ritmeno.ir

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
در ساعت بیست‌وپنج این هفته عنوان شد:

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه

برنامه ساعت بیست‌وپنج این هفته با حضور صادق چراغی نوازنده و آهنگساز و مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به روی آنتن شبکه 5 سیما رفت. موضوع برنامه این هفته بحث و بررسی پیرامون موسیقی نواحی، جایگاه آن در رسانه و برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی بود.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانهبه گزارش ریتم نو، در ابتدای برنامه اخبار موسیقی و گزارشی از مراسم تشیع مرحوم ناصر چشم آذر پخش شد و با ورود مهمان برنامه صادق چراغی، بخش گپ و گفت زنده برنامه آغاز شد.




مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
رونق جشنواره نسبت به سال گذشته

صادق چراغی در خصوص روند برگزاری جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: سال گذشته در این جشنواره حدود صد و پنجاه نفر مهمان از نواحی مختلف ایران شرکت داشتند و امسال این تعداد به دویست نفر رسید. امور اجرایی این جشنواره بر عهده عزیزان کرمانی بود که به‌خوبی از پس آن برآمدند. البته همیشه در هر برنامه‌ای یک سری کاستی وجود دارد. آنچه به‌عنوان دستمزد به این هنرمندان پرداخت می‌شود واقعاً ناچیز است و در موسیقی نواحی همیشه کمبود بودجه وجود داشته است.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
بودجه جشنواره نواحی را شفاف‌سازی کردیم

وی افزود: برخلاف سایر جشنواره‌‎ها ما اسرار مگویی نداریم و از همان ابتدا اعلام کردیم که بودجه کل جشنواره ششصد میلیون است رقمی که سال گذشته پانصد میلیون بود. نحوه هزینه کردن را هم اعلام کردیم و از ابتدا شفاف‌سازی کردیم. دستمزدی که به نوازندگان محلی داده شد دستمزد واقعی نیست و این دوستان اگر به این جشنواره می‌آیند، صرفاً عشق به حرفه خود دارند. به‌طور مثال دوستان ایلامی و خراسانی با شرایط دوری راه با مشکل به این جشنواره می‌آیند و برای کار عشق می‌گذارند و اگر این جشنواره خوب برگزار شد دلیلش عشق هنرمندان بود. امسال سعی کردیم تنها جایی که این عزیزان اسکان پیدا می‌کنند از دوره‌های قبل بهتر باشد و بهترین هتل کرمان را به این امر اختصاص دادیم. هدف ما این بود که در جمعی که هستیم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

مدیر روابط عمومی جشنواره نواحی در ادامه عنوان کرد: امسال از پژوهشگران دعوت شد و این به پیشنهاد استاد صدری بود. تک‌تک این دوستان برای موسیقی نواحی وقت گذاشتند عزیزانی مانند آقای نصری اشرفی، خانم ثابت زاده و آقای هومن اسدی دوستانی هستند که شیوه‌های پژوهش متفاوتی دارند. این دوستان در بخش‌های گوناگون سیاست‌گذاری به جشنواره یاری رساندند.همه این اتفاقات باعث شد اتفاقات بهتری رقم بخورد. در زمینه موسیقی نواحی مشکلاتی وجود دارد که باید از طریق این رسانه مطرح شود.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
یکی از مشکلات اساسی نشان ندادن ساز در سیما است

این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی در بیان مشکلات پیش روی موسیقی نواحی گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد نشان ندادن ساز است که ضربه بزرگی به موسیقی نواحی می‌زند. به‌طور مثال در سرحدات بلوچستان یک بلوچ به ساز گیتار علاقه نشان می‌دهد کما اینکه همین فرد ممکن است به ساز رباب که ساز مادری اوست علاقه نشان ندهد. زنده‌یاد لطفی می‌گفت" وقتی فردی چیزی را ندیده نمی‌توان به او گفت که چرا دلت برای آن چیز تنگ نمی‌شود؛ زیرا آن را ندیده است". وقتی جوان ایرانی ساز را نمی‌بیند و از طرفی هجوم امواج ماهواره را داریم اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
اپوزیسیون نیستیم دلمان برای فرهنگ ایرانی می‌سوزد

وی افزود: من همیشه از منتقدان بودم و درد دلم را می‌گویم و درد دل من فرهنگ ایرانی است. در این جشنواره اتفاقات خوبی افتاد ما موسیقی غنی داریم و طبیعی است که با سانسور و فیلتر نمی‌توانیم کاری کنیم و مسئولین باید ما را یاری دهند و متوجه شوند که ما اپوزیسیون نیستیم و تنها دلمان برای این فرهنگ می‌سوزد.

پس از صحبت‌های این هنرمند گزارشی از جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان پخش شد. در ادامه امیرحسین مدرس از صادق چراغی پرسید جشنواره موسیقی نواحی به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود یا خیر؟ وی در پاسخ گفت: در این دو دوره تصمیم گرفتیم رقابتی نباشد. زمانی این جشنواره می‌تواند رقابتی باشد که فردی را که برمی‌گزینیم بتوانیم یاری دهیم درحالی‌که این امر در این جشنواره به دلیل نبود امکانات شدنی نیست.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
سهم هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه محدود است

وی افزود: شوربختانه ما هنوز در مسائل اصلی گیر کردیم. رقابت هم تعریف خاص خود را دارد. زمانی که ما بخواهیم این جشنواره را تخصصی‌تر کنیم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. مشکلات اولیه وجود دارد . سهم موسیقی هنرمندان نواحی از رسانه به چه میزان است. گرایش عامه به موسیقی‌های دیگر حتی در میان مدیران ما به چشم می‌خورد. بودجه در ارشاد و حوزه هنری محدود است. در رادیو دکتر شاه‌آبادی دغدغه فرهنگی دارند. من ازاینجا از سایر مدیران دعوت می‌کنم به موسیقی نواحی هم توجه شود . در دوره جدید بنا بر گفته رهبر معظم باید فرهنگ را از مظلومیت درآوریم اما چه کسی باید این کار را بکند. من معتقد هستم که ضرورت دارد انسجام و هم‌افزایی بین هنرمندان ایجاد شود. ما همواره نباید شعار دهیم. هنرمندان موسیقی نواحی دل‌شکسته هستند.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
مسئولین گاهی عوام هستند

امیرحسین مدرس دراین‌باره اظهار داشت که سهم موسیقی نواحی هم از کنسرت‌های موسیقی بسیار کم است. چراغی در تکمیل سخنان وی گفت: جشنواره باعث دلگرمی این هنرمندان می‌شود. به‌طور مثال در پارک مادر کرمان اجرا داشتیم و در سال پیش مردم در این پارک جمع شده بودند و تا ساعت دو و نیم نیمه‌شب از این موسیقی لذت می‌بردند. یعنی تنها این موسیقی پاپ نیست که طرفدار دارد.به چه علت فکر می‌کنیم که موسیقی پاپ تنها طرفدار دارد. گاهی مسئولین ما هم عوام هستند و برداشت درست از فرهنگ نداریم .برداشت درست از فرهنگ را رهبر معظم داشتند که فرمودند فرهنگ دچار مظلومیت شده است.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
موسیقی نواحی خانواده محور است

وی در پاسخ به این پرسش امیرحسین مدرس که پرسید اگر این جشنواره در تهران برگزار می‌شد انتظار جمعیت و استقبال کمتری داشتید یا خیر اظهار داشت: این پرسش باید در محیط آماری درست پاسخ داده شود. در کرمان این موسیقی تا ساعت دو ونیم مردم را در پارک بیدار نگه‌داشته بود. این موسیقی خانواده محور است. وقتی آلبوم فردوسی علیرضا قربانی را بیرون دادیم من تعجب کردم که چه میزان از آن استقبال شد. من معتقدم فرهنگ ایرانی باید خط قرمز همه ما ایرانی‌ها باشد و مسوولان باید به داد آن برسند.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
چاپ کتاب منظومه خوانی حاصل تلاش جشنواره نواحی سال گذشته

بعدازاین صحبت‌ها بخش بعدی گزارش جشنواره نواحی کرمان پخش شد. بعدازاین بخش امیرحسین مدرس از صادق چراغی پرسید در این جشنواره تا چه میزان شاهد کارهای جدید بودید؟ وی گفت: امسال در فراخوان دو موضوع اعلام‌شده بود. یکی ساخته‌های حماسی و دیگر اینکه هنرمندان می‌توانستند با ساخته‌های خود شرکت کنند به شرطی که بر مبنای الگویی باشد که با موسیقی نواحی منطقه خودشان هماهنگ باشد. امسال برخی از گروه‌ها در ترکیب سازها آزادی بیشتری داشتند به‌طور مثال کمتر سالی بود که در موسیقی خراسان دو ساز رباب شرکت کنند. شاید بهتر باشد سیاست‌گذاری‌های این‌چنینی در جشنواره‌های منطقه‌ای بیشتر شود. امسال جشنواره سورناوا را در شهر ایلام داشتیم و می‌توانستیم روی یک ساز متمرکز شویم. اما جشنواره کرمان جشنواره کشوری است. وقتی رویدادی به این بزرگی اتفاق می‌افتد پتانسیل بزرگی چه به لحاظ گردشگری و چه به لحاظ فرهنگی است. لذا نیاز است با این جشنواره جدی‌تر برگزار شود و جدی‌تر در نظر گرفته شود. سال پیش موضوع جشنواره منظومه خوانی بود که ما در قالب کتاب این رویداد را چاپ کردیم . این کتاب حاصل همکاری رادیو فرهنگ و وزارت ارشاد است. حاصل این گفتگوها گزارش تحلیلی شد. ما هم دعوت می‌کنیم که همه عزیزان دست‌به‌دست هم دهند تا این رویداد جدی‌تر شود.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
در مورد ساز سورنا هیچ کتابی نداریم

وی افزود: راجع به سورنا هنوز هیچ کتابی نداریم و این کوتاهی ماست هم ما هنرمندان و هم مسئولین. هنرمندان تلاش خود را کردند و از دل غارت مغول و مشکلات این ساز را آورده و به ما رساندند .

امیرحسین مدرس در ادامه از صادق چراغی پرسید آیا تدابیری لحاظ شده تا دانشجویان موسیقی علاقه‌مند به این جشنواره امکان شرکت داشته باشند وی در پاسخ گفت: متأسفانه همیشه کمبود بودجه مانع انجام کار است. در سال گذشته چند عده از علاقه‌مندان از آلمان مراجعه کرده بودند و ما کلاس‌هایی برای آموزش و بالا بردن سطح آگاهی این دوستان فراهم کردیم. همیشه فکر برای کار هست اما کمبودها مانع است.

مشکل اساسی نشان ندادن ساز در سیما است/ سهم اندک هنرمندان موسیقی نواحی از رسانه
دانشجویان باید به‌صورت عملی وارد عرصه موسیقی نواحی شوند

وی درباره خروجی این جشنواره خاطرنشان کرد: سال پیش از همدان یکی از هنرمندان کهن‌سال را دعوت کردیم و این کار به آن‌ها اعتبار بخشید و این باعث ارتقای موسیقی نواحی می‌شود. من ازاینجا مسئولین را دعوت می‌کنم تا به این مقوله جدی‌تر نگاه کنند. این جشنواره باعث شور پژوهشگران موسیقی نواحی و دیده شدن آن‌ها می‌شود. اگر جشنواره را تخصصی‌تر کنیم اتفاقات بهتری رخ می‌دهد.در حوزه دانشگاه ما می‌توانیم از دانشجویان موسیقی هم استفاده کنیم. هراندازه این افراد را بیشتر دخیل کنیم دانشجویان به‌صورت عملی با این مقوله نه‌تنها تئوری آشنا می‌شود. شرط اول هم‌افزایی است. من از مسئولین دانشگاه و صداوسیما دعوت می‌کنم که یاری دهند و تنها بر گردن ارشاد این مسئولیت نیست و همه باید کمک کنند. حضور دانشجویان در این عرصه عملی ضرورت دارد.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
یادداشت ادامه
هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

هنوز مخاطبانی وجود دارند كه موسیقی درست می‌شنوند

من آقاي لودوویکو اینائودی را به خاطر همان قطعه‌ای كه در ميان يخ‌های قطبی اجرا كرد و بسيار مورد توجه قرار گرفت مي‌شناسم و صادقانه بگويم بقيه كارهاي ايشان را دنبال نكرده‌ام. اما درباره اجراي موسيقي «اينسترو منتال» يا موسيقي‌سازي بي‌كلام كه اجراي آقاي اينائودي نيز در اين زمره قرار مي‌گيرد بايد بگويم ...
آهنگساز گزیده کار

آهنگساز گزیده کار

خودش به گزیده کاری‌اش واقف است و هيجاني براي اينكه بيش از این‌ها كار كند ندارد، دهه ششم زندگي‌اش را سپري كرده است و درعین‌حال بخش عمده فعاليتش را معطوف به اجرا كرده. او لودوويكو اينائودی، آهنگسازي است كه ...