ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

«هم‌نواز؛ 18 قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران» منتشر شد

مجموعۀ «هم‌نواز» شامل کتاب و دو سی‌دی با آوانویسی و اجرای نیِ سیامک جهانگیری و همکاری جمعی از دانشجویان موسیقی دانشگاه تهران از سوی مؤسسۀ فرهنگی‌ـ هنری ماهور منتشر شد.
«هم‌نواز؛ 18 قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران» منتشر شدبه گزارش ریتم نو، سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده و مدرس نی در مورد تازه‌ترین کتاب خود گفت: اجرای هم‌نوازی‌ها برای ساز نی به‌عنوان ساز اصلی می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری و پرورش شنواییِ هنرجویان داشته باشد، زیرا کنترل کوک و ثبات صدا در ساز نی در هم‌نوازی امر بسیار مهمی است.
او دربارۀ این کتاب و سی‌دی توضیح داد: در این مجموعه سعی شده است تکنیک‌های گوناگون و ترکیب‌بندی صوتیِ ساز نی برای اجرای بهتر با ساز همراه مدّ نظر قرار گیرد. تغییر و تنوع در کوک، مایه، ریتم و سرعت در سه فرم پیش‌درآمد، چهارمضراب و رِنگ، ضمن آموزش محتواییِ قطعه‌ها، ترکیب‌بندی و قابلیت‌های اجراییِ ساز نی را در صدادهی با سازهای ملی موسیقی ایران نشان می‌دهد.
همچنین در مورداجرای قطعات گفت: در سی‌دی اول، قطعات به‌صورت سه نوازی نی و یک ساز ملودیک، و تمبک به‌عنوان سازِ همراهی‌کننده اجرا شده است. در سی‌دی دوم با حذف ساز نی، هنرجوی نی‌نواز به‌عنوان هم‌نواز در ترکیب سازهای دیگر قرار می‌گیرد تا با توجه به آوانگاری قطعات و اجرای شنیده‌شده از طریق دیدن و شنیدن بتواند اجرای موزونی داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ازآنجاکه همواره امکان تمرین و هم‌نوازی با یک نوازنده به‌عنوان هم‌نواز میسر نیست شاید این شیوۀ تمرین و اجرا، ضمن ایجاد انگیزه در تقویت و تربیت شنوایی و درک ریتم و حفظ کوک، برای هنرجویان کارآمد باشد.
نوازندگان این مجموعه که همگی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ موسیقی دانشگاه تهران هستند عبارت‌اند از: وحید فتایی (تمبک)، آفرین نظری‌جو (قانون)، مهرنوش ذوالفقاری (سنتور)، مهران معمارنژاد (تار)، حمید نشوادیان (سه‌تار)، یاسمین شاه‌حسینی (عود)، حامد خدامی (کمانچه).
«هم‌نواز؛ 18 قطعه برای هم‌نوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران» منتشر شد

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه