ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

فستیوال موسیقی ملل استرالیا با نوای موسیقی کردی آغاز می‌شود

جشنواره موسیقی ملل استرالیا، اواخر بهمن‌ماه سال جاری (فوریه 2018) با اجرای موسیقی کردی توسط همنوازان «سرو» به سرپرستی و آهنگسازی سالار ایوبی آغاز می‌شود.
فستیوال موسیقی ملل استرالیا با نوای موسیقی کردی آغاز می‌شودبه گزارش ریتم نو، سالار ایوبی سرپرست، آهنگساز و نوازنده این گروه، با اعلام این خبر، عنوان کرد: « دومین حضور گروه موسیقی «سرو» در «جشنواره موسیقی ملل» استرالیا، طی تاریخ 26 الی 29 بهمن‌ماه 1396 (15 الی 18 فوریه 2018) رقم خواهد خورد و همراه با گروه‌های شرکت‌کننده‌ای که از اقصی نقاط دنیا حضور دارند، در افتتاحیه این رویداد که روز ویژه‌ای به شمار می‌آید و تنها مجموعه‌های خاصی آثارشان را ارائه می‌کنند، به اجرای رپرتواری از قطعات کُردی پرداخته و پس‌ازآن در 16، 17 و 18 فوریه نیز، اجراهای دیگری را تقدیم مخاطبان خواهیم کرد.»
وی افزود: «این فستیوال میزبان موزیسین‌های مطرح و سرشناسی از سراسر جهان من‌جمله خود استرالیا است که از آن میان می‌توانم به «بیکر بوی-baker boy» و «لیو-leo» خواننده بسیار مشهور و پرمخاطب استرالیایی اشاره‌کنم که آن‌ها نیز در افتتاحیه به هنرنمایی می‌پردازند و در روزهای 16و 17 و 18 فوریه، اجراهای ما در بخش خیابانی رقم خواهد خورد.»
ایوبی با اشاره به رپرتواری انتخابی برای اجرای مجموعه‌شان ادامه داد: «همان‌گونه که اشاره کردم، ما قطعاتی از موسیقی فولکلور کُردی را برای این اجراها آماده ساخته‌ایم که تنظیم آن‌ها را بنده به عهده داشته‌ام. سعی شده است که در تنظیم این قطعات یا در حدفاصل بین آن‌ها، اشاره‌ای به موسیقی ردیفی صورت گیرد و از رنگ‌هایی که در ردیف‌های موسیقی ایرانی وجود دارد استفاده گردد.بنابراین با این رویکرد، هم موسیقی دستگاهی و ردیفی خود را معرفی کرده‌ایم و هم شورونشاط موسیقی کُردی را به مخاطب رسانده‌ایم. «شمامه»، «لرزان»، «آ مینه» و «رِنگ شهر آشوب» قطعاتی اصلی برای این اجرا هستند اما جز آن فضایی را به‌گونه‌ای مهیا ساخته‌ایم که در آن میان بداهه‌نوازی‌هایی هم از جانب دوستان همراه ارائه گردد و این‌گونه از توانایی و خلاقیت این هنرمندان در عرصه بداهه‌نوازی نیز بهره برده باشیم.»
سرپرست، تنظیم‌کننده، آوازخوان و نوازنده عود گروه، در معرفی دیگر اعضای مجموعه گفت: « وحیده عیسایی نوازندگی قانون، سوگل میرزایی نوازندگی تار، منصور آزاد فکر کمانچه و نازنین رنج پور نوازندگی دف را بر عهده‌دارند. لازم به ذکر می‌دانم که با گروه موسیقی «سرو»، در شرف ضبط و تولید آلبومی هستیم تحت عنوان «زماون» که کُردیِ واژه عروسی است. این آلبوم همان‌طور که از نامش پیداست، شامل قطعات فولکلور کُردی است که سابق بر این با ارکسترهای محلی اجرا می‌شده‌اند اما طی سالیان زیادی با تکثیر و تکرار موسیقی الکترونیک، به فراموشی سپرده شد. بخشی از این کار ضبط‌شده است و ادامه آن را انشالله پس از فستیوال «موسیقی ملل» به انجام می‌رسانیم.»
شایان‌ذکر است که گروه موسیقی «سرو» سال گذشته نیز در افتتاحیه فستیوال «موسیقی ملل» و در بخش میهمانان ویژه، اجرایی را با همراهی ارکستر ملی چین بروی صحنه برد که بازتابی چشمگیر داشت.
این مجموعه در سال 2001 به سرپرستی «سالار ایوبی» و باهدف حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی تأسیس‌شده است. مرکزیت فعالیت‌های این گروه در استرالیا بوده اما تورهای متعددی را از 2005 و پس‌ازآن در 2014 و 2017 با همراهی و سرپرستی استاد «مجید درخشانی» و بسیاری از هنرمندان ایرانی دیگر از کانادا، امریکا و اروپا داشته‌اند. چیدمان اعضای گروه با توجه به تغییر برنامه‌های اجرایی و ازآنجاکه در خارج از ایران و در نقاط جغرافیاییِ با مسافت زیادی از هم مقیم هستند، ثابت نبوده لیکن تمام تلاش مجموعه بر این بوده که هنرمندان و نوازندگان حرفه‌ای خارج از ایران در فرصتی ویژه کنار هم قرارگرفته و هنرشان را ارائه دهند. این هنرمندان از کانادا، آمریکا و اروپا گرد هم آمده و آثار قابل‌توجهی را در این سال‌ها به اجرا درآورده‌اند.


منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
narges
Australia
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
اشاره نشده که تو کدوم شهر استرالیا برگزار میشه!
تقویم هنری ادامه