ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
ساعت 25 با حضور فریدون شهبازیان، شهرداد روحانی و علی‌اکبر صفی پور

همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای ارکسترها

برنامه ساعت 25این هفته با حضور علی‌اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی با موضوع بحث و بررسی فعالیت‌های بنیاد رودکی و دو ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ملی ایران به روی آنتن شبکه 5 سیما رفت.
همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای ارکسترهابه گزارش ریتم نو، در ابتدای این برنامه بخش نقد آلبوم که از این به بعد آیتم ثابت برنامه خواهد بود با موضوع نقد آلبوم «حرف بزن» ساخته میلاد درخشانی که جایزه باربد را نیز در جشنواره موسیقی فجر امسال کسب کرد پخش شد و پس‌ازآن ارتباط زنده تلفنی با این خواننده و آهنگساز برقرار شد تا صحبت‌های خود را درباره نقد اثر خود بیان کند. این هنرمند عرصه موسیقی ضمن ابراز خرسندی از کسب جایزه باربد اظهار داشت: هر دو اثر من آلبوم «نقطه پرگار» در بخش موسیقی بی‌کلام و آلبوم «حرف بزن» در بخش آهنگسازی موسیقی باکلام بخش موسیقی تلفیقی توانست جایزه باربد را به خود اختصاص دهد.
وی درباره نقد آلبوم «حرف بزن» گفت: من موافق نقد دوستان هستم و بیس کار من در موسیقی بی‌کلام است و بخش دیگر فعالیت من موسیقی باکلام است که با صدای خود من است. من نخستین کسی هستم که به کار خودم نقد دارم و درنهایت معتقدم هیچ کاری کامل نیست و برای کارهای آینده سعی می‌کنم نواقص را برطرف ‌کنم، کارها هرسال شبیه هم باشند نشان‌دهنده این است که من پیشرفتی نداشته‌ام. این آلبوم نمایانگر احوال من در سالی ست که گذشته است. 
بعدازاین بخش اخبار موسیقی پخش شد و در زمان پخش این آیتم علی‌اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی در کنار امیرحسین مدرس برای بخش گفت‌وگوی زنده برنامه حاضر شد تا پس از ارائه صحبت‌های مقدماتی و ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد رودکی در راستای برنامه‌های موسیقی و برنامه‌ریزی‌های ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران دو مهمان دیگر نیز در استودیو حاضر شوند. 

تساوی در تقسیم اجراها
علی‌اکبر صفی پور در ابتدای صحبت‌های خود گفت: بنیاد رودکی به‌عنوان مجموعه‌ای که در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد در فرصت پیش رو تا پایان سال برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر و ارکسترها را در دستور کار دارد و در تالار حافظ هم نمایش‌های خاصی داریم و همین‌طور برپایی جشنواره مد و لباس در تالار وحدت، برگزاری اختتامیه اتفاقات هنری و برنامه‌های روتین که همگی در دستور کار تالار رودکی است. در اسفندماه برنامه‌های موسیقی در تالار وحدت تداوم پیدا می‌کند.
امیرحسین مدرس در ادامه از علی‌اکبر صفی پور پرسید توازن برنامه‌ها بین اهالی موسیقی و تئاتر در تالار وحدت را چگونه برقرار می‌کنید؟ وی در این خصوص اظهار داشت: معمولاً ساعت شش ونیم برنامه تئاتر و برنامه‌های موسیقی ساعت 9 و نیم شب اجرا دارند و ویژه‌برنامه‌های بانوان هم معمولاً  به‌روزهای اواخر هفته 2 بعدازظهر اختصاص پیدا می‌کند و در روزهای دیگر هم همایش‌ها برگزار می‌شود و ما محدودیتی برای اهالی هنر نداریم و فرصت به نحو مساوی به هر دو گروه اختصاص‌یافته اما تقاضا برای اجرای برنامه‌ها بیشتر از آن چیزی است که برای آن در نظر گرفته‌شده است.

اجرا در تالار وحدت تابع شرایطی است
مدرس از علی‌اکبر صفی پور پرسید به چه علت اجرای برنامه‌ها در تالار وحدت خاص نیست و پای هر گروهی به این تالار باز می‌شود؟ وی دراین‌باره گفت: ما اولویت و طبقه‌بندی خاصی برای این کارداریم و هر گروهی  در تالار وحدت قصد اجرا داشته باشد باید گرید الف داشته باشد و دومین اتفاق این است که ما در تالار وحدت تنها اجرای موسیقی سنتی و کلاسیک داریم و امسال حتی موسیقی تلفیقی هم نداشته‌ایم و بخشی از کارها را به موسیقی نواحی اختصاص داده‌ایم و شاید این‌گونه به نظر برسد برخی از این گروه‌ها  که از استان‌های دیگر می‌آیند گرید لازم را ندارند ولی باید این را در نظر بگیریم که این گروه‌ها امکانات گروه‌ها در تهران را ندارند . 
وی افزود: بخش مهمی از وقت تالار وحدت را به ارکستر ملی و سمفونیک اختصاص داده‌ایم و حتی ارکسترهای دیگری که مکان مناسبی برای اجرا جز تالار وحدت ندارند، بنابراین این هم یک اولویت است. بخش دیگری هم اختصاص به اجراهای خارجی دارد و بخشی از زمان تالار هم به جشنواره‌ها تعلق پیدا می‌کند اما به جرأت می‌گوییم که هیچ گروهی در صورت اخذ شرایط لازم محدودیت اجرا نخواهد داشت.
پس از صحبت‌های علی‌اکبر صفی پور گزارشی از اختتامیه جشنواره موسیقی فجر پخش شد و در این زمان دو مهمان دیگر برنامه فریدون شهبازیان و شهرداد روحانی در کنار امیرحسین مدرس و علی‌اکبر صفی پور قرار گرفتند.
همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای ارکسترها

موسیقی مقامی و بومی دست‌مایه آهنگسازان
در ابتدا امیرحسین مدرس از فریدون شهبازیان در خصوص همکاری با ارکستر ملی پرسید و این هنرمند گفت: زمانی که رهبری این ارکستر را بر عهده گرفتم در ذهنم این بود که بهترین آثار آهنگسازان مطرح کشور را اجرا کنم و ارکستر را با پنجاه نوازنده تشکیل دادیم و تا به امروز که یک سال از وجود ارکستر می‌گذرد بسیار پیشرفت کرده و به نیمی از اهداف رسیده‌ام اما برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ام که از موسیقی بومی و مقامی سرزمینمان با کمک آهنگسازان مطرح دعوت کنیم تا بر روی این آثار کار شود زیرا پایه موسیقی  ملی ما موسیقی ردیف و موسیقی بومی است و در هیچ کشوری از جهان چنین موسیقی متنوعی وجود ندارد که دستمایه هنرمندان باشد.
پس از صحبت‌های فریدون شهبازیان امیرحسین مدرس از شهرداد روحانی پرسید پذیرفتن ارکستری که فراز و نشیب زیادی طی سال‌ها داشته کار ساده‌ای نیست، شما چطور این سمت را پذیرفتید؟ شهرداد روحانی گفت: از مدت‌ها قبل با ارکستر سمفونیک تهران در مقام رهبر مهمان همکاری داشتم و دو سال پیش از طرف بنیاد رودکی از من خواسته شد مسئولیت این ارکستر را بر عهده بگیرم  و در این دو سال ارکستر به بهترین نحو کار خود را انجام می‌دهد و جا دارد از بنیاد رودکی و آقای صفی پور جهت حمایت‌های ارکستر تشکر کنم. این ارکستر 80 سال قدمت دارد و جای خود را نه‌تنها در کشور که حتی در بیرون از کشور بازکرده است و مردم هم استقبال خوبی داشته‌اند.
اختصاص بودجه برای ارکسترها
در بخش بعدی برنامه گزیده‌ای از اجراهای ارکستر سمفونیک پخش شد و پس‌ازآن علی‌اکبر صفی پور مدیر بنیاد رودکی در خصوص وضعیت ارکسترها و فراز و نشیب‌هایی که دچار بوده‌اند سخن گفت، وی عنوان کرد: در تمام دنیا ارکستر داری حرفه پرهزینه‌ای است و درعین‌حال تمام کشورها برای آنکه خود را در بالاترین سطح خود نشان دهند به ارکسترها بیشتر بها می‌دهند. در کشور ما ازآنجایی‌که موسیقی سنتی غنی‌ای وجود دارد به  ارکستر ملی هم بها می‌دهند. در کشور ما باوجود سابقه بالای ارکستر داری به‌واسطه تغییرات و تأثیری که هنر از اتفاقات جامعه می‌گیرد ارکستر داری نیز تأثیر می‌پذیرد و درعین‌حال ما توان و اعتباری که برای استخدام نوازنده و گروه می‌گذاریم بسیار پرهزینه است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که بودجه هنر به‌ویژه موسیقی محدود است و همان‌طور که در طی سال‌ها دچار نقصان‌هایی شد، شاید یکی از مشکلات همیشه مسائل اعتباری و قوانین اجرایی بوده است لذا حداقل در این یک سال و نیم ما سعی کردیم از سرچشمه ارکسترها را وارد ردیف بودجه کنیم و بودجه مستقلی برای این کار از سوی وزارت ارشاد و معاونت امور هنری و سازمان برنامه بودجه برای آن تعیین شد و این به نحوی شد که امروز مشکل اصلی که اعتبارات است حل‌شده و تمام نوازندگان ارکسترها از بیمه و پرداخت ماهیانه و قرارداد سالیانه برخوردار شده‌اند.

دعوت از نوازندگان خارجی در ارکستر ملی
پس‌ازآن شهبازیان درباره برنامه‌ریزی در حوزه معرفی موسیقی ملل گفت: از همان ابتدا من تصمیم داشتم آثار موسیقی‌دانان مطرح سرزمین و آثار موسیقی کلاسیک امروزی و موسیقی ملل را مطرح کنیم و در مورد موسیقی ملل تلاش داریم این اتفاق بیفتد حتی در جشنواره مصطفی که یک ماه پیش برگزار شد از ما خواستند که در اختتامیه، موسیقی فیلم حضرت محمد از مجید مجیدی را اجرا کنیم که این کار عملی نشد و ما موسیقی محمد را اجرا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. انشالله در سال آینده ارکستر سروسامان جدی‌تری خواهد گرفت. در مورد دعوت از نوازندگانی که در حوزه موسیقی ملل فعال هستند حتماً نیاز به سفر به خارج از کشور است.
اجرای کار آهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک
شهرداد روحانی نیز بعد از صحبت‌های فریدون شهبازیان در خصوص نحوه انتخاب رپرتواری که در اجراها در نظر گرفته می‌شود اظهار داشت: ارکستر سمفونیک تهران از ابتدا آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کرده است ازجمله این آهنگسازان می‌توانم به احمد پژمان، حسین دهلوی، شاهین فرهت و حشمت سنجری اشاره کنم اما خب ارکستر سمفونیک موسیقی جهانی را اجرا می‌کند یعنی آثاری که از ملیت‌های گوناگون هستند و در تمام دنیا کار می‌شود ولی از آهنگسازان ایرانی هم قطعاتی اجرا می‌شود و حتی از آثار آهنگسازان جوان ناآشناتر هم قصد اجرای کارداریم و ما معمولاً برنامه‌های ارکستر سمفونیک را ضبط‌صوتی و تصویری می‌کنیم و در اختیار علاقه‌مندان می‌گذاریم و انتشار این کارها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ما چند ماه پیش برنامه موسیقی ملل را داشتیم و کارهای مختلفی از ملیت‌های مختلف نظیر کره جنوبی، استرالیا و مکزیک در ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد و دو برنامه به موسیقی ملل اختصاص دادیم و حتی از کشورهای مختلف سولیست به ارکستر دعوت کردیم و برنامه اجرا کرده‌ایم و این مراودات ادامه دارد.

ساخت سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی
در ادامه برنامه آیتم مرور برنامه‌های ارکستر ملی به سمع و نظر بینندگان رسید و پس‌ازآن علی‌اکبر صفی پور در خصوص همکاری ارکسترهای ملی و سمفونیک  درباره ساخت سرود تیم ملی ایران در بازی‌های جام جهانی عنوان کرد: جام جهانی فرصتی برای نشان دادن هنر ایرانی است و ازاین‌رو تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون فوتبال برای ساخت سرود تیم ملی بسته شد و ساخت این سرود بر عهده ارکسترهای بنیاد رودکی است و برای این منظور نیاز به ترانه و قطعات و آهنگ‌های مناسب و خواننده داریم تا ارکستر بتواند این کار را اجرا کند و هر دو عزیز استاد شهبازیان و استاد روحانی در این کار همکاری دارند اما هنوز به نتیجه قطعی برای انتخاب گزینه مناسب نرسیده‌ایم اما قصد داریم همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای ارکسترها داشته باشیم. 

مخاطبان اجراهای ارکستر سمفونیک جوانان هستند
پس از صحبت‌های علی‌اکبر صفی پور شهرداد روحانی  در خصوص استقبال مردم از اجراهای ارکستر سمفونیک گفت: موسیقی کلاسیک طرفداران خاصی دارد و ما در این خصوص مثل غرب و اروپا تاریخچه طولانی در موسیقی کلاسیک نداریم اما بااین‌حال اگر مردم کیفیت ببینند از کار استقبال می‌کنند و آماری که از گیشه به ما می‌رسد خوشبختانه نشان می‌دهد که تمام اجراها استقبال زیادی داشته است و این روند ادامه دارد و اکثراً 80 درصد جوان هستند و این برعکس اروپا و غرب است در آنجا اغلب تماشاگران مسن هستند.

موسیقی پاپ به موسیقی ملی ضربه زد
شهبازیان نیز در خصوص موسیقی امروز کشور اظهار داشت: متأسفانه این روزها ژانری از موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی لطمه می‌زند و آن موسیقی پاپ است که ازحدگذشته است. موسیقی پاپ مورد استقبال جوانان است و مجوزها برای موسیقی پاپ زیاد است و خواننده‌های بسیاری اجرا می‌کنند و این‌ها به موسیقی ملی و مقامی ما لطمه می‌زند. ژانر پاپ آزار می‌دهد و من به‌شدت مخالف این نوع موسیقی‌ها هستم هرچند خودم در دهه هفتاد مجوز اجرای موسیقی پاپ در صداوسیما را دادم اما راه‌راه غلطی بود.در همین جشنواره فجر چند تا ارکستر شرکت کردند درحالی‌که باید در موسیقی ملی اجرا بیشتر از موسیقی پاپ باشد و اصلاً وجهه مناسبی برای موسیقی کشور نیست و باید ممیزی درست باشد. در مورد موسیقی سرود ملی هم باید از بهترین ترانه‌سراها استفاده کرد تا بهترین ترانه را بگویند و آهنگساز و ترانه‌سرا مشترک کاری را انجام دهند تا مردم دوست داشته باشند و امیدوارم این اتفاق بیفتد که موسیقی ملی ما به جایگاه اصلی خود برسد.

ارکستر سمفونیک به جایگاه بالایی رسیده است
شهرداد روحانی در ادامه درباره جایگاه ارکستر سمفونیک در عرصه جهانی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین رهبران موسیقی کلاسیک دنیا به‌عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کردند و ایشان اگر ارکستر در سطح بالایی نباشد همکاری نمی‌کنند و بعد از اجرا در تالار وحدت  این ارکستر را به فستیوالی در ایتالیا به اسم فستیوال راوانا دعوت کردند و این بهترین تعریف از اعضای ارکستر سمفونیک تهران است و این ارکستر در سطحی است که توجه این اساتید را جلب می‌کند. اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم اما به سمت آن حرکت می‌کنیم و این سیر صعودی بوده است.
در انتها فریدون شهبازیان در خصوص فعالیت در عرصه موسیقی فیلم اظهار داشت: به‌تازگی یکی از فیلم‌هایی که کار کردم در حال اکران است و کارهای دیگری در دست انجام دارم که امیدوارم ارکستر ملی و سمفونیک از طرف مردم مورد استقبال قرار بگیرد و آثاری که شنیده نشده اجرا شود.
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه