ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
به بهانه انتشار آلبوم تازه این خواننده با نام «بوی بارون» عنوان شد

صدرا کیهانی نوازنده و خواننده: بازار موسیقی مافیایی خطرناک دارد

صدرا کیهانی متولد اردیبهشت ۱۳۶۰ در تهران، کار نوازندگی را از سنین نوجوانی با فراگیری سازهای تنبک و گیتار شروع کرده است و بعدازآن به سراغ خوانندگی می‌رود.
صدرا کیهانی نوازنده و خواننده: بازار موسیقی مافیایی خطرناک داردبه گزارش ریتم نو،  در این مدت تک آهنگ‌های بسیاری را وارد بازار موسیقی کرده که با استقبال خوب شنونده‌ها و دوستداران موسیقی مواجه شده  و به‌تازگی یک آلبوم موسیقی به نام "بوی بارون" را منتشر کرده است، به بهانه انتشار آلبوم جدید و همچنین انتقاداتی که به فضای موسیقی دارد با او گفت‌وگویی داشتیم  که در ادامه می‌خوانید:

_از چه سالی وارد حوزه موسیقی شدید آیا برحسب علاقه وارد این کار شدید؟
با توجه به علاقه ذاتی که به موسیقی داشتم از سن ۹ سالگی با ساز تمبک که پدرم برایم‌ خرید شروع کردم ولی بعدها به سمت خوانندگی گرایش پیدا کردم ساز گیتار می‌زنم نه به‌صورت حرفه‌ای برای دل خودم!

_ فعالیت حرفه‌ای‌تان را از چه سالی و با چه‌کارهایی شروع کردید؟
از سال ۸۳ فعالیت حرفه‌ای خودم را با قطعه با مضمون شهدا گمنام با  ترانه‌ای از استاد عبدالجبار کاکایی  شروع کردم که در ویژه‌برنامه‌ای با حضور رسول نجفیان و خانم صادقی از صداوسیما و شبکه‌های رادیویی پخش شد و بعدازآن در برنامه‌های گوناگون با اجرای آهنگ‌های مناسبتی با دو قطعه تقریباً مذهبی  ادامه دادم، ولی به خاطر اینکه صداوسیما برنامه‌های خاصی برای مخاطبان موسیقی نداشت به‌مرور از آن فضا فاصله گرفتم.

_ از قطعات یا آلبوم‌هایی که تاکنون منتشر و کارکرده‌اید بگویید؟
از سال ۹۰ تک ‌آهنگ‌های متعددی با نام‌های اشتباه ،بی مرز ،آخرین دیدار، تو فضای پاپ کلاسیک با اهنگسازی علیرضا عسکران منتشر کردم و سال ۹۴ آهنگ‌های(سخته) از سعید تاجیک و میثاق راد و  حواست هست و روزهای هفته و حواست نیست با موسیقی حامد حنیفی عزیز با ترانه‌های از بابک سلیمی و نیلوفر کامیابی و سارا وحدتی پخش شد.
و این اواخر کار جدیدی به نام  (دیگه دوست ندارم ) با ترانه‌ای از متین کریمی و آهنگسازی و تنظیم علیرضا عسکران و میکس و مستر:ایمان احمدزاده  منتشر شد که شخصاً خیلی دوست داشتم  و  خیلی هم بازخورد خوبی از طرف مخاطب‌ها داشت .و البته آلبومی را هم در همان سال‌ها انجام دیدیم که با توجه به شرایط و طولانی بودن اخذ مجوزها از وزارت ارشاد که خیلی زمان برد و درنهایت به دلیل قدیمی بودن سبک و نوع ترانه‌ها و در اصطلاح بیات شدن آهنگ‌ها از پخش و انتشار آلبوم  منصرف شدیم.

-در مورد جدیدترین آلبومتان که به انتشار رسانده‌اید بگویید.
بله؛ آلبومی‌ به اسم (بوی بارون) به تهیه‌کنندگی دوست بسیار عزیزم استاد عباس حیدری که حقیقتاً زحمات زیادی هم کشیدن  و موسیقی حامد حنیفی در اواخر اسفندماه موفق به اخذ مجوز وزارت ارشاد و کتابخانه ملی شدیم. 
فضای آلبوم بیشتر پاپ است و سعی کردیم‌ از عوامل حرفه‌ای  موسیقی بهره ببریم و شامل هفت قطعه با ترانه‌های از مهدی ایوبی، یاشار هاشم زاده، نیلوفر کامیابی، بابک سلیمی، کیانا ناطقی، سارا وحدتی و احسان رشیدی و آهنگسازی حامد حنیفی و تنظیم امیر مهراد بوده ک میکس و مستر آلبوم ‌به عهده رضا پور رضوی و صدابرداری امیر بابایی و امیر مباشر نوازنده‌های آلبوم سازهای زهی: مسعود نوروزی و نیلوفر کامیابی و سازهای کوبه‌ای :کیمیا صرافی و آکاردئون و پیانو: حامد حنیفی، گیتار آکوستیک: فرید سناور و گیتار الکتریک امیر بابایی عکاس :علی حمصیان و طراح کاور:شهرام سعیدی که اخذ مجوز به عهده شرکت آوای حنانه با مدریت آقای همت پور بوده است.

_ چرا انتشار این آلبوم این‌قدر طول کشید؟
به دو دلیل یکی اینکه خب  در سال‌های قبل تک ‌آهنگ‌هایی از من  منتشرشده بود که در آن  زمان احتیاج به مجوز نداشتن و به همین دلیل به مشکل خوردیم   که تائید بنده توسط حراست سازمان خیلی مراحل داشت و دلیل دیگر اینکه  مراحل اخذ مجوز از وزارت ارشاد خیلی زمان‌بر است و وقتی‌که ترانه‌ای رد می‌شود و یا به یک دلیل کلمه‌ای اصلاحیه می‌خورد باید دوباره برود در نوبت شورا شعر و بعدازآن شورای موسیقی  که این تغیر دادن ترانه و بخشی از موزیک خب به طبع مشکلات خاصی ایجاد می‌کند یعنی آهنگساز تنظیم‌کننده و ترانه‌سرا باید هماهنگ باشند و تازه بعد وقت استودیو و دوباره در نوبت شورا و  شورای تطبیق و حراست و درنهایت ثبت کتابخانه ملی که همه این عوامل باعث می‌شود که واقعاً  زمان طولانی ببرد که صرف این زمان دوساله قطعاً به لحاظ سلیقه موسیقیایی  بازار و قدیمی شدن ‌تنظیم و آهنگ‌ها به آلبوم‌ لطمه میزند.

_ اکنون چه برنامه‌ای برای فعالیت‌های خود دارید؟
با هماهنگی‌های که توسط مدیر برنامه و آقای حیدری  انجام‌شده بیشتر مشغول اجرا و برنامه‌های ارگانی خواهیم بود و  اگر خدا بخواهد اجرای  کنسرت را خواهم داشت.

_ قطعات تازه‌ای را قرار نیست در فضای مجازی منتشر کنید؟
با توجه به شرایط بازار موسیقی و سلیقه مخاطبین با تغییر جزئی توی سبک‌کارمان قطعه‌ای را آماده کردیم به نام*(دیدی گفتم) *که فضای کاملاً شادی را دارد و به  سبک‌ شش و هشت تنظیم‌شده و آهنگسازی و تنظیم این کار به عهده دوست خوبم‌ سعید تاجیک‌ که  از آهنگسازان جوان ‌و خوش آتیه هستند و  خوشبختانه همین حالا هم مجوز ارشاد را گرفتیم‌ و آماده پخش است که تیزر آهنگ هم پخش‌شده در صفحه شخصی اینستاگرامم گذاشته شده  احتمالا دراین‌هفته در سایت‌های معتبر موسیقی پخش شود که ‌امیدوارم‌ بازتاب خوبی داشته باشد  و موردپسند قرار بگیرد.

_ نظرتان درباره خوانندگانی با سبک‌های گوناگون مثل حمید هیراد و حامد همایون که طرفداران زیادی هم دارند چیست آیا سبک آن‌ها را قبول دارید ؟
دنیای موسیقی و هنر ظرفیت‌های زیادی دارد و هرکسی می‌تواند  نسبت به سبکی که دارد با خلاقیت و نوآوری جای خودش را پیدا کند و شخصاً معتقدم وقتی یک اثر هنری با اقبال عمومی و مخاطب زیاد  روبه‌رو می‌شود قطعاً فاکتوری در آن بوده که باعث موفقیتش شده است،حمید هیراد و حامد همایون عزیز سبک تلفیقی انجام می‌دهند و سبک‌ موردپسند من بیشتر موسیقی فاخر و کلاسیک ‌است ،و البته خوشحالم که  حضور این دوستان و خواننده‌هایی که گفتید باعث می‌شود که صنعت موسیقی به لحاظ مالی رشد کند و هرچقدر مخاطب جوان زیاد شود و استقبال مردم بیشتر باشد باعث می‌شود که تهیه‌کننده‌ها و اسپانسرهای زیادی به بازار موسیقی وارد شوند و پا به این عرصه بگذارند که درنهایت به نفع نسل جدید موسیقی خواهد بود، البته به‌صورت سالم و رقابتی!

-وضعیت در حال حاضر موسیقی را چطور می‌بینید و چه مشکلاتی وجود دارد؟
متأسفانه فضای موسیقی در حال حاضر بیشتر مافیایی شده است به‌طوری‌که یک تهیه‌کننده و کنسرت گذار یک‌شبه می‌تواند یک خواننده را به اوج برساند  و آن‌ها هستند که سلیقه موسیقی بازار را عوض می‌کنند و باعث می‌شوند که مخاطب بخصوص نوجوان‌ها چه موزیکی را گوش دهند ،چون فقط جنبه مالی و تجارت برایشان مهم است که بعد از معروف شدن خواننده از کنسرت‌های که می‌گذارند چند برابر سود ببرند ،و حتی بعضاً بعد  از پخش یک قطعه اقدام به مجوز می‌کنند که به نظر من  در این زمینه ارشاد خیلی نظارت دقیقی ندارد و این باعث رقابت ناعادلانه می‌شود و حضور این مافیا باعث شده که در  این سال‌های اخیر موسیقی بازاری بیشتر رواج پیدا کند  و بسیاری از هنرمندان توانمند کشورمان دست به تولید موسیقی‌های فاخر نزنند،  متأسفانه موزیک‌ها تاریخ‌مصرف دار شده است  و دیگر  ماندگار نمی‌شوند ،در حال حاضر  به‌جز هزینه تولید آهنگ  یکی از عوامل مهم موسیقی ،تبلیغات در  سایت‌های موسیقی و فضای مجازی و به‌طورکلی رسانه است که واقعاً هزینه سنگینی دارد و حتی اگر یک خواننده به‌شخصه آهنگی را تولید کند که کاملاً حرفه‌ای باشد متأسفانه به خاطر  هزینه‌های پخش واقعاً نمی‌تواند رقابت  کند و درنهایت آن موسیقی شنیده نمی‌شود و آلبوم‌ بوی بارون من هم دچار این مشکل شده وقتی این همه زمان به دلیل مجوزها  حدوداً دو سال عقب میافته ،یکی از مشکلات اصلی هزینه پخش به دلیل افزایش تورم و قیمت دلار بالا می‌رود و انتشار و چاپ سی دی مستلزم هزینه زیادی که واقعاً پیش‌بینی‌نشده بود برای ما و شرکت‌ها هم حاضر به عقد قرارداد نمی‌شوند.

-صحبت پایانی:
خیلی تشکر می‌کنم  از خانواده و پدر و مادرم که در این سال‌ها بامحبت‌های بی‌دریغشان پشتیبانم بودن  و نگذاشتن که من دلسرد شوم و حمایتم کردند ،ممنونم از دوست بسیار عزیزم دکتر عباس حیدری که  تهیه‌کننده این آلبوم بودند و تمام پیگیری‌های لازم را انجام دادند که این آلبوم به سرانجام برسد و ممنونم از اعتمادی که به من داشتند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه
یادداشت ادامه
هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

من آقاي لودوویکو اینائودی را به خاطر همان قطعه‌ای كه در ميان يخ‌های قطبی اجرا كرد و بسيار مورد توجه قرار گرفت مي‌شناسم و صادقانه بگويم بقيه كارهاي ايشان را دنبال نكرده‌ام. اما درباره اجراي موسيقي «اينسترو منتال» يا موسيقي‌سازي بي‌كلام كه اجراي آقاي اينائودي نيز در اين زمره قرار مي‌گيرد بايد بگويم ...
آهنگساز گزیده کار

آهنگساز گزیده کار

خودش به گزیده کاری‌اش واقف است و هيجاني براي اينكه بيش از این‌ها كار كند ندارد، دهه ششم زندگي‌اش را سپري كرده است و درعین‌حال بخش عمده فعاليتش را معطوف به اجرا كرده. او لودوويكو اينائودی، آهنگسازي است كه ...