ritmeno.ir

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
با رونمایی از تجربه‌های الکتروآکوستیک

دوئت لیرا «تهران-مریخ» را در تالار رودکی اجرا کرد

دوئت لیرا به آهنگسازی و نوازندگی پیانو آرش هژیر آزاد و نوازندگی ویولن یگانه‌ حسینی نیا در قالب سلسله ‌اجراهای «موسیقی تجربه» در تالار رودکی تهران روی صحنه رفتند.
دوئت لیرا «تهران-مریخ» را در تالار رودکی اجرا کردبه گزارش ریتم نو، آرش هژیر آزاد و یگانه حسینی نیا برای نخستین بار پس از انتشار آلبوم «تهران-مریخ» که با نگاهی به کهکشان‌ها و جهان هستی منتشر کردند؛ روی صحنه رفته و به اجرای این آلبوم پرداختند.
 این زوج هنری در اين اجرا علاوه بر قطعات آکوستیک پيانو و ويلن كه در آلبوم ضبط‌شده بود، قطعات جديدترى هم كه با همراهى موسيقى الكترونيك ساخته‌شده، را اجرا كردند و از اولین تجربیات الکتروآکوستیک خود رونمایی کردند. اصطلاح الکتروآکوستیک به موسیقی‌ای گفته می‌شود که در آن از تجهیزات الکترونیکی به‌تنهایی و یا با ترکیب آن‌ها در کنار سازهای آکوستیک برای ساخت موسیقی استفاده‌شده باشد.
اين قطعات جديد از دوئت لیرا که در این کنسرت اجرا شد، از علاقه هژیر آزاد و حسینی نیا براى ارتباط موسيقى آکوستیک و ريشه‌دار، با امكانات جديد موسيقى مدرن و الكترونيك نشات می‌گیرد و درواقع يك نوع پل ارتباطى است براى اينكه به موسيقى‌ سازى با نگاه امروزى‌تر برخورد كرد.
در این کنسرت قطعاتی چون «رقص ماه و زمين»، «سفر ميان ستاره‌اى»، «اينتر متزو»، «فانتزى سيارات»، «تهران-مريخ»، «رمانس براى آندرومدا»، «الكترو انوانسيون»، «سياهچاله»، «كپلر ٤٥٢بى»، «منظومه خورشيدی»، «پاندورا»، «رگتايم» و «شفق قطبى» که ماهیت آن‌ها المان‌هایی بودند که در علم ستاره‌شناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرارگرفته‌اند، برای مخاطبان به اجرا درآمد. 
این قطعات، کاملاً ملهم از فضای موسیقی کلاسیک بودند اما شاید نتوان آن را در دسته‌بندی موسیقی کلاسیک قرارداد. تهران مریخ درواقع به تلاشی می‌ماند برای ساکت نماندن سازندگانش در برابر احساسات در نگاه به کیهان و هستی.
«موسیقی تجربه» حرکتی تازه در موسیقی ایران است که تلاش می‌کند برای اجرای زنده آثار ارزشمند و غیرتجاری زمینه لازم را فراهم کند. این رویداد در تمام ژانرهای موسیقی در پی تحقق این امر است تا به سهم خود برای ارتقای دانش موسیقایی در میان تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری موسیقی گامی بردارد.

عکس: علی حدادی اصل
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه
یادداشت ادامه
هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

من آقاي لودوویکو اینائودی را به خاطر همان قطعه‌ای كه در ميان يخ‌های قطبی اجرا كرد و بسيار مورد توجه قرار گرفت مي‌شناسم و صادقانه بگويم بقيه كارهاي ايشان را دنبال نكرده‌ام. اما درباره اجراي موسيقي «اينسترو منتال» يا موسيقي‌سازي بي‌كلام كه اجراي آقاي اينائودي نيز در اين زمره قرار مي‌گيرد بايد بگويم ...
آهنگساز گزیده کار

آهنگساز گزیده کار

خودش به گزیده کاری‌اش واقف است و هيجاني براي اينكه بيش از این‌ها كار كند ندارد، دهه ششم زندگي‌اش را سپري كرده است و درعین‌حال بخش عمده فعاليتش را معطوف به اجرا كرده. او لودوويكو اينائودی، آهنگسازي است كه ...