ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۷
در جدیدترین کارگاه ترانه بابک صحرایی مطرح شد:

رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند

رستاک حلاج در جدیدترین جلسه کارگاه ترانه بابک صحرایی، ترانه‌های امیر تتلو را با صرف‌نظر از شاعرانگی و عدم‌ رعایت وزن، ترانه‌های نویی خواند و در پایان به اجرای قطعات معروف خود و قطعه‌ای جدید با ترانه‌ای از صحرایی پرداخت.
رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کندبه گزارش خبرنگار ریتم نو، کارگاه ترانه بابک صحرایی با حضور رستاک حلاج به‌عنوان مهمان ویژه و همراهی سیروس الوند، پنج‌شنبه هفتم تیرماه سال جاری برگزار شد. 


رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند
رستاک جایگاه ثابت و درخشانی دارد
در ابتدای برنامه بابک صحرایی در تمجید از رستاک حلاج گفت: «رستاک جز هنرمندان خاص و مهم موسیقی ما محسوب می‌شود. وی خواننده‌ای بسیار توانا و صاحب سبک و درعین‌حال ترانه‌سرایی توانمند و جریان ساز و درزمینهٔ آهنگسازی از حیث زیبایی و تنوع در ملودی‌هایش بسیار توانمند است. درمجموع هنرمندی ست که طی ده سال گذشته جایگاه بسیار خوبی را در موسیقی پرتلاطم ما، دارد. کار سختی است که در این فضا، کسی بتواند به جایگاه ثابت و درخشانی دست پیدا کند. این شانس ماست که هنرمندی مانند او داریم.»
 وی همچنین افزود: «باعث افتخار ما است که استاد سیروس الوند به‌عنوان مهمان در این جلسه حضور دارد. از طرفی اجرای برنامه در حضور ایشان برای من سخت است و قطعاً خاطره خوشی از امروز برای همه ما باقی خواهد ماند.


رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند
صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند
در ادامه آیلار فلاح، مژگان عسکری و میثم صابری فر به ترانه‌خوانی پرداختند تا نظرات درباره آثارشان را دریافت کنند.
پس از ترانه‌خوانی میثم صابری فر، رستاک درباره این اثر گفت: «شما ترانه را طوری خواندید که انگار برای بار نخست آن را شنیده‌اید. گذشته از ایرادات وزنی، ترانه نوآوری نداشت و من هر مصراع آن را قبلاً شنیده بودم و حرف نویی نداشت.»
بابک صحرایی نیز در مورد ترانه صابری فر بیان کرد:«ترانه نوشته می‌شود تا برای آن آهنگسازی شده و توسط خواننده‌ای به اجرا درآید. پس ترانه‌سرا همان‌قدر که به خلق مفهوم و اتفاقات شاعرانه می‌پردازد، باید به وزن و موسیقی درونی و بیرونی کلام هم توجه کند. حتی ترانه‌سرا باید از جهت تلفیق‌های وزنی برای آهنگساز امکان خلق ملودی‌های تازه‌تر را فراهم‌ کند. به‌عنوان‌مثال می‌توان ترانه را در یک وزن نوشت و در ترجیع‌بند وزن آن را تغییر داد. این اتفاق دست آهنگساز را برای ایجاد تنوع در ملودی باز می‌گذارد و از یکنواختی آن جلوگیری می‌کند. مثلاً وزن‌های هشت سیلابی در طی پنجاه سال اخیر بسیار تکرار شده‌اند. بنابراین باید ترانه‌سرا توجه کند که اتفاق تازه‌ای در آن ایجاد کند که وزن متفاوتی به وجود آید تا قابلیت ملودی پذیری آن پایین نیاید.»


رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند
رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند
احسان خادم، مرسده طباطبایی (ترانه‌خوان و نوازنده گیتار)، میترا جعفری، مهرداد قاسمی نیز در ادامه به ترانه‌خوانی پرداختند.
بابک صحرایی اظهار کرد: «مهرداد سن کمی دارد و مدت کوتاهی است در حوزه ترانه نویسی فعالیت دارد. اما پیشرفت خوبی از لحاظ وزنی داشته است. امروز بهتر است از وزن مبتنی بر لحن هم استفاده شود.»
رستاک حلاج درباره ترانه‌خوانی مهرداد قاسمی گفت: «سلیقه امروز موسیقی حکم می‌کند که به‌جای وزن کلاسیک و عروضی، وزن موسیقیایی استفاده شود. نیاز به تنوع وجود دارد. جالب است که برایتان بگویم ترانه‌های امیر تتلو صرف‌نظر از شاعرانگی و باوجود عدم‌ رعایت وزن، ترانه‌های نویی هستند. این مدل ترانه‌ها مورد استقبال مردم هستند و ترانه مهرداد هم‌ باوجود عدم رعایت وزن در برخی جاها با همراهی موسیقی می‌تواند قابل‌قبول باشد.»

رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند

 در ادامه گلناز شریف، محمود حسنی و حمید (با نواختن پیانو) ترانه‌های خود را خواندند.
بابک صحرایی درباره اجرای حمید گفت: «ما در تاریخ موسیقی خودمان، تعداد کمی ترانه‌سرا داریم که آهنگساز و خواننده خوبی هم‌ باشند. چون رستاک قطعات زیادی دارد که ترانه و آهنگسازی‌شان را هم‌ خودش بر عهده دارد، از وی می‌خواهم‌ که در این زمینه توضیحاتی را ارائه دهد.»

رستاک: ترانه‌های امیر تتلو، ترانه‌های نویی هستند/ صحرایی: ترانه‌سرا باید اتفاق تازه‌ای ایجاد کند
از شعرخوانی سیروس الوند تا اجرای آثار رستاک حلاج
رستاک نیز نظر خود را در رابطه با اجرای حمید این‌گونه بیان کرد: «شما در زمینه‌های ترانه نویسی، آهنگسازی و نوازندگی و خوانندگی خوب بودید. ولی به دلیل کمبود آهنگساز و نوازنده، بهتر است شما کار خوانندگی را به شخص دیگری بسپارید.»
در ادامه ترانه‌های مانی شاکری (ترانه قطب ناهمنام با نوازندگی‌ پیانو)، مونا رادنیا، علی گلستانی، مهدیه دهقان، عطاءاله میرشرف الدین، سمیرا، یاس شریفی، سلمه مردانی، شهناز عابدی، فرهاد فتوحی، امیر سالار، مریم حسنلو، علی شعبانزاده و مجتبی ایروانی نیز خوانده شدند.
در لحظاتی از این جلسه سیروس الوند هم به ترانه‌خوانی پرداخت. وی همچنین گفت: «حیف است که باوجود ترانه‌سرایان جوان مضمون ترانه‌ها بیشتر مسائل عاشقانه باشد‌.»
در پایان مراسم و بعد از گرفتن عکس دسته‌جمعی، رستاک با همراهی نوازنده پیانو قطعات دانشگاه، جوون مرگ و دریا را به اجرا درآورد. همچنین رستاک با نواختن گیتار قطعه جدیدی با ترانه بابک صحرایی و قطعه معروف "ته سیگار" را اجرا کرد.
در این جلسه مهمانان دیگری چون میثم بیک زاده و آبان حبیبی نیز حضور داشتند.

نویسنده : سارا طاهری
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه