ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۵۶۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر،

دیلمون میزبان معصومه ابتکار شد/ شب گیلکی‌ها در برج آزادی

کنسرت گروه موسیقی دیلمون از گیلان به سرپرستی و خوانندگی محمود فرضی نژاد، پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال جاری در دومین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.
دیلمون میزبان معصومه ابتکار شد/ شب گیلکی‌ها در برج آزادیبه گزارش خبرنگار ریتم نو، این کنسرت ساعت 18:30 در حالی در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه رفت که میزبان معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری بود.
محمود فرضی نژاد در ابتدای این کنسرت گفت:«گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی‌اش، دارای آواها و نغمه‌های مختص به خودش است. گروه موسیقی و تئاتر دیلمون بیش از ده، دوازده سال به بازآفرینی آیین‌ها، آوازها و نغمه‌های گیل و دیلم فعالیت می‌کند و اجراهای زیادی را در داخل و خارج از کشور به روی صحنه برده است. موسیقی گیلان بر پایه کار و فراق یار و وصال یار بستگی دارد و با توجه به‌سختی کاری که در این منطقه وجود دارد برای اینکه سختی کار را احساس نکنند و بر کار مسلط شوند به ملودی‌های فولکلور روی آوردند تا جغرافیایشان را آباد کنند. آن مزرعه‌ای که صدای لالایی و آواهایی را می‌شنیدیم مطمئن بودیم در آنجا مردم به کار و تلاش مشغول هستند. متأسفانه امروزه دیگر این آوازها و نواها را نمی‌شنویم و این مزارع جای خودشان را به ویلاها داده است. امیدوارم بازهم این نواها را در شالیزارها و مزارع بشنویم و کار و تلاش همچنان هویدا باشد.»
دیلمون رجای، دراز تومونه جان، کونوس کله، گوسندخان، ای لله، امیری یا جونه دوسته، کورند، بیجار سرحوندگی، چمبوله، یویو، آت مانه و ناین گوله، قطعات انتخابی گروه موسیقی دیلمون برای اجرای در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بود که با استقبال مخاطبان به اجرا درآمدند.
رضا فکوری (کمانچه)، صابر غلامی پور (لبک)؛ رابعه افتخاری و سبحان سرابی (سه تار)، نوید لاهیجی (دایره)، علی اطهری (نقاره)، منیژه واحد (دایره و همخوان)، مریم کوچکی نژاد (همخوان) و هومن عشقی (تنبورین) اعضای گروه دیلمون را به سرپرستی و خوانندگی محمود فرضی نژاد تشکیل می‌دادند که آرش عشقی نوازنده تار وظیفه تنظیم قطعات در این اجرا بر عهده داشت. 
در پایان این کنسرت از محمود فرضی نژاد و آرش عشقی از اعضای گروه دیلمون توسط معصومه ابتکار تقدیر شد.
این گروه که باهدف پژوهش و بازآفرینی آیین‌ها، آوازها و نغمه‌های گیل و دیلم در سال 1389 تشکیل شد تاکنون کنسرت‌های متعددی را در سالن‌های تهران ازجمله تالار وحدت، برج میلاد، برج آزادی و تالار رودکی برگزار کرده. همچنین در دیگر شهرهای ایران و در کشورهایی چون گرجستان، ونزوئلا، ایتالیا، آلمان و ترکیه نیز به اجرای موسیقی مقامی و محلی گیلان پرداخته است.

عکس:‌سید حسام الدین موسوی نژاد
منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه