به گزارش
ریتم نو، در ابتدای این برنامه طبق روال اخبار موسیقی پخش شد و گزارشی از ضبط تک آهنگ «خانه آبی» کار گروهی علیرضا قربانی، پیمان خازنی و رضا موسوی که پیش از عید منتشر شد. پسازآن با حضور مهمانان بخش گفتگوی زنده برنامه آغاز شد.
جای موسیقی سنتی و محلی در سیما خالی است
پیروز ارجمند و علیرضا بدیع مهمانان برنامه این هفته ساعت 25 بودند که با موضوع نقد و بررسی تیتراژهای نوروز 97 و تحلیل نقش موسیقی در برنامههای تلویزیون در کنار امیرحسین مدرس قرارگرفته و به گپ و گفت پرداختند. در آغاز این گفتگو امیرحسین مدرس نظر مهمانان برنامه را درباره نحوه پرداخت سیما به مقوله موسیقی در ایام عید جویا شد. پیروز ارجمند دراینباره گفت: درمجموع اتفاقات خوبی در این دو هفته رخ داد و از همه ژانرهای موسیقی و همه طیفها خوانندگان خوبی به سیما دعوت شدند و درمجموع تنوع خوب بود. اما شاهد حضور برخی از هنرپیشگان بودیم که خواننده شدهاند و اینکه بگوییم آیا خوانندگان خوبی هستند جای پرسش دارد.
چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی بیمهری میکند
وی افزود: از طرفی خوانندگانی هم دعوت شدند که میبینیم در کار خود تکرار میشوند مانند حجت اشرف زاده که البته کارهای خوبی دارد اما تکراری است. علیرضا عصار کار متفاوتی خواند که جدایی از فواد حجازی قطعاً در این تغییر بیاثر نیست، رضا یزدانی هم با سبک خاص خود به سیما آمد. اما جای موسیقی محلی و سنتی ما خالی بود و این پرسش پیش میآید که چرا صداوسیما به موسیقی محلی و سنتی ما بیمهری میکند که همه افتخار و دارایی ماست و فقط به پاپ میپردازد و این نقطهضعف سازمان در این ایام بود.
در ادامه صحبتهای پیروز ارجمند علیرضا بدیع دراینباره گفت: این برنامههایی که در سیما پخش میشود حاصل سلیقه تهیهکنندگان ماست و کلیت آثار بسیار بهتر بود و به لحاظ ترانه، شعر و متن پیشرفت خوبی نسبت به سال پیش داشتهایم. در سال گذشته صرفاً چهار یا پنج کار داشتیم که بهنوعی توهین بشمار آمدند و سراسر ایرادات دستوری و تلفیق و حتی شاعران نامآشنا آثار بدی از خود بجای گذاشته بودند. که به نظر من برنامه ساعت بیستوپنج به لحاظ نقدهای بیتعارف و دعوت از کارشناسان تأثیر بسیاری بر بهبود فضای موسیقی داشته است.
تا چه زمانی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد؟
پس از پخش آیتم نظرسنجی از بینندگان درباره توجه رسانه به مقوله موسیقی در ایام نوروز، پیروز ارجمند درباره سیاستهای سازمان صداوسیما درباره موسیقی اظهار کرد: تا چه زمانی سازمان قصد دارد ساز را در سیما نشان ندهد، آیا با نشان دادن اسلحه مردم اسلحه به دست میگیرند و یا با نشان دادن مواد مخدر مردم معتاد میشوند. اگر ساز هم نشان دهند مردم با دیدن ساز، ساز به دست نمیگیرند. من فکر میکنم سازمان باید استراتژی راهبردی درباره موسیقی داشته باشد و بگوید امروز استراتژی ما درباره موسیقی به این صورت است و پنج سال آینده در چه جایگاهی قرار داریم و این میان نظر مردم و خواست آنها چیست؟ و آیا مردم با نشان دادن ساز موافق هستند یا مخالفاند که به جرأت میتوانم بگویم 98 درصد موافق هستند. رسانه در دل مردم و برای مردم است و هیچگاه هیچ میری در سازمان نگفته است که چرا نشان دادن ساز در سیما منع دارد و به نظر من این مسأله محدودیتی نباید داشته باشد زیرا ساز میراث معنوی ماست و در یونسکو ثبتشده است و ما میخواهیم بخشی از میراث فرهنگی خود را نشان دهیم.
جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارند!
وی افزود: سامان احتشامی در برنامه دورهمی ساز نواخت آیا اتفاقی افتاد؟ خیر مردم نشاط پیدا کردند و کمی از فشارهایی که روی آنها است کاسته شد و یا علیرضا عصار در برنامه نوروز پیانو نواخت آیا اتفاقی افتاد؟ مطمئناً اتفاقی هم اگر بیفتد اتفاق خوب است و نه بد و من معتقدم سازمان باید تکلیف خود را دراینباره انجام دهد و این ممنوعیت را بردارد. متأسفانه ساز را در سیما نشان میدهند و جلوی ساز گلدان میگذارند و مسلم است که این توهین به شعور مردم و موسیقی است. از طرفی آواز خواندن هم نوعی پرداختن به موسیقی است پس جلوی خوانندگان در سیما هم گلدان بگذارید.
به ما موزیسینها بگویند دلایل نشان ندادن ساز چیست؟!
این آهنگساز در ادامه گفت: مقام معظم رهبری درباره موسیقی نظرات روشنگرانهای دادند و در مورد موسیقی فاخر و ارزشمند نظران روشنی داشتهاند. زمانی که شهرام ناظری با صدای خود شعر حافظ و مولانا را در کنار نوازندهای که او هم در کمک به ارائه این موسیقی عرفانی مینوازد هنرنمایی میکند پس چرا باید نوازندگی او را نشان ندهیم. بنابراین من بهعنوان موزیسینی که سیویک سال است کار حرفهای میکنم این تقاضا را دارم که به ما موزیسینها بگوید که چرا سازمان ساز را نشان نمیدهد و دلایل این کار چیست؟
ساز پیشینه فرهنگی ما است
علیرضا بدیع در تکمیل سخنان پیروز ارجمند اظهار داشت: در سالهای قبل میزگردی اینچنینی با حضور دو روحانی و نماینده دفتر موسیقی برپا شد که هیچ نتیجهای نداشت و هر دو طرف بحث دلایل خاص خود را داشتند اما کماکان ما انتظار داریم این اتفاق رخ بدهد و بدانیم ساز پیشینه فرهنگی ماست و حال همه را خوب میکند گرچه ممکن است شکلی از موسیقی هم وجود داشته باشد که به اعصاب خوردی و خشونت دامن بزند اما آنچه در کشور ما اتفاق میافتد انصافاً سازنده است و وقتی ملودی خوش از همایون خرم میشنویم واقعاً دلمان باز میشود و حال ما را خوش میکند و این حال خوش تنها به این معنی نیست که حرکات موزون از خود نشان دهیم.
وی افزود: اینکه سهم ما از موسیقی ملی چقدر است باید مشخص شود. موسیقی ملی چه نوع موسیقی است آیا موسیقی است که گروهها یکشبه در آن مد میشوند و همهگیر میشود و میزان اتمام خرید بلیت در کسری از دقیقه مدنظر است و یا خیر موسیقی فاخری که ریشه آن در آثار گذشتگانی نظیر همایون خرم بود و در حال حاضر عزیزانی نظیر آریا عظیمی نژاد آن را راهبری میکنند. مقصود شکل دوم است اما متأسفانه جای آن در تلویزیون خیلی خالی است. در تیتراژ سریالهای نوروزی عزیزانی چون سینا سرلک، علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سایر خواندگانی که کار خود را خوب بلد هستند بودند اما از طرفی این خوبان در خیلی مواقع میان کارها گم میشوند.
چرا ابراهیم تاتلیس آری شجریان نه
پیروز ارجمند در تکمیل سخنان علیرضا بدیع گفت: اتفاق جالبی که امسال در یکی از سریالها افتاد این بود که ما صدای خواننده ترک ابراهیم تاتلیس را در یکی از سریالها شنیدیم این خواننده خوبی است اما فکر کردم که چرا استاد شجریان در سیما نمیخواند ابراهیم تاتلیس قابلاحترام اما چرا به اینطرف توجه نمیکنیم. چرا به خوانندگان جوان فرصت نمیدهیم ما تعداد زیادی خواننده خوب داریم و موسیقی محلی ما موسیقی غنی و سرشاری است و مردم لذت میبرند. چرا به ظرفیتهای موجود کمتوجهی میکنیم. چرا وقتی دور روی خوانندهای میافتد در همه شبکهها تنها موسیقی او پخش میشود. به نظر من سازمان باید شورای هماهنگی تشکیل دهد که این شورا طبق یک چارت مشخص کند هر خواننده به چه میزان در برنامهها میتواند حضور داشته باشد. ما خوانندگان زیادی در حوزههای مختلف داریم و ظرفیت باید بین اینها تقسیم شود تا عدالت اجرا شود.
عصار پیشرفت مثبت و خوبی داشته است
پس از صحبتهای این هنرمند تیتراژ مجموعه «یک یک» با صدای علیرضا عصار پخش شد و پسازآن پیروز ارجمند درباره تیتراژهای برنامههای تلویزیونی گفت: چرا ما در تمام برنامهها تیتراژ با صدای خواننده میگذاریم و این شامل همه برنامههای تلویزیونی میشود درحالیکه رسانه تلویزیون مناسب این کار نیست و کما اینکه در سریالهای جهانی کدامیک تیتراژ با کلام دارد و این ضعف محسوب میشود و آرامآرام تأثیر خود را بر مخاطب کم میکند و مردم دیگر آن کار را زمزمه نمیکنند.
قطعه «مه دخت» به لحاظ ترانه نمره قبولی نمیگیرد
پس از صحبتهای این هنرمند قطعه «مه دخت» از حجت اشرف زاده پخش شد. پیروز ارجمند درباره این کار گفت: حجت اشرف زاده خواننده اخلاقمداری است و این کار، کار خوبی است و ملودی روانی دارد و همچنین کلیپ خوبی دارد و من به آقای علی ضیا تبریک میگویم و در کلیپ سازی سازمان قدمهای خوبی برداشته است.
علیرضا بدیع هم در مورد ترانه این کار و ملودی آن اظهار داشت: ملودی این کار را دوست دارم اما راجع به ترانه ابتدایی صحبت است، در اواسط کار بهواسطه ملودی جذاب ترانه شنیده نمیشود و ایرادات آن گم میشود و ایراد در این بیت است که میگوید بی تو من به گریه میرسم نه نگو به تو نمیرسم وای من تو را ندارم، عطر تو برای من نفس خانهام بدون تو قفس نه نرو نمیگذارم و همین الگو در بند دیگر تکرار میشود و این نشان میدهد که اول ملودی نوشتهشده بعد کلام و این اشعار پر از ضعفهای دستوری و حرفهای تکراری است. ایراداتی ازایندست در این ترانه بسیار است و این ترانه متوسط رو به پایین است و نمره قابل قبولی نمیگیرد.
تیتراژ «پایتخت» به دلیل اصالت و محلی بودن آن در ذهن مخاطب جا باز کرد
تیتراژ سریال «پایتخت» قطعه دیگری بود که در ادامه این برنامه با صدای حمید ترکاشوند پخش شد و علیرضا بدیع در خصوص این کار گفت: این اشعار از ادبیات کلاسیک ما است و برخی از این اشعار برگرفته از ادبیات شفاهی مازندران است و این کار دستکاریشده است و ممکن است با این دستکاری برخی کلمات تغییر نادرست پیدا کند. اما درمجموع کار خوبی بود.
پیروز ارجمند هم دراینباره گفت: آریا عظیمی تنظیمکننده این اثر است و نمیشود گفت آهنگساز این کار. صدای ترکاشوند را مدتی قبل شنیدم و خواننده خوبی است، این کار، کار لطیفی است و دلیل خوب ماندن آن اصالت کار است و جای این موسیقی در صداوسیما خالی و کم است.
ترانه «عید» آشتی سیما با جوانان است
پسازاین کار علیرضا بدیع درباره قطعه عید تیتراژ برنامه اینک بهار با صدای کامران تفتی و رستاک حلاج اظهار کرد: این کار ترانه موفقی دارد و بهترین ترانه تیتراژ از زبان حسین غیاثی و دیگر ترانه کار فریدون آسرایی است. حسین غیاثی نوع نگاه خوبی در باب ترانه نوروزی داشته که قابلتحسین است و نوع سوژه پردازی عالی است و حسین غیاثی به لحاظ فنی هم بسیار موفق است.
پیروز ارجمند هم دراینباره گفت: به نظر من این کار جوانانهترین موسیقی عید بود . موسیقی سرزنده و فانتزی است و نوع خوانش آن خاص است و درمجموع اتفاق خوبی است و سازمان در این زمینه موفق عمل کرد و از وزارت ارشاد بهتر عمل کرد و این کار آشتی خوبی با نسل جوان برقرار کرد.
رضا یزدانی در انتخاب ترانه موفق است
قطعه «فصل بی تکرار» از رضا یزدانی کار دیگری بود که مورد نقد مهمانان برنامه قرار گرفت، این کار تیتراژ سریال تعطیلات رویایی بود. پیروز ارجمند ضمن تسلیت به رضا یزدانی بابت درگذشت پدر این هنرمند و تبریک به علی اوجی در حمایت از موسیقی درباره این کار این تیتراژ را از کارهای خوب امسال دانست.
علیرضا بدیع هم دراینباره گفت: رضا یزدانی معمولاً موفق است و فرم ترانه مدرن را میپسندد و ترانهسرا طبق نظر او مینویسد و این کار ترانه خوبی است و ایراد خاص و فاحشی ندارد و باید به رضا یزدانی تبریک گفت.
پیروز ارجمند درباره حفظ فرهنگ موسیقایی گفت: برخی از خوانندگان داد میزنند و یا جیغ میزنند موسیقی باید لطیف باشد و بافرهنگ ما سازگار باشد خواهش دارم که موسیقی بافرهنگ ایرانی را خراب نکنید.
تیتراژ سریال هیأت مدیره را اگر خواننده محلی میخواند بهتر بود
تیتراژ سریال هیأت مدیره با صدای احسان کرمی قطعه دیگری بود که به معرض نقد مهمانان این برنامه گذاشته شد . علیرضا بدیع دراینباره گفت: این کار موسیقی فولکور و محلی خراسانی است و بسیار کار زیبایی است و با تنظیم جدیدی احسان کرمی آن را خوانده است. احسان سعی کرد لهجه بیرجندی را تقلید کند که موفق بود و ترانه موفقی دارد.
پیروز ارجمند هم دراینباره گفت: کاش احسان کرمی این کار را نخوانده بود زیرا در کار محلی ظرافت خاصی دارد و ظرایفی در این گویش است که کاش خواننده محلی این کار را خوانده بود.
قطعه «آرزو این است» با صدای فریدون آسرایی و ترانه حسین غیاثی قطعه دیگری بود که از نظر مهمانان برنامه کار موفقی بود و به عقیده علیرضا بدیع این ترانه دومین کار موفق در تیتراژهای نوروزی بود و دکتر ارجمند این کار را موفق دانست.