ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۶

بازگشت داماهی به برج آزادی/ تقدیم آهنگ «مردن مردانه» به جان‌باختگان سانچی

کنسرت گروه موسیقی داماهی به سرپرستی دارا دارایی، ۲۷ دی‌ماه ۹۶ در هشتمین روز از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر طی دو سانس برگزار شد.

بازگشت داماهی به برج آزادی/ تقدیم «سوپراستار» به جان‌باختگان سانچیبه گزارش خبرنگار ریتم نو، پیش از اینکه بخواهم به داخل سالن اصلی برج آزادی بروم و شاهد اجرای گروه موسیقی داماهی باشم، چنددقیقه‌ای را در هوای سرد ایستادم و به ابهت و نورپردازی زیبای این برج که حالا چهل‌ساله شده است، نگاه کردم.
برج آزادی حالا دیگر چهل سال دارد! درست در همین شب داماهی میزبان مخاطبانش است و همین امر باعث شد من هم در کنار این برج در شب تولد چهل‌سالگی‌اش باشم در یک‌لحظه تمام خاطراتی که این برج شنیده بودم در ذهنم مرور شد! به‌راستی این برج چه روزها و شب‌هایی چه وصال‌ها و فراغ‌هایی و چه مسافرانی به خود دیده است. از این فکرها بیرون آمدم اصلاً برای کنسرت داماهی به اینجا آمده بودم!
پله‌های برج را پایین رفتم و دیگر خبری از سرما نبود، در میان گرمای لذت‌بخش سالن، عطر غذاهای فست فود برج، من را به سمت خود می‌کشاند اما صدای زنگ سالن در گوشم پیچید و به سمت سالن اجرا رفتم، سالنی که به‌واسطه چیدمان صندلی‌ها فضای صمیمی را برای مخاطبان و قطعاً هنرمندان ایجاد کرده بود. بااینکه پرده‌های صحنه پایین بود اما صدای کوک‌کردن سازها می‌آمد و همین امر، مخاطبان که از رده‌های سنی گوناگون بودند را مشتاق شروع برنامه می‌کرد.
* داماهی
گروه داماهی سال ۱۳۹۳ با همکاری "دارا دارائی" نوازنده "باس و سرپرست گروه"، "حمزه یگانه"، نوازنده "کیبورد و بنجو"، "ابراهیم علوی" نوازنده " گیتار و عود و همچنین "رضا کولغانی" خواننده گروه تشکیل شد. موسیقی این گروه رویکردی آزادانه دارد و موسیقی‌های محلی ایران مخصوصاً "سواحل جنوبی" را با ژانرهای متنوع موسیقی بین‌المللی تلفیق کرده است.

*شروع شب داماهی
وقتی پرده کنار رفت، درحالی‌که لباس همه اعضای گروه مشکی بود، رضا کولغانی با شلوار مشکی پاچه کوتاه و کت زردرنگ با طراحی "صدف تحویل‌دار زاده" نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.
بعد از به صدا درآمدن صدای موسیقی با ریتم بندری و اجرای یک قطعه‌ای، خواننده گروه گفت: "اینجا ( برج آزادی) اولین سالنی ست که داماهی روی استیج رفت و به مخاطبان تهرانی معرفی شد."
سپس محمد طلوعی شاعر چندین قطعه داماهی را معرفی کرد تا قطعه "یار عزیز" یا همان "بمان" از اشعار "ابراهیم منصفی" به اجرا دربیاید.
آهنگ بعدی که از آلبوم جدید داماهی انتخاب‌شده بود یکی از اشعار "محمد طلوع"به اسم "باران اسیدی" بود.
بعدازاینکه یک آهنگ فولکلور هرمزگانی از آثار  "محسنی " شنیدنی و در ادامه آهنگ "دیوانه" به محمدعلی بهمنی از مهمانان اجرا تقدیم شد.
آهنگ "حکایت خاموش" که حکایت ۱۲۰ سال پیش بندرعباس و کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر است، از اشعار "نصرک" آهنگ بعدی بود که به اجرا درآمد.
در ادامه نوبت به اجرای قطعه "جاده لغزنده است" رسید که "رضا کولغانی" در مورد این شعر گفت: داستان این شعر در مورد خیابان‌گردی‌های قدیم  من و "ابراهیم علوی" و "محمود طلوعی" است که روی تمی که "دارا دارایی" ساخته می‌زنیم.
آهنگ بعدی که با استقبال زیادی مواجه شد یکی از آثار جدید این گروه به اسم "نیاز" از ترانه‌های "ابراهیم منصفی" بود. بین اجرا مخاطبان هم همخوانی کردند و آن‌قدر این بخش برای مخاطبان لذت‌بخش بود که با اتمام آهنگ و درحالی‌که داماهی می‌خواست آهنگ بعدی را اجرا کند، تماشاگران یک‌صدا شروع به خواندن مجدد بخشی از ترانه نیاز کردند و گروه هم با دیدن شور و شوق مردم، شروع به نواختن ملودی کارکرد. 

بعدازاینکه ترانه "سوگند" از اشعار " ابراهیم منصفی" اجرا شد، نوبت به تیتراژ سریال "بیمار استاندارد"، به اسم " خیلی ساده" رسید و بعد درحالی‌که کولغانی می‌گفت یکی از افتخاراتش آشنا شدن با " سید محمد مساوات"،  نقاش، نویسنده و کارگردان تئاتر بوده، آهنگ "درد بی‌دردی" اجرا شد.
کولغانی پس از اجرای آهنگ «سوپر استار»، آهنگ‌ "مردن مردانه" را به جان‌باختگان نفت‌کش سانچی تقویم کرد.
این کنسرت با اجرای آهنگ "لنج و بیوه" که به "همایون غنی زاده" تقدیم شد، به پایان رسید.
هومن نامداری (ساکسیفون)، همایون نصیری (درامز و پرکاشن)، ابراهیم علوی" نوازنده (گیتار)، آرش پژند مقدم (درامز) و حمزه یگانه (کیبورد) اعضای گروه داماهی را به سرپرستی دارا دارایی نوازنده گیتار الکتریک و خوانندگی رضا کولغانی تشکیل می‌دادند.

نویسنده : صبا شکوهمند | عکس: سید حسام الدین موسوی نژاد
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه