ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۷

پرواز همای «اپرای حلاج» را روی صحنه برد

اپرای حلاج بار دیگر در ایوان عطار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به روی صحنه رفت و با استقبال باشکوهی مواجه شد.
پرواز همای «اپرای حلاج» را روی صحنه بردبه گزارش خبرنگار ریتم نو، شب دهم این اپرا به کارگردانی و آهنگسازی پرواز همای و با خوانندگی و بازی درخشان او و محمدحسین صفری در نقش‌های حلاج و شبلی و با همراهی گروه مستان برگزار شد. ترانه‌های این اپرا بر اساس سروده‌هایی از هماى، مولانا، عطار و حافظ است. طراحی صحنه را نیز همای بر عهده داشت.
اپرای حلاج برگرفته از زندگی‌نامه ابوالمغیث عبدالله بن احمد بن ابی طاهر مشهور به حسین بن منصور حلاج (کنیه: ابوالمغیث) از معروف‌ترین عرفا و شاعران سده سوم هـ.ق. است که به خاطر عقایدش عده‌ای از علمای اسلامی آموزه‌هایش را مصداق کفرگویی دانستنِ، او را به اتهام صوفیگری تکفیر کردند و حکم به ارتدادش دادند. سرانجام پس از سال‌ها تحمل حبس، قاضی شرع بغداد به دستور ابوالفضل جعفر مقتدر، خلیفه عباسی حکم اعدامش را صادر کرد و در ذی‌قعده سال ۳۰۹ هـ.ق. به جرم «کُفرگویی و الحاد»، پس از شکنجه و تازیانه در ملاعام به دار آویخته شد. سپس سلاخی‌اش کردند و دست‌وپا و سرش را بریدند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را به رود دجله ریختند.
 اجرای سی و یکم مرداد این اپرا به استاد مسلم‌ آواز ایرانی، زنده‌یاد رضوی سروستانی تقدیم شد.
دیگر عوامل این اجرا عبارت‌اند از:
-همخوان: پریسا دلفانی، سجاد همای
-طراح گریم: حسین صالحیان، اعظم‌ رحمانی
-طراح نور: رضا حیدرى 
-طراح حرکات: بهزاد جاودان فر 
-صدابردار: مهندس حامد بیک
-دستیار صدا: رضا اسدی
-طراح لباس: سارا اسفندیارى 
-ویدیو مپینگ: دکتر علیرضا نشوی
-مدیر صحنه: مهدی طوسی
-گروه اجرای صحنه: مهدی طوسی، مهسا جلیلپور، شیوا اکبری
-روابط عمومی: علی نیکونیا
-سوشیال مدیا: محسن صرافی
-عکاسان: آیدا خسروی سیب، مهدیه خالقیان، علیرضا شیوا
-طراح بروشور: فرنوش تاجیک
-طراح پوستر و تبلیغات: عباس ثمرین
-گروه نمایش و سماع گران: بهزاد و آصف جاودان فر، بهادر فاضل، مهرداد ابجاز، مجید فاطمی، حمیدرضا غلامحسینی، کارولین خدادیان، جیران‌ باریکانی، عسل لباسچی، پارمیدا تاجیک، نگار فاضل مطلق
-نوازندگان: پاشا هنجنی(نی و مایستر ارکستر)، محمود نوذری(سنتور)، مسلم علیپور(کمانچه)، میلاد علیپور(تار و تارینه)، فرشاد رستمی(کمانچه التو)، امیر اکبرپور(تار و سه‌تار)، سعید فهیمی(نی دوم)، بابک میرزایی(عود)، میلاد عباسی و میر امیر میری(دف)، حمیدرضا یوسفی(تنبک)
بعد از اجرا، مراسم دیدار با هواداران و امضای آلبوم‌ها با حضور همای برگزار شد.
این اپرا به همت موسسه آوای هنر از بیست و یکم مردادماه سال جاری در ایوان عطار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در حال اجراست و تا یکشنبه چهارم شهریورماه امسال تمدیدشده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه نمایند. همچنین این اپرا در تاریخ یکم شهریورماه سال جاری در گرگان نیز به اجرا درآمده است.
گزارش و عکس: سارا طاهری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه