ترکاشوند که برای نخستین بار در سال 1368با نوازندگی کیبورد وارد این عرصه شد، از همان موقع به ساکسوفون فکر میکرد اما به دلیل فراهم نبودن شرایط، این امر به چند سال بعد موکول شد.
وی در حدود سال 74 با مرحوم استاد پرویز شهبازی آشنا شد و از همان موقع به حرفهای بودن فکر کرد و بهصورت خصوصی، حدود سه سال نزد ایشان به آموختن موسیقی پرداخت .
ترکاشوند در گفتگو با ریتم نو درباره فعالیتهای خود صحبت کرد.
از کی وارد حوزه حرفهای موسیقی و نوازندگی ساکسوفون شدید و بعدازآن چه اتفاقی افتاد؟
ورود جدی و حرفهای به عرصه موسیقی که شامل اجرای استیجی و کسب درآمد در این عرصه می شه، برای من از آنجایی آغاز شد که دوست خوب و برادر بزرگترم حسن فراهانی که یکی از نوازندههای بنام ساز ترومپت است و میدانست من در حال یادگیری ساز ساکسوفون هستم، با من تماس گرفتند و برای گروه خوانندهای به نام عباس بهادری که از خوانندههای خوب آن موقع بود، نوازندگی ساکسوفون را به من پیشنهاد کردند و بهاینترتیب حدود سال 75 بود که فعالیت حرفهای من آغاز شد.
آن زمان تعداد خوانندگانی که فعالیت داشتند بسیار کم بود و به دنبال آن نوازندگان سازهای بادی هم خیلی کم بودند و همچنین این خوانندگان هم اکثراً در موسیقیهای خود از سازهای بادی استفاده میکردند و بنابراین زمینه این کار خیلی مهیاتر بود و موضوع دیگر این بود که سبک موسیقی نیز با سبک امروز موسیقی متفاوت بود و وجود سازهای بادی آن زمان تقریباً الزامی بود و مانند امروز موسیقی الکترونیک باب نبود .
چرا ساز ساکسوفون را انتخاب کردید؟
من عاشق این ساز هستم و برای هرکسی که این ساز را در دستش دارد احترام زیادی قائل هستم؛ خواه آن فرد رقیب من باشد یا خیر. من از سالهای خیلی قدیم علاقهمند به این ساز بودم و از شکل ظاهری تا رنگ صدای این ساز را واقعاً دوست دارم و بخشی از دلایل فعالیت حرفهای من اینها بود .
دیده میشود که خانمها کمتر از آقایان اقدام به یادگیری این ساز میکنند، آیا این موضوع نشات گرفته از این باور غلط میشود که توانایی خانمها در نواختن سازهای بادی کمتر هست؟
بله دقیقاً، متأسفانه تبلیغات و اطلاعات اشتباهی از این ساز وجود دارد. تمام موارد اشتباهی که درباره سازهای بادی و بهخصوص ساکسوفون گفته میشود، مثل این گفته غلط که نوازندگی این سازها باعث بیماریهای تنفسی و فشار به سیستم تنفسی و گوارشی و.... میشود؛ عامل این موضوع هستند و همچنین دلیل دیگر، آموزشهای غلطی است که در ارکسترهای نظامی حاکم است که در افکار عمومی نسبت به این ساز تأثیر گزار بوده. آنها نیروهای نظامی را که اکثراً سرباز هستند وادار میکنند تا به نوازندگی در مارشهای نظامی که معمولاً مارشهای استاندارد و سختی هستند بپردازند و افراد بدون فراگیری روش صحیح ،شروع به نوازندگی میکنند و به همین دلیل فشار زیادی را متحمل میشوند و معمولاً این افراد به دلیل جوان بودن، خودشان متوجه این موضوع نمیشوند.
اما در کل انرژی لازم برای نواختن این ساز در حد همان نفس کشیدن است و نه بیشتر. من هنرجویان خانم زیادی دارم ، حتی هنرجوی خانمی داشتم که از 9 سالگی شروع به نواختن این ساز کرد و الان خیلی موفق است.
معمولاً چه تیپ افرادی برای آموختن این ساز اقدام میکنند؟
به نظر من افرادی که دوست دارند متفاوت باشند و اصطلاحاً خاص هستند، به سمت این ساز میآیند. چون نوازندگی این ساز در شروع خیلی سخت است و صبوری زیادی میخواهد و بنابراین زمان و تمرین بیشتری نسبت به دیگر سازها را نیز میطلبد تا بتوان به صدای مطلوب رسید.
آیا ساز دیگری نیز مینوازید؟
بهجز ساکسوفون، کلارینت هم مینوازم که هم خانواده همین ساز است.
سبک موسیقی موردعلاقه شما چیست؟
سبک موسیقی موردعلاقهام جز و بلوز است و درست است که در سبک جز بهاندازه علاقه و انتظارم پیشرفت نداشتم ولی مهمترین دلیل آن ، فوت استادم، پرویز شهبازی، و نبود استادی به تبحر ایشان بود که از او بیاموزم و موضوع دیگر اینکه در هارمونی هم خیلی سلیقهای عمل میشود و برخی حتی بلوز نواختن را نمیدانند، بهجز تعدادی محدود از نوازندگان و هنرمندان باتجربه . ولی من سعی خودم را کردم، حداقل در گوش کردن و یادگیری در این سبکها.
شما آرتیست کمپانی ژوپیتر هستید. دراینباره بیشتر توضیح بدید؛ و اینکه آرتیست یک کمپانی بودن به چه معنی است؟
کمپانیهای معتبر در زمینهی فروش سازهای تخصصی خود،با نوازندههای حرفهای و متخصص که دارای اعتبار هستند؛ همکاری میکنند.
من در ابتدا بهصورت تخصصی به آموختن این ساز پرداختم، نه بهعنوان ساز دوم و امروز 25 سال است که نوازندهی استیج هستم و با بیش از 30 خواننده در اوج فعالیتشان همکاری داشتم.
8 سال در ارکسترهای نظامی آموزش دادم و نیز بهعنوان یک متخصص در خصوص شناخت کامل مکانیزم این ساز و تعمیرکار ماهر میتوانم اظهارنظر کنم.و همه این موارد باعث میشود که یک کمپانی معتبر شمارا بهعنوان (آرتیست) خود انتخاب کنند.
علاوه بر اینها موضوع آموزش و تدریس تخصصی نیز وجود دارد که من هماکنون حدود ۵۰ نفر هنرجو در ۳ آموزشگاه معتبر دارم .
آرتیست چنین کمپانیهایی باید یک سری فعالیت داشته باشند، ازجمله: برگزاری ورکشاپ و ضبط کلیپ و اجرای کنسرت و ...
در خصوص آینده و برنامههایتان بگویید.
همانطور که گفتم همراه تیم تبلیغات شرکت سرنا در حال فعالیتهایی برای کمپانی ژوپیتر هستم . برنامههای زیادی نیز برای آیندهی هنریام دارم و همچنان ذرهای از تلاشهایم در این راه کم نشده است.
بزرگترین معضلی که نوازندگان موسیقی در ایران با آن مواجه هستند ازنظر شما چیست؟
بزرگترین معضل نوازندگان از دید من عدم آگاهی کامل آنها نسبت به جزئیات سازیست که مینوازند و یکی از بزرگترین دلایل آن میتواند این موضوع باشد که متأسفانه خیلیها در غالب تدریس موسیقی کلاهبرداری میکنند و هزینه خیلی زیادی از هنرجویان میگیرند، بهعنوانمثال بابت تحویل یک ملودی ساده که ضبط میکنند، پول زیادی از هنرجو دریافت میکنند و ... دیگر اینکه اکثر معلمهای خوب موسیقی در کشور ما، در تهران متمرکزشدهاند و مشکل دیگر این است که قیمت ساز بهخصوص سازی مثل ساکسوفون گران است؛ چون معمولاً این سازها در ایران ساخته نمیشود و دارای ساختار پیچیدهای است . کماکان که خود من هم درگیر این موضوع بودهام . اخیراً هم به همین دلیل سازهای چینی زیادی وارد میشود که متأسفانه کیفیت ندارند.
به علاقهمندانی که مایل هستند در حوزه موسیقی فعالیت داشته باشند؛ پیشنهاد میکنید که بهصورت متفرقه آن را دنبال کنند یا از طریق تحصیل در دانشگاه ؟
کسانی که در هنرستان موسیقی یا دانشگاه موسیقی این رشته را میآموزند، تمام دغدغهشان، موسیقی میشود و این موضوع خیلی خوب و تاثیرگزار است . اما متأسفانه خروجی هنرستانها یا دانشگاهها در سالهای اخیر کاهشیافته، درحالیکه قبلاً اکثر بزرگان موسیقی از هنرجویان دانشگاهها و هنرستانهای موسیقی بودهاند.
اما اکنون آن بازدهی وجود ندارد که متأسفانه یکی از دلایل آن، زمینه کاری کم برای این رشته و نبودن انگیزه کافی است و دیگر اینکه استادان خیلی خوبی برای برخی سازها و مباحث این رشته وجود ندارد و به همین دلیل ازنظر من آموختن بعضی سازها بهصورت آکادمیک بهتر است و بعضی دیگر نخیر .
رشته تحصیلی خود من عمران است و موسیقی را بهصورت متفرقه یا خصوصی دنبال کردم.
از جایگاه فعلیتان در عرصه هنر راضی هستید؟
بله، من از جایگاهی که در موسیقی دارم راضیام اما قانع نیستم و هنوز هم تلاش میکنم و تمریناتم ادامهدار و منظم است و خیلی خوشحالم که دغدغه فعلی من موسیقی است .