرفته به هنرجو آموزش داده می‌شود و به‌نوعی تمام مصالح لازم برای رسیدن به سطحی حرفه‌ای با تکنیک بالا را در خودش جای داده است.
وی ادامه داد: ازآنجایی‌که کتاب یک‌روند صفر تا صدی را در خودش دارد مناسب تدریس در سطوح مختلف به شمار می‌آید. این کتاب اولین کتاب سلفژ-تئوری است که به زبان فارسی منتشر خواهد شد و  تمام سیستم‌های موسیقی از جمله تنال،کروماتیک ، مدال ،آتنال، سریال و آلئاتوریک و ... را به‌طور کامل توضیح داده است.
این مدرس دانشگاه بیان داشت: درک حرفه‌ای یک اثر موسیقی به مقدار مهارت یک نوازنده در خط‌مشی‌های موسیقی یعنی سلفژ، دیکته ، هارمونی، ارکستراسیون و تاریخ موسیقی بستگی دارد اگرچه هر یک از این زمینه‌ها یک تخصص خاص هستند اما تئوری، سلفژ و دیکته مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مباحث موسیقی ازلحاظ آموزش به‌حساب می‌آیند .امروزه فرایند تعلیم موسیقی بسیار پیچیده‌تر و حتی سخت‌تر از گذشته شده و طبیعی است هنرجویان امروزی در مواجه با سبک‌های متنوع و روش‌های موسیقی معاصر نظیر آتنالیته ،سریالیسم و دیگر روش‌های آهنگسازی از معلم بپرسند چگونه می‌توان این موسیقی را درک کرد؟ بنابراین هدف این کتاب ایجاد یک شالوده کامل برای درک ، شنیدن و اجرای موسیقی است که از تنال شروع می‌شود و قدم‌به‌قدم به سمت کروماتیک، مدال و آتنال و از ساده به پیچیده پیش می‌رود. توانایی‌های چندگانه دانش آموزان ابتدا از طریق یادگیری موضوعات تئوریک و بعد تربیت شنوایی و تمرینات شکل می‌گیرد و در سلفژ بسط و گسترش می‌یابد و درنهایت این مهارت‌ها با دیکته تقویت می‌شوند.
جعفری کیا با اشاره به اینکه  روش آموزشی این کتاب به‌طور گسترده در کلاس‌های درسی کشورهای مختلف آزمایش‌شده ، افزود:بر اساس این آزمایشات
نوآموزان از ابتدا گرایشات موسیقی‌شان را از طریق یک فرایند خوب سازمان‌دهی شده، توسعه می‌دهند که درنتیجه آن به مفاهیم و تکنیک‌های سنتی تسلط پیدا می‌کنند و از دگرگونی همین تکنیک‌ها در موسیقی معاصر ،درک درستی به دست می‌آورند درواقع این کتاب تحلیل جامعی از هر دو تئوری موسیقی سنتی و معاصر ارائه می‌دهد که دارای پیشینه‌ای گستره و متنوع هستند.
مترجم کتاب آموزشی«سلفژ،تئوری موسیقی،تربیت شنوایی،ریتم و دیکته»بابیان اینکه چاپ اول کتاب به سال 1985 در آمریکا برمی‌گردد، اظهار داشت:این کتاب دارای سفرهای موفقیت‌آمیزی به نقاط جهان بوده و در کلاس دانشگاه‌ها و کنسرواتورهای مختلف مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته و با توجه به نیازهای روز جامعه موسیقی نیز در چاپ‌های گوناگون مورد بازبینی قرار گرفته به‌طوری‌که نسخه فارسی آن نیز ترجمه آخرین ویرایش یعنی ویرایش سوم است که با تجدیدنظر کلی به چاپ رسیده است .به نظر من یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آخرین ویرایش کتاب اضافه شدن دو لوح فشرده است که در آن تمام دیکته‌های کتاب همراه با توضیح و اجرا توسط سازهای مختلف گنجانده‌شده است .
جعفری کیا درباره دیگر ویژگی‌های این کتاب نیز گفت: به عقیده من مهم‌ترین ویژگی که این کتاب را از دیگر کتب سلفژ و تئوری جدا می‌کند آموزش مباحث تئوریکال کاملاً عملی و پراتیک است یعنی دانش هنرجو به کاغذ و قلم محدود نمی‌شود و به شکلی عملی هم قادر به ارائه خواهد بود.

وی ادامه داد: تا قبل از به چاپ رسیدن این کتاب یک خلاء در نظام آموزشی موسیقی کشورمان مشهود و قابل لمس بوده و بنده با سابقه آموزش همین دروس که در هنرستان‌ها و دانشگاه‌های موسیقی داشتم به این نتیجه رسیدم که این متد می‌تواند بسیاری از ضعف‌ها و کمبودهای آموزشی در زمینه سلفژ،تربیت شنوایی و دیکته را رفع کند.
این مدرس و مترجم در خاتمه در خصوص مراسم رونمایی از این کتاب خاطرنشان کرد: این کتاب که از طریق انتشارات بیتا منتشر خواهد شد پنج‌شنبه 26 مهرماه ساعت 17 با سخنرانی استادانی چون اسماعیل تهرانی ، کامبیز روشن روان ، وارطان ساهاکیان و کارن کیهانی در آموزشگاه موسیقی پارس واقع در ساختمان شماره 2 مجتمع تجاری پالادیوم طبقه ششم برگزار خواهد شد.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه
یادداشت ادامه
هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

من آقاي لودوویکو اینائودی را به خاطر همان قطعه‌ای كه در ميان يخ‌های قطبی اجرا كرد و بسيار مورد توجه قرار گرفت مي‌شناسم و صادقانه بگويم بقيه كارهاي ايشان را دنبال نكرده‌ام. اما درباره اجراي موسيقي «اينسترو منتال» يا موسيقي‌سازي بي‌كلام كه اجراي آقاي اينائودي نيز در اين زمره قرار مي‌گيرد بايد بگويم ...
آهنگساز گزیده کار

آهنگساز گزیده کار

خودش به گزیده کاری‌اش واقف است و هيجاني براي اينكه بيش از این‌ها كار كند ندارد، دهه ششم زندگي‌اش را سپري كرده است و درعین‌حال بخش عمده فعاليتش را معطوف به اجرا كرده. او لودوويكو اينائودی، آهنگسازي است كه ...